maandag 26 oktober 2009

Ik ga ervoor…..

 

Vier jaar geleden ben ik voor de eerste keer met klachten naar de reumatoloog gestuurd. En kreeg ik te horen dat ik “reumatische aandoeningen” had en een beginnende artrose in een paar vingers en daar maar mee moest leren leven. Dat was heel duidelijk hé [dus niet]  Zelf van alles geprobeerd en gelaten. Maar kreeg door de jaren heen steeds meer klachten en voelde me zo onbegrepen, dacht altijd maar dat het bij mij tussen de oren zat. Maar goed om een lang verhaal kort te maken. Afgelopen vrijdag werd er dus bij deze reumatoloog vastgesteld dat ik weke dele reuma heb. [fybromyalgie] Ook daar moet ik me dus bij neerleggen, want dat gaat dus niet over. Heb wel medicijnen gekregen omdat in de hand een soort van peesontsteking zit, en een soort van winterkuur waardoor ik me beter moet gaan voelen.  En  ook een stapel met info blaadjes.

Nu ik weet wat het is kan ik alles een plaatsje geven en het gaan verwerken. En hoef ik me niet keer op keer schuldig te voelen. En  mijn hand gaat al veel beter, dus kan jullie weer lastig vallen.

Ik wil ook nog heel graag jullie allemaal bedanken voor de lieve reacties,  dat was zo hartverwarmend.

Bedankt allemaal…

Maar nu genoeg hierover en ga het weer eens lekker over ander dingen hebben.

Heb gisteren weer even een lekker rondje gelopen zelfs met camera. Heerlijk genieten van de lucht de natuur voordat er weer regen valt. Kan enorm genieten van de mooie kleuren die de herfst geeft en dan komt er zo’n mooi huis tussen door. Heerlijk die knisperende blaadjes. Om daarna thuis weer te genieten van een kop thee/koffie en iets lekkers.

ommeren okt ommeren 1

En ga me weer zo sterk maken als deze boom.

 

                       ommeren okt  1

Lieve groetjes aan iedereen en nogmaals bedankt.

Lia.

28 opmerkingen:

  1. Meid, zet hem op. En fijn dat je je weer wat beter voelt. En sterkte met het verwerken en het een plaatsje geven.
    Wat heb je prachtige foto's gemaakt van de herfstkleuren.
    Liefs,
    Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kreeg kippenvel bij het lezen van je post, ik kan mij zo goed voorstellen dat het kunnen benoemen van je klachten je zó op lucht! Alleen daardoor voel je je misschien - in ieder geval tussen de oren - al heel wat beter!

    Je post straalt zoveel kracht uit, ik hoop ook dat je je met de medicijnen en de winterkuur veel beter gaat voelen, zodat we je op je blog niet hoeven te missen!

    Een lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Lia, heel leuk om weer wat van jouw hand te lezen! Ik vind het fijn dat je op dit moment zo positief bent. Hoewel ik wel vind dat als er wat is dat je dat gerust kan zeggen en dat je daarbovenop gerust over iets dat er toe doet mag 'klagen'. Begrijp me goed: ik vind het heerlijk als iedereen altijd positief is, maar we draaien soms wel eens door: natuurlijk heb je (=elke vrouw) een gezin én een baan én een internetwinkel én een hond én sta je altijd voor iedereen klaar én bak en kook je altijd alles zelf én ziet je huis eruit om door een ringetje te halen én zie jij er ook minimaal 10 jaar jonger uit. Kijk en daar word ik nou wel eens moe van. Gelukkig mag je het gewoon zeggen als er wat is en als je er weer flink tegenaan wilt gaan; je wilt je zo sterk als een boom maken, prima. Maar als het allemaal toch ff anders loopt, dan begrijp ik dat ook, dat wilde ik je toch ff zeggen. Heerlijke herfstfoto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lastig hè? De opluchting te weten wat het is en aan de andere kant verdriet omdat je nu ook weet dat het niet overgaat..
    Zorg dat de weegschaal doorslaat naar de positieve kant! Mijn huisarts geeft als enig advies: "dingen doen die je leuk vindt" :)
    Lia je hebt gelukkig een positieve instelling, dat blijkt maar weer uit de prachtige foto's die je gemaakt hebt! Dat huis... mogen we even binnenkijken??
    Groeten, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Lia,

    Wat naar dat je een vorm van reuma hebt waar je weinig aan kan doen...Ik hoop dat de medicatie voor je peesontsteking in iedergeval goed aanslaat. Dat scheelt toch weer!! Hou je taai & keep on smiling!

    Lieve groet, Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel veel sterkte en ik vind je echt een sterk en positief mens dus dat moet lukken en je foto's zijn wederom plaatjes...
    Liefs Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Lia,
    ook ik kreeg twee jaar geleden te horen van de reumatoloog dat ik fibromyalgie heb. Ik kreeg een boekje mee naar huis en de mededeling dat ik er mee moest leren leven. Dat gaat met ups en downs, met de spierpijnen kan ik wel omgaan maar met de altijd aanwezige vermoeidheid valt het soms niet mee. Maar ook ik blijf positief en probeer er het beste van te maken en voel ik mij dus niet meer schuldig als ik een hele dag niets heb gedaan,des te meer kan ik een volgende dag weer wel. Hoop dat je peesontsteking snel over gaat en blijf positief, je foto's zijn prachtig.
    Lieve groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Lia, sterkte met het verwerken van deze boodschap.
    Het feit dat het nu een naam heeft en geeft misschien wel wat rust en hopelijk slaan de medicijnen goed aan..
    Positief blijven..
    You can do it Girl...!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je weet nu voorlopig in ieder geval waar je aan toe bent, geeft vast al wat meer rust.Niks tussen de oren jij kent je eigen lichaam het best. Hoop dat die nare ontsteking snel over zal zijn, ondanks alles genieten van iedere dag hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Allemaal herkenbaar Lia (mijn zus heeft dezelfde klachten als jij en ook dezelfde diagnose)
    het zal met ups en downs gaan, maar ik hoop dat de positiviteit erboven uit mag blijven steken !
    wat een schitterende boerderij heb je op foto gezet, maar die staan wel meer bij jou in de buurt, daarom kom ik graag in de Betuwe :-)
    Sterkte meid en houd je taai !!
    Lieve groetjes Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat goed van je dat je toch naar buiten gaat en geniet van al die mooie kleuren die de herfst je nu komt brengen, dat doet zoveel goeds. Het genieten er al van, daar krijg je zoveel goede energie van.
    Lia fijn te horen dat het alles nu een naam heeft gekregen. Heel veel sterkte ermee en geef het een plek, hoe moeilijk het soms ook is.
    Lieve groet,
    ♥ Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hello Lia, so good to know you are feeling much better. Thanks for the so beautiful pictures of your autumn over there. Here we are in a beautiful spring.
    Muchos cariños
    Maria Cecilia

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lieve Lia,

    Die boodschap is niet makkelijk. Je schreef bij mij dat het meevalt als je mijn verhaal leest, maar ik denk dat de porties die we op ons bord krijgen niet te vergelijken zijn. Een ziekte is altijd heftig.
    Mij valt op, hoe zwaar de boodschap ook is, de drang om te leven is groot. Ik probeer iedere dag te genieten van alles om me heen. Zo kan ik ook echt genieten van de prachtige foto's die je hebt gemaakt. Ik weet dat het af en toe lastig is om gezelf naar buiten te slepen, maar achteraf voelt het altijd goed en krijg je er weer energie van!
    Sterkte en liefs
    Rianne

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Lia, wat fijn dat je klachten nu een naam hebben gekregen, het is niet leuk, maar je kan het inderdaad een plekje geven.
    Ik ben nog niet zover, dus begrijp precies wat je bedoelt, ook reumatische klachten, moe en veelvuldig peesontstekingen, maar een echte diagnose blijft nog uit en dan voel je jezelf vaak onbegrepen.
    Ben blij voor je dat het nu wat beter gaat met je handen. Ik heb genoten van je mooie herfstfoto's. Prachtig zo'n oude kolosale boom in herfsttooi.
    Meis, sterkte met alles en ik hoop dat de medicijnen goed hun werk doen.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Natuurlijk helemaal niet fijn dat je nu echt weet dat er iets aan de hand is, maar ik denk ook wel een opluchting. Als iets een naam heeft dan is het toch vaker makkelijker te accepteren. Jij lijkt er in ieder geval goed mee om te gaan en slaat zelfs al weer meteen aan het bloggen.
    Mooie foto's van je wandeling, de herfst is toch wel heerlijk fotogeniek.
    Lieve groetjes, Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Kijk nou, dat is de goede instelling Lia: we gaan ervoor en we laten ons niet klein krijgen, of wel soms. Sterkte meid, en ik hoop voor je dat de medicatie wat verlichting zal geven. Lieve groet, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Nu ja er is hierboven al zo veel gezegd. Daar is eigenlijk niets meer aan toe te voegen.
    Alleen dat ik met je mee leef en je al het goeds toewens en zet de wortels van je boom maar heel diep in de grond. Dan duwt niets of niemand je meer omver.
    Veel sterkte en fijne week

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Jeetje dat is zeker schrikken maar ook dat je denkt zie je wel ik ben niet gek. Vind het altijd weer een wonder dat wij (vrouwen) zo flex zijn . Zo van Oké en nu? We gaan ervoor.Zullen ups & downs zijn. Wens je veel sterkte. Liefs Leni. ps:Mooie foto's maak je toch .

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Het is "fijn" dat je nu weet wat je hebt maar dat wil niet zeggen dat je je meteen beter voelt. Bij fibromyalgie wordt ook nogal eens gedacht dat dat tussen je oren zit en daar maak ik me regelmatig erg boos over. Ik zou dan haast zeggen "neem het eens een poosje over". Bij mezelf merk ik dat veel dingen me teveel worden waar ik vroeger m'n hand niet voor omdraaide. Het is wennen dat te accepteren. Mijn reumatoloog zei dat fibromyalgie meestal voorkomt bij mensen die vaak tegen hun eigen grenzen of daarover heen gaan. Dat is wel herkenbaar. Sterkte! En wat maak je een mooie plaatjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. hoi meis
    wat goed van je dat je er zo mee probeert om te gaan. ga zo door, een positieve gadachtengang is heel belangrijk.
    prachtige fotos hoor
    gr hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  21. ik wil mij aansluiten bij lidwien, lili m. ik kan alles wel net zo typen maar zo denk ik er ook precies over. het heeft een naam gekregen dat is op zich wel fijn, en dat je ermee leven moet gaat ook wel lukken wel met de juiste medicatie en zo af en toe even lekker klagen, dat lucht op!

    zo...en nu even over je prachtige herfstfoto`s want die zijn weer waanzinnig mooi! doe rustig aan en fijn om te lezen dat je hand weer wat kan:-)

    lieve groet, jeanette

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Lieve Lia

    Ik zal maar niet opschrijven hoe ik het voor je vond want dat is niet zo mooi woord.
    Bij mij in de salon komen veel mensen met reuma en ik weet wat het met mensen doet. Maar ik weet zeker met jou positieve instelling kom je al een heel eind. Ik denk aan je.

    Gisteren zijn wij ook even het bos ingegaan even lekker de gedachten op nul en lopen maar. Genieten van alle kleuren en paddenstoelen de kikkers die we zagen enz enz. Ja voor mij is de herfst geweldig.

    lieve groet, thamar

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Lia, wat ben ik blij voor je dat je nu eindelijk weet wat het precies is. Dat maakt het niet makkelijker maar ze kunnen nu wel gerichter medicatie voorschrijven, plus dat je het een plekje kan geven. En wat ben ik blij te lezen dat je hand nu al na een korte tijd een stuk beter gaat. Knap van je en ook heel goed dat je een positief mens bent. We gaan ervoor Lia, mooi ook hoe je schrijft dat je je weer zo sterk gaat maken als die gigant van een boom, je bent een schat. En het gaat je zeker lukken.
    Wat een heerlijke wandeling heb je gemaakt in een prachtige omgeving, en super mooie foto's heb je er van gemaakt, wat zal je genoten hebben. Veel sterkte gewenst.

    Lieve groet Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ach....dat is schrikken. Zo´n mededeling moet niet gemakkelijk zijn geweest. Maar met je positieve instelling kom je een heel eind. Mijn moeder heeft dezelfde soort reuma en heeft ook zo haar ups en downs. Maar net zoals jij is het een knokkertje en gaat ze er altijd voor om het mooie te zien.
    Een hele dikke knuffel en een zoen op je bol,
    Jeannette

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Kan me voorstellen dat het je heel goed heeft gedaan dat zoveel mensen even van zich hebben laten horen. Ik wens jou natuurlijk heel veel sterkte om deze boodschap te verwerken en hopelijk slaan de medicijnen goed aan.

    Groetjes Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Liebe Lia,
    das tut mir furchtbar Leid.
    Meine Mutter hat auch Fibromyalgie...und ich kenne es was das für Schmerzen sind.Ich hoffe du bist in guter Behandlung.
    Ales Liebe und gute Besserung wünscht dir,
    Elke.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hey hoi Lia,
    Ik vind je verhaal heel herkenbaar.
    Vooral het zoeken naar je grenzen.

    Ik heb geleerd van mijn reuma, dat het geen achteruitgang hoeft te betkeken.
    Ik moet ook leren dat ik op een andere manier vooruit mag.

    Ik weet zeker dat je dat gaat lukken.
    Wees lief voor jezelf.

    Groetjes, Alexandra

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Oh Lia, ik heb die post helemaal gemist!! Fijn om te te weten dat je dit dan hebt, dan kun je verder met je leven en daar weer aan werken op jou manier. Ik vind je een sterke en moedige vrouw als ik dit en de post zo lees. Ga ervoor!!!
    Het gaat je zeker lukken!!!
    Veel liefs Carolina

    BeantwoordenVerwijderen

Van reacties word ik blij,
Dank je wel.....
Liefs Lia