maandag 17 januari 2011

Water overlast.

 

Ook hier is er sprake van wateroverlast. Gelukkig niet bij mijn huis (en zolang de dijken geen rare dingen doen). Maar ik heb even de ramp toerist uitgehangen. Mijn gedachten gaan terug naar 1995, en vorig jaar had ik hier nog een post over gemaakt. Een enge tijd vond ik het. En hoop dat het niet meer zover komt. Aan de ene kant hebben we de waal die hoog was, en weer hoog is. Maar we hebben ook nog de Rijn, en die is ook weer hoog.

hoog water 050

Het water is over alle weilanden gelopen en sommige mensen kunnen hun huis niet meer verlaten. Maar gelukkig hebben ze nog een bootje.

hoog water 049

hoog water 063

En de pontjes zijn allemaal uit de vaart, wat betekent dat ik morgen een extra vrije dag heb. Want waar ik heen moet is wel erg ver omrijden.

hoog water 059

Aan de andere kant van de dijk ligt ook al grote hoeveelheden water, maar de eenden kunnen hier nog een stukje groen vinden.

hoog water 053

Laat maar snel zakken al dat water, en het zonnetje moet maar schijnen zodat alles weer lekker opdroogt. Want het is maar een natte bende overal.

Wens jullie allemaal een fijne week, en ga kijken of ik nu bij jullie reacties achter kan laten. Want de verbinding word steeds verbroken.

Liefs Lia

32 opmerkingen:

  1. De Rijn loopt hier ook vlak langs, ik zal er eens gaan kijken want als het overloopt, zijn wij ook als eersten aan de beurt. Maar ik heb begrepen dat het water nu gaat zakken en na morgen worden er ook een aantal droge dagen verwacht.

    Ik kan mij nog steeds verbazen over Australie, waar een gebied zo groot als Frankrijk en Duitsland bij elkaar onder water staat. Dat is haast niet te bevatten en wat een ellende!! Ik ben dan ook blij dat er de afgelopen jaren in Nederland veel aan waterhuishouding is gedaan!

    Nog een fijne avond! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja het is weer aardig heftig moet ik zeggen. We hebben hier ook geen uiterwaarden meer ;) hopelijk neemt het snel af! Fijne avond!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Spannend hoor al dat hoge water! Gelukkig wordt er weer wat droger weer verwacht en gaat het water hopelijk snel zakken...

    Fijne avond,
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh Lia, het lijkt mij ook heel eng, ik vind je foto's wel super mooi, ik duim voor je mee dat het water weer gauw gaat zakken.
    Ik hoop dat je nog een beetje kunt genieten van je extra dagje.

    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik hoop voor je dat het water zijn hoogste punt heeft gehad en snel gaat zakken.. maar het levert wel hele mooie plaatjes op.
    Geniet maar lekker van je extra dagje vrij...
    Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  6. het pontje hier aan de merwede vaart nog steeds.Wij hebben dan ook drijvende pontons misschien scheelt dat.
    Maar er is ook veel onder gelopen hier.De historische haven staat helemaal onder en de boten zijn weg naar een andere plaats.Voor mij mag het gauw zakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Lia,
    Ik was al een anonieme volger van je. Ik heb inderdaad al veel volgers, dat had ik niet verwacht. Ben de hele avond al aan het beantwoorden en het lukt niet om ze allemaal te doen. Kom zeker nog een keer bij je langs.
    Gr. Peggy

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat hoge water levert prachtige plaatjes op Lai, maar ik kan me ook voorstellen dat je ook in spanning leeft, ik kan me je verhaal van 95 nog wel herinneren.
    Hopelijk zakt het water weer.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik wil te snel .....ik bedoel natuurlijk Lia hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De beelden spreken wel tot de verbeelding hoor.
    Mooie plaatjes....
    Maar kan me voorstellen dat als je er midden in zit het minder plezierig is......
    Hopelijk houd je droge voetjes....
    Fijne avond
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bekende beelden, ook bij ons staat het water heel hoog (ik woon in de buurt van de IJssel). Toch beangstigend om het water zo hoog te zien staan. Hopelijk gaat het goed bij jullie.

    Groet,
    Jeanette

    BeantwoordenVerwijderen
  12. He jakkes Lia, niet echt iets om blij van te worden. Als het allemaal zo dichtbij komt..... bets heel spannend allemaal. Hoop dat het water snel weer gaat zakken, de voorspellingen zijn gelukkig dat het droger gaat worden. Je foto's zijn wel prachtig van deze situatie maar zie toch liever fleurige bloemen op het droge.

    Lieve groet, Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hopelijk blijft het hier bij. Kan me de vorige keer ook nog goed herinneren. Mijn man heeft bij een collega zijn complete huisraad, incl. keuken moeten veiligstellen. dat zijn dingen die je altijd bijblijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gelukkig zijn de berichten gunstig. Wel mooie plaatjes Lia, maar laat het hier maar bij blijven. Ik hoop met je mee voor meer zon. Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja het zijn mooie plaatjes (ik heb er op mijn blog ook een paar geplaatst) maar ik hoop toch dat het water niet verder stijgt. Ik heb op mijn blog een foto van de bovenkant van een hekje, nou dat hekje was vanmorgen al helemaal niet meer te zien. Is het water toch nog een beetje gestegen. In 1995 zijn wij ons huis uitgemoeten vanwege de hoge waterstand van de Waal, dit jaar liever niet! Hoop dat het voor jou ook zo blijft.
    Groet, Juul

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Lia,
    Hoe is het mogelijk dat ik hier nooit geweest ben, leuke blog. Wel even spannend nu dat hoge water. Mooie foto's, dat wel.
    Heb me bij je aangemeld.
    Groetjes Anja.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dubbel hè..aan de ene kant de prachtige weidse foto's, maar aan de andere kant ook toch wat angst en voor velen nu al veel ellende.
    Hier bij de IJssel is het net zo, de boerderijen in de uiterwaarden zijn volledig door het water omsloten..
    Zondag was het zo druk met kijkers, er stond file op de dijk!
    Groeten, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo Lia,
    Ik leef met je mee hoor. Lijkt mij een spannende situatie daar. Ik geloof dat ik slecht zou slapen.;) Zo zie je maar, de natuur laat zich moeilijk temmen. Maar ik wens je heel veel droge, zonnige dagen toe!
    Groetjes,
    Agnes

    BeantwoordenVerwijderen
  19. De foto's zijn zo mooi. Dan zou je haast niet stil staan bij de spannende momenten. Bewoners van huizen die zo dicht bij het water wonen zullen met hele andere ogen naar de waterstand kijken dan dat ik doe. Ik hoop voor hen dat het snel weer droger wordt.
    Liefs, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Laat het idd maar snel zakken en alles weer opdrogen. Want als het water zakt zal het idd vast een blubbertroep zijn. wat snakken we naar het zonnetje!! De foto's zijn wel heel bijzonder. Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hier is het vandaag droog gebleven, en dat verschil zie je meteen. Het wordt wel terug kouder, maar dat vind ik minder erg.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Lia,
    ik vind je foto's ook prachtig maar ik hoop ook dat het water snel weer gaat zakken want voor de mensen die hier wonen lijkt het me verschrikkelijk. De school van mijn dochter staat ook vlakbij de dijk en gister zijn ze met alle klassen van groep 8 (drie dus) wezen kijken naar het hoge water...word vast een project van gemaakt in de klas.
    Fijne dag,liefs Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hier blijft het wateroverlast beperkt tot grote plassen op het land. Gelukkig hebben we hier in Zeeland de zee vlakbij, zodat het water snel terug naar zee wordt gepompt.
    Ik moet er niet aan denken dat er in mijn huis een laag water komt te staan.
    Ik hoop dat het water snel gaat zakken, en het zonnetje alles snel weer laat opdrogen.
    De foto's zien er prachtig uit.
    Groeten Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Je foto's zijn prachtig, maar ik hoop dat het water toch snel gaat zakken, hoewel de regen er vandaag vast geen goed aan doet. Groetjes, Colinda

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik hoop voor jullie allen die te maken hebben met het stijgende water dat het z'n hoogste punt heeft bereikt en dat het maar snel weer mag zakken, het lijkt me vreselijk

    lieve groet,
    Tamar

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wel schitterende foto's, maar het water is idd woest en wat een macht/kracht als je in andere landen ziet wat dat voor vreselijke ellende kan opleveren. Gelukkig heeft ons kleine kikkerlandje heel veel kennis om woeste wateren te temperen. Het lijkt mij momenteel niet prettig om daar zo tussen Rijn&Waal te moeten wonen. Wat een overlast!
    Ciao,Benona

    BeantwoordenVerwijderen
  27. De plaatjes zijn mooi, maar je zou er maar middenin zitten...
    Geniet toch maar van je vrije dag...je hebt in ieder geval een heerlijk muziekje ebij...
    Warme, droge knuffels, Margot

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Lijkt mij toch niet echt een fijn gevoel,dat het water zo hoog staat en zo dichtbij!!. Hopen dat het snel gaat zakken. Een vrije dag is nooit verkeerd geniet er maar van!

    Groeten Willianne

    BeantwoordenVerwijderen
  29. heel langzaam aan zak het water, maar eer alles weg is...
    Tja die Waal is flink hoog en.. breed geworden. Ik heb daar zondag prachtige foto's van gemaakt, juist omdat het nog eens erg mooi weer was.
    Deze post is langs mij heen gegaan, die zie ik nu pas. Ik ben iig wel erg blij dat waar ik n u woon niet zo gauw meer hoef te evacueren :)
    Liefs,
    Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  30. maaaar.....alles ellende ten spijt....het levert wél prachtige plaatjes op he.....

    Groetjes
    Lynda

    BeantwoordenVerwijderen
  31. GELUKKIG IS ALLES BIJ JULLIE DROOG!!
    JE MOET ER TOCH NIET AAN DENKEN!!

    LIEVE GROET,
    MIRANDA

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ons dorp ligt aan de Lek,zondags is t nooit druk alleen als de kerkklokken gaan.Afgelopen zondag leek t hier wel n koopzondag of zoiets en dat met n kruitvat en n uitvaartwinkel!Allemaal hoog-water=kijkers.Staat wel heel hoog leve de dijken!Groetjes,Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen

Van reacties word ik blij,
Dank je wel.....
Liefs Lia