donderdag 26 maart 2009

Lege Nest Syndroom

Afgelopen zaterdag zat ik even in mijn stoeltje herinneringen op te halen.
Mijn oudste zoon [24] krijgt zijn huis dus een half jaar eerder, en gaat dus eigenlijk wel plotsklaps het huis uit. Eind april krijgt hij de sleutel van zijn maisonnette. Heel leuk en ik mag ook regelmatig mee om spullen te kopen. Maar wat zal het stil worden in huis.
En mijn tweede zoon [22] is zaterdag naar een huis wezen kijken met zijn vriendin en heeft veel interesse in het huis.
Dat word verkocht op en bepaalde volgorde van inschrijving, en krijgt volgende week te horen hoe hij is geeindigd. De kans bestaat dus dat er twee in korte tijd uitgaan.
Dus vandaar dat ik toen weer even het lego, de auto's, blokken, spelletjes aan tafel en weet allemaal niet aan me voorbij zag gaan.
Ik gun ze ook van harte een eigen leven, en weet dat ze altijd bij mij blijven komen hoor!
Alleen je krijgt toch zo'n apart gevoel van binnen.
Gelukkig heb ik nog een zoon van [17] en ik ga ervan uit dat hij nog even bij mij blijft.
Ook voor hem is het straks wennen dat zijn grote broers niet meer thuis wonen.
Maar gelukkig zijn wij een gezin die het allemaal goed met elkaar kunnen vinden.



En terwijl ik daar zat keek ik even rond en dacht, Goh lia wat zit je toch eigenlijk mooi.
Gezellig en knus, toen was het weer ook heel mooi. Iedereen is gezond en gelukkig dus wat wil een mens nog meer. Heb meteen wat foto's gemaakt en ben toen ook de tuin ingegaan en heb genoten van het lekkere weer.
En 's avonds extra lekker gekookt voor mijn "mannen"

18 opmerkingen:

  1. Nou Lia, dat had ik je al veel eerder kunnen vertellen dat je er zo zo mooi bij zit!
    Ik vind dat je het geweldig voor elkaar hebt, niemand verwacht denk ik als hij bij jou binnenstapt dat er zo'n mooie inrichting achter je deur schuil gaat!
    En wat je mannen betreft....dat gaat helemaal goed komen alleen even wennen voor iedereen en mischien voor mams wel het meest!
    Ik heb gelukkig nog jonge meiden dus voorlopig is het bij ons nog niet aan de orde....moet er eerlijk gezegd ook niet aan denken!

    Groetjes Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me idd wel wennen. Gelukkig dat nog 1 blijft......maar misschien een leuk kamertje voor jezelf met spullen en frustels om je lekker te kunnen terugtrekken,,,,knutselsen e.d.
    Ach en ze weten altijd hun warme nest vast weer te vinden.
    Fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Lia, ik geniet van de foto's van je prachtige interieur, ik geloof ook best dat dit een gezellig thuiskomen is voor je jongens die straks dit warme nestje gaan verlaten.
    Ik ben me er ook al op aan het voorbereiden, gelukkig hebben ze pas plannen over twee jaar, want zijn meisje studeert nog, maar die zijn om voordat je het weet.
    Fijne dag nog.
    Groetjes Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Lia! Ja he, wat gaat de tijd toch hard! Wat zal het in het begin stil zijn, maar dat went wel hoor! En wat fijn dat jullie het zo goed met elkaar hebben! Als je voor een warm nest zorgt, dan komen ze steeds terug! En je hebt het erg gezellig en mooi zie ik! Prachtig!
    Groetjes,
    Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Lia,
    wat heb je toch een prachtig interieur ,straalt veel rust van uit.
    Dat lijkt me inderdaad wennen als je het straks veel rustiger krijgt in huis maar ook wel leuk dat het goed met ze gaat en dat je er in betrokken wordt ,dat is alleen maar goed toch !
    groetjes gea

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Lia,
    vind dat je een prachtig interieur hebt, en de poes ligt ook al zo lekker op je bank. En het zal inderdaad wel erg wennen zijn als er nog maar één thuis woont maar ze komen straks vast heel graag bij hun moeder op bezoek.
    Fijne dag,groetjes Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ach Lia,ik begrijp je gevoelens hoor. Zo hark je s'avonds de lego nog bij elkaar en zo zwaai je ze uit omdat ze een eigen leven gaan leiden.
    Dan lijkt het echt net of de jaren als los zand tussen je vingers zijn geglipt.
    Je huis ziet er prachtig uit en ik vind de kunst (schilderij?) die je boven je bank hebt hangen echt grandioos!!
    Ook je bloemen in vaas met die eieren op het dienblad vind ik prachtig neergezet.
    Groetjes,
    Gonda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Lia
    Ik begrijp helemaal waar je het over hebt. Van onze drie kinderen zijn de twee zonen de deur uit, onze jongste een dochter heeft een half jaar op kamers gewoond, toen had ik echt een leeg huis en miste wel de gezelligheid die kinderen mee brengen. Ik was toen stiekum wel blij dat ze besloot om weer thuis te gaan wonen, het leven op kamers beviel haar niet zo goed. Maar over een tijdje zal zij toch ook weer op zich zelf gaan wonen en dat moet ook, maar ik geniet nog maar even dat ze hier is.Je kamer ziet er mooi uit, leuk je dienblad met eieren subtiel Pasen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoewel onze kinderen nog niet zo oud zijn, gaan ze waarschijnlijk rond hun 17 - 18 het huis uit, omdat alle scholen op een te grote afstand liggen. Met te veel reistijd, Tjaaa Zweden. Heb al gezegt dat ik gewoon mee verhuis, Onze oudste wordt volgende maand 15. Je hebt een heel sfeervol en gezellig huis hoor, kan me goed voorstellen dat je op je plek zit. Heerlijk van genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Lia,

    Het komt vast met de 2 grote mannen, maar ik kan me zo voorstellen dat het heel raar is, ook voor hun. Ik ben blij dat Bas pas 16 is, maar er komt vast ook een tijd van gaan.
    Je hebt trouwens een heel mooi interieur, heel warm.

    Groetjes
    Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Lia,
    Bedankt voor je bezoek aan mijn blog en de aardige boodschap die je achterliet. Volgens mij kan ik me op jouw blog nog wel even vermaken, maar dat doe ik dan morgen. Leuk om met je kennis te maken.
    Ja, kleine kinderen worden groot, maar het gaat denk ik voor alle ouders te snel!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. P.s Je bent getagged! Lees mijn nieuwste blogstukje even.
    Groetjes,
    Gonda

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Lia, voel je je niet opeens veel ouder nu je kinderen uitvliegen? Dat had ik toen de oudste ging studeren(ze woont nog wel thuis), de tijd vliegt, maar verder heb ik er nooit echt moeite mee gehad. Je groeit zelf gewoon met ze mee naar hun zelfstandigheid, hoewel...soms lopen zij even iets harder dan ik!
    Fijn weekend met je mannen.
    Groeten, Corine (THUIS)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hi Lia,
    Ik kan me er iets bij voorstellen hoor. Ik heb 1 dochter van 19 en hoewel ze haar eerste studiejaar lekker thuis wilde blijven wonen, begint het nu bij haar te kriebelen. Als de tentamens over 2 weken voorbij zijn, wil ze zich toch serieus gaan verdiepen in het vinden van een kamer. En hoewel ik het helemaal fantastisch vind voor haar, vind ik het ook best confronterend. Gelukkig ben ik er al een beetje aan gewende omdat ze ook regelmatig 14 dagen bij haar vader is, maar toch...

    Veel sterkte, maar ook veel plezier met al deze veranderingen.

    Fijn weekend!
    Brigitta

    BeantwoordenVerwijderen
  15. dat zal idd wel een hele verandering en wennen zijn. ik vind je rustige sfeer in huis zo mooi, ik probeer ook wel eens wat weg te zetten, maar dan komt er toch weer iets anders voor in de plaats, dat schiet dus ook niet echt op.
    fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ja dat is wel ff wennen, nu denk ik wel eens goh hoe zou dat zijn als de kinderen de deur uit zijn?Maar als het zover is zoals nu bij jou, is dat wel even slikken....zo stil ...maar goed waarschijnlijk komen ze regelmatig een bakje koffie bij je halen en dat is ook wel weer supergezellig!!
    En ja je mag trots zijn op je leuke huisje..lekker genieten en een gezellig weekend!!Evelien

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Lia,
    ik kan me best voorstellen dat je wel een keertje achterom kijkt hoor, ondanks dat je weet dat het allemaal best goed zal komen, het is toch weer een afsluiting van een periode in je leven (en ook voor je jongens natuurlijk)
    Ik weet nog dat mijn vader en moeder er ook best moeite mee hadden, wij waren en zijn nog steeds met 6 kinderen thuis en de oudste 3, gingen in 2,5 jaar het huis uit, de jongste 3 jaren later ook alle drie binnen 2 jaar tijd, en toen zaten pa en ma ineens met z'n 2-tjes, vonden ze eerst wel heel errrrug stil...
    gelukkig heb je nog 1van je jongens een poosje bij je :-))
    groetjes Yvon

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het is wel fijn dat je met een tevreden blik terug en vooruit kijkt! Het had ook anders kunnen zijn natuurlijk :)
    Ik hoop dat de ´leegte´ je niet al te zwaar zal vallen en het doet me denken aan mijn jongste van 2,5 die na Pasen voor de eerste keer naar de kleuterschool gaat... dan is het overdag hier ook stil in huis. Misschien wordt van ouders toch telkens weer gevraagd om los te laten...

    BeantwoordenVerwijderen

Van reacties word ik blij,
Dank je wel.....
Liefs Lia