woensdag 10 maart 2010

Een dag om van te genieten…….

 

Koude nachten maar gevolgd door de zon, heerlijk…..

Gisteren ben ik begonnen om het toegangspad naar onze achtertuin op te ruimen . Dat pad is officieel van de gemeente maar wij houden het al zolang we hier wonen zelf bij. Knippen de heg van de achterburen die grenst aan ons pad,  en reifen  het grind. [schrijf je dat zo?] We kunnen vragen om een tegelpad, maar wij vinden het zo veel leuker staan. Nu is het net of het bij ons hoort.  En we hebben daar ook onze containers heerlijk gestald staan, en hoeven we die ondingen niet in de schuur of tuin te plaatsen.  Ik maak geen foto, want er liggen nog een partij deuren in het pad. Die moeten ook nog naar de stort gebracht worden. Maar we komen tijd tekort…..

 

En vandaag ben ik al vroeg begonnen met het snoeien van de blauwe regen. Weten jullie nog hoe hij er vorig jaar uitzag?

Even terug naar  April vorig jaar..

24-04 007

 

Soms moet je gewoon even ingrijpen, omdat het dan gaat verwoekeren. Afgelopen najaar heb ik al de grote takken weggehaald want er zaten ook allemaal dode takken tussen en er kwam geen licht meer tussendoor, en nu is het tijd om de takken gewoon netjes terug te snoeien. Het is nu wel een beetje kaal, maar van snoeien gaat hij bloeien. En kijk…..

DSC09519

DSC09522

 

En ook de hedera moet er aan geloven, dat doe ik meestal voordat hij uit gaat lopen. Want doe je dat te laat dan knip je de jonge blaadjes allemaal stuk, en zo kan hij weer heerlijk uitlopen zoals hier vorig jaar.

DSC01688 

Maar wel een werk hoor.

DSC09526

DSC09529

Maar het beeld heeft weer zicht en heb maar 5 vuilniszakken vol blad. En kijk die stoep…

Ook mijn tuin is heel simpel en sober van inrichting. Maar dat heeft wel een rede moet ik zeggen. Manlief heeft totaal niets met tuinen, ja vind het leuk om te zien en heeft het ook wel graag netjes maar erin werken…… Nee, liever niet.

En omdat ik niet zo veel meer kan met mijn handen heb ik dus  2 jaar geleden mijn tuin opgegeven en het radicaal omgegooid. Wat je niet ziet op deze foto is een hoek vol met de New Dawn.

Vroeger was mijn tuin dus zo….

DSC01557 

en nu…zo.

DSC01622

Nu is dit wel een foto van net na de vernieuwing en is het inmiddels wel gegroeid. Ik wil nog wel hier en daar wat anders maar wensen moet je houden.

 

28-06 039 28-06 038

Hier zie je de hortensia’s na 1 jaar en ben benieuwd hoe ze het dit jaar gaan doen. Maar met de sneeuw die er afgelopen winter op is gevallen is er wel het een en ander gebroken. Maar dat is de natuur zullen we maar zeggen.

En laat die lente en zomer nu maar beginnen, dan kunnen we allemaal weer genieten van onze tuinen.

En het is nog steeds heerlijk buiten, maar ik kan niet alles op 1 dag dus ik stop er nu mee. En ik laat jullie vast nog wel een keer meekijken… als je wilt natuurlijk.

Voor nu geniet deze middag nog van het zonnetje.

 

Lieve groet Lia

32 opmerkingen:

  1. Lia, je mag nog heel vaak zulke posten plaatsen...ik vind je foto's prachtig en ook beide tuinen, zowel voor als na. Wat stonden jouw hortensia's prachtig in bloei, een heel mooi gezicht moet dat zijn als je in de tuin zit!

    En ehh...heel graag dus tot een volgende keer!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn handen kriebelen om ook een snoekduik in de tuin te nemen gewapend met een snoeischaar.... Zo aanstekelijk is je verhaal!!

    Groetjes. Collie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Lia !

    Wat een geweldige mooie tuinfoto's !
    Ik snap dat je trots bent op je tuin. Helemaal terecht ook ! Ik vind de oude tuin heel erg mooi, maar ook de nieuwe is geweldig. Ik hou heel erg van Hortensia's en die roze van jou zijn echt mooi.
    Die pilaar van steigerhout, hebben jullie die soms zelf gemaakt ? Is een heel mooi focuspunt met die pot erop.
    En het afdak achterin... ik kan me voorstellen dat je daar menig uurtje verbrengt als het weer het toelaat !?

    Groetjes,
    Angelique

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tuinieren was ook altijd een hobby van me maar ik merk de laatste jaren dat ik het nu ook steeds makkelijker wil.Ik vond je oude tuin ook mooi maar de nieuwe strakkere spreekt me nu meer aan waarschijnlijk omdat het echt een tuin van nu is.
    Wij gaan over een tijdje aan de voortuin beginnen dus ik moet nu echt een plannetje gaan maken, ik heb nog geen idee hoe ik het wil hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk dat je ons zo laat genieten. Dank je wel! Groet, Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Lia, wat geniet ik van deze tuinpost, heerlijk. Je heb een prachtige tuin, voor, maar ook na de verandering mag ie er zijn. Veel buxus en hedera is heel bewerkelijk, ik heb dat ook, maar gelukkig helpt manlief hier als het echt niet meer gaat. Ik ben gisteren ook in de tuin aan het werk geweest, alle rozen gesnoeid en het restafval weggehaald. Vandaag beloofde het een mooie dag te worden, maar hier zwaar bewolkt en geen zon te bekennen, ik had de bedden al afgehaald om deze na het wassen lekker buiten te hangen, maar ik heb het net binnengehaald om het nog even een tikkie in de droger te doen.
    Naja, morgen weer een (zonnige-hoop-ik) dag.
    Fijne dag nog en een lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wederom heb je me sprakeloos...... ah dit steekt aan ook in mijn tuin less is more.
    Ik vind je tuin zo mooi, zo netjes......en dat beeld daar ben ik helemaal verliefd op...
    Fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Lia,

    Mooie foto's! Ik vindt je tuin nu ook heel mooi! Voorheen was hij ook heel mooi, maar je kon zien dat dat wat bewerkelijker was.
    Heerlijk dat tuinseizoen weer voor de deur!
    Lekker genieten van je opgeruimde en gesnoeide tuin en de zon!
    liefs, Erna

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk dat we de tuin weer in kunnen. Echt genieten. Je hebt een mooie tuin. Succes nog met snoeien etc.
    Groetjes Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Lia,

    Lekkere positieve berichten, daar hou ik wel van.
    Je tuin was prachtig en is alleen maar mooier geworden. Ik moet ook nog het een en ander veranderen/afmaken en ik zit ook met m'n armen en een man die er niet van houdt. Gelukkig is strak en sober tegenwoordig helemaal in, dat scheelt.

    Geniet van het zonnetje,
    groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat ziet er mooi uit Lia. Het is idd heerlijk weer, maar ik heb net 1 1/2 uur langs het voetbalveld gestaan en ben nog niet warm. Brrr wat is die wind koud. Kan niet wachten tot we weer lekker in de tuin kunnen zitten!
    Fijne dag nog!
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  12. hoi lia
    wat een mooie tuin heb je. wij hebben ook alles betegeld gewoon omdat ik eigenlijk alles alleen moet doen en daar dus geen tijd voor heb. maar met potten en leuke borders doe je een hoop toch.
    gr hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ziet er heel mooi uit Lia. Ik vind de nieuwe versie ook wel erg mooi; lekker strak en zo netjes (!), maar toch veel groen..
    Is het het beste om je hedera nu te snoeien? Ook als ie nog niet helemaal "volgroeid" is?
    Ach, je hoort het al, hier geen groene vingers...
    Maar ik ben wel erg geinspireerd door jouw plaatjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hij is mooi hoor je tuin.ik hou wel van een strakke tuin !

    Het is inderdaad een werk hoor! ben blij dat wij geen tuin hebben ,maar wel twee terrassen en die zijn vrij leeg ( nog !) weet nog niet zo goed wat ik ermee ga doen...................komt vanzelf ,nou Lia leuk dat we een kijkje mochten nemen in je tuin fijne avond van mij !

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ben ook al blij met de zon hoor, maar de wind verpest het jammergenoeg nog hè? Heerlijk om even door de tuin e lopen en dan al die knoppen te zien. Ik kan ook niet wachten tot het allemaal weer groen is en in bloei staat! Mooie foto's! Bedankt voor je vele enthousiaste commentaren Lia!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik sluit me bij de rest aan, prachtige tuin, zowel voor als na.....en die hortensia....prachtig.....hier helaas vandaag geen zon, kan niet wachten tot het echt lente wordt. Heerlijk alles een schoonmaakbeurt geven.

    Lieve groet, Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik vind beide tuinen mooi, soms is het gewoon slim om de tuin iets minder bewerkelijk te maken zodat je ook nog tijd over hebt om ervan te genieten.
    groetjes Jannet

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb al heel wat posten gemist, maar ik heb lekker even bijgelezen en je prachtige foto`s erbij bekeken. Alles weer even mooi en wat heb jij je tuin netjes en op orde:-) Hier nog een dikke troep en het lokt mij nog niet om er in bezig te gaan hoor. Je outfits vind ik ook prachtig!

    Lieve groet,
    Jeanette

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een klus, al dat snoeiwerk, maar met een zonnetje erbij is het wel heerlijk om zo buiten bezig te zijn.
    Jammer dat je niet zo veel meer kan met je handen, juist als je zo van tuinieren houd....
    Maar ik vind je tuin er zoals het nu is er wel super uit zien hoor!!
    Ik heb weer genoten van je mooie foto's.
    Lieve groet, Anne.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een heerlijk post Lia, blijven schrijven over die tuin hoor, ik geniet ervan. Je tuin was prachtig, maar deze nieuwe indeling vind ik ook super hoor. Zit voor hetzelfde dilemma als jij, ook mijn lief is geen liefhebben van tuinieren, dus wij hebben ook hier en daar wat aangepast, want een tuin van 750 vierkante meter is veel werk! Maar ik geniet er zo van, ik zou het voor geen goud willen missen, dan maar wat andere zaken opzij schuiven.
    Fijne avond, lieve groet, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Lia,
    Dank je wel voor je advies!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Helaas voor mij geen tuindag vandaag, ik heb ramen gezeemd.. en toen ik vanmiddag weg moest vond ik de wind wel erg koud :(
    in de zon lijkt het wel wat, maar het is nog lang niet lekker hè?! Ik heb nu ook even zitten genieten in jouw tuin.. volgende keer kop thee erbij??
    Groeten, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Je na-foto is erg mooi maar ik ga toch voor de voor-foto al snap ik best dat je het wat rustiger aan wilt doen als het allemaal niet meer zo kan. In ons nieuwe huis heb ik de tuin ook wat rustiger maar ik mis de oude tuin wel hoor. Alles moet nog flink gaan groeien.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Mooie tuinen had en heb je. Bij mij is het meer als op je 1e foto, veel bloemen en planten, veel werk. Maar ik vind het leuk om te doen en geniet er erg van. En ik kan het ook doen.
    Het was hier erg koud en de tuin heb ik maar overgslagen vandaag. Het moet nu toch echt wat warmer gaan worden...groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Mooi is je tuin voor die tijd maar ook hoe het nu is, en een stuk minder bewerkelijk. Wat een heerlijk overdekte buitenzit hebben jullie. Op deze manier kan je de hele zomer buitenleven. Geen last van koude wind en als het regent maar de temperatuur heerlijk is kan je toch lekker buiten zitten. En laat de lente nu maar komen, hier nog steeds erg koude wind en geen zon te bekennen.

    Lieve groet, Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Lia,ik vond je tuin van hoe hij was erg mooi maar vind hem nu nog mooier! Prachtige strakke lijnen en toch mooi groen en die dingen die je man gemaakt heeft waar je potten op staan (ben even de naam kwijt van zo'n ding) die vind ik helemaal geweldig.
    Fijne post hoor van je tuin.

    Groetjes,
    Gonda

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hoi Lia, je tuin is mooi hoor. Hoe hij nu is vind ik eigenlijk ook mooier. Ik had in mijn vorige huis een beetje dezelfde golvende borders, maar nu is alles wat strakker. Er staan bi mij "nog"niet zo veel bloeiende struiken in. Je hortensia's zijn erg mooi. De kleur ook zo mooi bij het groene van de buxus. Laat de zon maar komen zou ik zeggen.
    fijne dag nog

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hallo Lia,
    Het zijn twee mooie tuinen en hoewel mijn voorkeur uit gaat naar tuin 1 vind ik tuin 2 ook heel mooi. Een beeld geeft sfeer en gelukkig staat er bij jou ook een mooi te zijn.
    Je hebt ook leuke zithoekjes en nu maar wachten op warm weer.

    groetjes
    Hermine

    BeantwoordenVerwijderen
  29. hoi hoi

    Nou je ben al goed bezig geweest, ik denk dat iedereen wel een lente kriebel heeft op dit moment. Ik zou heel graag even in mijn tuintje aan de gang gaan. Maar ik geniet helemaal van jou foto.
    Fijn weekend

    gr Thamar

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Dat lijkt me een heerlijke plek, en fijn he dat zonnetje worden we toch een stuk actiever van allemaal.
    Groetjes en alvast een fijn weekend,
    Madelon

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hoi Lia,
    wat een heerlijke tuinpost, en ik kan me de foto van de blauwe regen nog goed herinneren. Wilde je toen niet op het dak klimmen om hem te snoeien? en wij allemaal maar waarschuwen dat je heel! voorzichtig moest doen. Vind trouwens allebei je tuinen (voor en na) erg mooi. Ik moet hier nog beginnen maar heb er nog geen energie voor, komt nog wel.
    Lieve groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hoi Lia,
    bedankt voor je felicitaties , ga deze uitdaging met plezier aan.
    Ik moet zeggen dat ik me wel weer kan verheugen op nieuwe tuinfoto's van jou hoor want niet alleen binnen is het stijlvol bij jou maar buiten ook.
    fijn weekend ! lieve groet Gea

    BeantwoordenVerwijderen

Van reacties word ik blij,
Dank je wel.....
Liefs Lia