dinsdag 15 februari 2011

Tuin op de schop........

 

Ik ben verdrietig, want ik ben mijn blauwe regen kwijt. Kwijt in de zin van WEG..... Hoe, en waarom....

009

We hebben al zolang we hier wonen (30 jaar) een schutting tussen ons en de buren staan. En onze buren hadden daar toen al een hedera tegenaan gepoot, maar nooit bijgehouden. Zo'n plant komt tussen alle kieren door naar onze tuin en ik heb hem niet alleen laten groeien, maar ook bijgehouden.

002 

Toen onze buurman was overleden heb ik mijn buurvrouw wel geholpen maar het is me een wildernis. Geen beginnen aan dus. En afgelopen jaar was ze heel ernstig ziek en ze is al op leeftijd, dus wij gingen ons afvragen hoe dat zou gaan als er ooit nieuwe buren zouden komen. Want als die nieuwe buren ooit de hedera eruit zouden gooien dan gaat hij dus aan onze kant ook dood. En wat willen die nieuwe buren er dan ooit tussen hebben. Goede vraag Lia.....

Vast niet dit.....

005 017

Dus we gaan een nieuwe schutting zetten. En onze buurvrouw vind alles best, ( ook omdat ze niemand heeft die haar helpt) en we hebben een hele mooie oplossing gevonden waar we alle twee heel tevreden over zijn. Dus we zijn alvast aan het snoeien gegaan. Alle kliko's in de buurt al gevuld, zakken vol naar de stort gebracht en nog ligt er een hele berg in de tuin.

004

Maar nu komt het, manlief zegt heel voorzichtig.... Heb je de blauwe regen al goed bekeken???   Hoezo....

Nou, de hoofdtak van de blauwe regen heeft ooit de schutting weggeduwd, en dat hebben we door die wildernis aan de andere kant nooit opgemerkt. Maar de stam staat dus inmiddels bij de buren in de tuin.

013

014

Hier zie je hoe scheef een stronk is gegroeid en jullie begrijpen het al hé..... Hij moet weg, ik heb nog geprobeerd met mijn kippenkracht om de tak onze kant op te duwen..... ja het zou maar eens lukken. Maar tevergeefs, geen beweging in te krijgen. En toen koffie..... en even overleggen. Ja, dan moet het maar. En toen ik later naar buiten keek was hij dus al bezig.....WEG...... Ja, anders blijf je maar twijfelen, zegt manlief dan.....

012

En zo ligt die hele takkenbos van het dak er nu bij. En nu is de hele achtertuin dus niet meer zoals hij was. En moet ik weer gaan verzinnen....... hoe we alles weer een beetje sfeervol gaan maken. Maar een ding was zeker, de schutting was aan vervanging toe.....dat dan weer wel......

Maar dit is dus weg.....

042

En dit ook.....

24-04 010

24-04 008

Kan wel janken......

Wil je nog meedoen met de give away klik hier. En sorry 24 Februari is helemaal niet op een Zaterdag. Maar laten we het nu maar wel op de 24e houden.

 

Liefs Lia

51 opmerkingen:

  1. Hi Lia, this looks like a lot of work bit it is a beautiful garden!!Hughs Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik jank even met je mee hoor,Wat erg zeg! Oke, de schutting is dan wel aan vervanging toe, maar die blauwe regen....Ik kan ook janken,want onze beste buurman heeft op de schutting de bruidsluier weggehaald, hij was dood aan hun kan, maar niet aan de onze.. snif.. dus nou is dat hele knusse weer weg en zit ik helemaal te kijk. Zucht....

    En je give-away. Ga ik even kijken!

    Groetjes van Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wel prachtig zo'n groene schutting met hedera hoor!! Weet zeker dat je het weer prachtig gaat maken. Ben benieuwd hoe het gaat worden. Heb namelijk bergen inspiratie nodig voor mijn eigen tuin! :)

    Groetjes! Ilona

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ojee... dat lijkt wel mijn verhaal... mijn buurman is vorig jaar ook bezig geweest om aan zijn kant de hedera weg te halen maar aangezien hij er totaal geen verstand van heeft, heeft hij alles weggehaald en dus ook de blauwe regen...
    nu hebben we een kale schutting en hoe krijg je die weer een beetje gezellig... (hoewel hedera ook niet alles is.... want het is wel erg wild!)
    Buurman wil wel een nieuwe blauwe regen kopen dus we gaan eens kijken.
    groetjes en sterkte
    Anita
    http://alle-mooie-dingen.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  5. jeetje Lia dat is wel even schrikken.. en slikken.. hoop dat je inspiratie krijgt voor een nieuw plan met een nieuwe schutting en een nieuwe blauwe regen!!
    het gaat vast weer heel mooi worden!!

    lieve groet, Tjitske

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ach jakkes Lia, dat is zeker om te janken, verdorie zo'n prachtige blauwe regen. Natuurlijk ben ik er van overtuigd dat het allemaal weer heel mooi gaat worden, maar op dit moment ziet het er wel heel troosteloos uit. Je bent gewoon letterljk je tuin kwijt op dit moment.
    Sterkte met het verwerken van deze tegenslag...

    Lieve groet, Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Slik, dat is wel heel erg jammer. En zeker nu, nu je die kaalslag zo goed ziet. Misschien is het een troost; de blauwe regen groeit erg goed in jullie grond dus zal een nieuwe ook vast weer z'n best gaan doen. Maar jammer blijft het zeker.
    Liefs, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ohhh wat erg, ik snap hoe je je voelt..schuttingen zijn zo ontzettend lelijk en blauwe regen en hedera zijn zooo mooi! Wij komen nu in ons nieuwe huis tussen 2 gezinnen in..die dus al schuttingen hebben staan..met de rechterbuurman staan we niet op goede voet, dus mocht ik daar klimop plaatsen weet ik bijna zeker dat hij hem vergiftigd..dus hopen dat de andere buurvrouw het wel ok vind..

    ps heb het plaatje van de give away op mn blog wil em doooolgraag!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Och hemel, ik kan wel zeggen dat het vast allemaal weer goed komt, maar daar schiet je op dit moment niets mee op. Een paar jaar geleden werd hier aan de achterkant van het huis en aan de overkant van het water heel veel gemeentelijk groen weg gehaald, prachtige bomen werden omver geknakt als luciferhoutjes en mijn buurvrouw en ik werden er ook alleen maar heel verdrietig van. Uiteindelijk - moet ik toegeven - is het nu mooier, maar ik kan mij dat moment nog goed herinneren!

    Sterkte Lia! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat zielig, ik weet hoe je je voelt.
    Je prachtige giveaway had ik gemist, maar ik sta er nu bij.

    Groeten
    Hermine

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik begrijp dat je verdrietig bent, gelukkig kunnen ze heel hard groeien en ik wens je dan ook een groeizame zomer.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik kan het me wel voorstellen ,.. maar wat er voor terug komt zal vast ook wel weer mooi zijn...
    Succes met de klus.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Kom een dagje achter met bloglezen, internet deed het gisteren even niet. Zag dus net je hartige aardappel, wel heel toepasselijk, bij mij kwam die duidelijk een maandje te vroeg, haha.
    Jammer van de struik, kan me goed indenken dat je daar eerst even een kop koffie bij wil drinken en kan me ook perfect voorstellen dat manlief dan al aan de slag is, die hebben daar zo geen problemen mee hé?
    Komt allemaal weer goed hoor! Kop op!
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zonde van de blauwe regen, maar jullie kennende komt er vast ietd mooi's voor terug. Hou ons op de hoogte!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ohh....lieve meis, daar zou ik ook van janken hoor, ik vond die Blauwe regen zo prachtig mooi. Ik had er ook eentje, eigenlijk was ie van de achterbuurman, maar ik denk dat ik er meer plezier van had en 2 jaar terug....was ie opeens helemaal weg, kon ik destijds ook wel van janken.
    Sterkte met die grote tegenslag.

    En ja, die lijst met The Beatles die staat er (hangt nog niet), wordt een echte muziekkamer met pick-up en oude lp's, maar ik mag hem voor de foto's af en toe gebruiken.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ach wat jammer :( Die blauwe regen was zo mooi, maar ja die schutting was ook aan vernieuwing toe, lastig he?? Succes met bedenken wat nu. Doet me denken aan het volgende: In een vorig huis had de buurman een hele mooie Bruidssluier staan....Klom bij ons over de schutting...wij blij - zij blij:).....Buurman overleed, buurvrouw verhuisde, nieuwe buren....nieuwe schutting (waaibomenhout ook nog!!) weg bruidssluier, hello afschuwelijke gammele schutting!!
    We zijn later verhuisd......laag hek tussen de tuinen...niet erg wat waren aardige buren...paar jaar later.....schutting. Niet echt lelijk, stevig...ik er wat tegen aan geplant aan ONZE kant om het te verfraaien....boze buurman.....was ZIJN schutting en mocht ik niks tegen aan planten.....drama!!

    Hier...ik schutting geplaatst, buuffie blij, ik blij, wij blij :)NU wil ik er wel iets tegen aan laten groeien, moet alleen bedenken wat....rozen?? Duurt zo lang...hedera?? woekert zo...hhhhmmmm dilemme ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Och Lia, ik kan me je gevoel helemaal begrijpen hoor. Wat een vette baal. Maar ja...soms is geen ontkomen aan he. En aan de ene kant wel lekker dat je een man hebt die knopen doorhakt...Toch? Achteraf? Misschien? (tja ik ben ook zo'n twijelkont). Maar ik weet zeker dat je er weer iets moois van gaat maken. Succes en laat je ons het nieuwe resultaat ook zien?
    Groetjes,
    Agnes

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat balen zeg, hij zag er op de foto zo prachtig uit.
    Ben wel benieuwd hoe het nu gaat worden.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oh wat balen zeg, schrale troost dat een blauwe regen razendsnel groeit, mocht je een nieuwe aanplanten. Benieuwd hoe je 'nieuwe' tuin eruit komt te zien, maar jou kennende wordt vast weer sfeervol.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Bah bah zeg.......zo zonde......
    Wat een stronk was het ook zeg. Nu straks een nieuwe.....? En met heel veel liefde.....
    wie weet.......
    Maar ja het is en blijft zo jammer.
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dit is even slikken,Die blauwe regen was ook wel een beauty hoor.
    Vooral om dat het al een volwassen plant is en dat duurt toch wel even bij een nieuwe aanplant voor dat hij weer zo bloeit.
    Lieve groet Elly.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ooooo, wat zónde... hij was prachtig, Wat een gigantische stronk zeg, niet te geloven. Komt er wel een nieuwe, ze groeien wel snel...

    Groetjes, Collie

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Dat is inderdaad even slikken, maar... nieuwe plannen maken is ook wel weer leuk; ben benieuwd wat je er van gaat maken!

    Groetjes,
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik snap dat je hier flink van baalt. Iets wat 30 jaar gegroeid heeft heb je niet zomaar terug. Maar wat je ook verzint het zal wel weer helemaal mooi worden. Succes Peggy

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Jeetje dat is echt balen, en dan kun je wel denken gelukkig heb ik de foto's nog maar dat is toch altijd anders dan in het echt.
    Ben wel heel benieuwd hoe het gaat worden straks.
    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Och Lia, ik geloof graag, dat je kan janken. Wat zal het wennen voor je zijn in het voorjaar. Maar ik weet zeker, dat er een mooie oplossing komt. Gelukkig kan een tuin groeien en wie weet lijkt het volgend jaar alweer heel vertrouwd.

    Succes!

    Liefs Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat vreselijk balen...maar wel weer ruimte voor nieuwe dingen...lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  28. O...en hij was altijd zo mooi.....Kan me voorstellen dat je er depri van bent...Ben nu wel heel nieuwsgierig wat er DAN komt, trouwens..
    En die aardappel, ongelooflijk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Oh wat kan ik mij voorstellen dat je daar moeite mee hebt! Ik mis de enorme blauwe regen uit mijn oude tuin ook zo.. Ik heb direct nieuwe geplant in onze nieuwe tuin, maar ja, dat zijn van die zielige sliertjes nog maar..
    Over een paar jaar (snik) kijken we vast beide weer tegen een weelderige bos bloemen aan.
    Groetjes
    Dani

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik leef met je mee, zonde! Maar ja, het gaat natuurlijk haast niet anders met een nieuwe schutting. Het gaat je vast weer lukken Lia om een sfeervolle oplossing te vinden, succes, maar ik heb er alle vertrouwen in!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat zijn jullie druk geweest........ja even doorbijten maar straks ziet je tuin erweer gewedig mooi uit hoor!! liefs Ria....xxx..

    BeantwoordenVerwijderen
  32. begrijp hoe jij je voelt, maar je zal zien dat dit ook weer ergens goed voor is, vertrouwen, liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Zo kaal eerst he? Ik weet er alles van.
    Ook wij zijn bezig met het "tuin project".
    Maar het komt vast wel weer goed, alleen hoelang moeten we wachten voordat het weer zo lekker begroeid is..? zucht

    Jantsje

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Oh, ja dat gaat je aan het hart..het ziet er nu ook zo triest uit! Maar kop op meid, even een paar keer slikken en dan iets ander moois bedenken, dat is jou wel toevertrouwd! Maar blijft voorlopig lastig..telkens als je naar buiten kijkt...
    Lieve groet! Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Oh wat jammer, maar soms moeten zulke dingen gebeuren. het zal vast weer helemaal goed komen met de nieuwe schutting en nieuwe plannen én veel geduld want het moet toch eerst weer gaan groeien.En die blauwe regens zijn zo sterk, die doen hun eigen ding...wij hebben hem 2.5 jaar geleden weggehaald en soms komen we nog nieuwe stengels tegen die omhoog groeien. Wij dachten dat we heel de kluit met wortels weg hadden gehaald maar schijnbaar is er ergens toch een uitloper onder de grond blijven zitten.
    Succes ermee!

    groetjes Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Oh Lia als groot tuinfan snap ik dat je verdrietig bent,dat zou ik ook zijn,wat een pracht van een bloemen,ik ga dit jaar witte poten in de voortuin bij de pergola,succes met het zetten van schutting en andere karweitjes,lieve groet Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Ow jah ik weet zo goed hoe je je voeld. Hier ook Hedera, een nieuwe schutting en een buurman die niet van Hedera houd(hij heeft hem ooit wel zelf gepoot) Ik doe m,n best de schutting weer vol te krijgen en de buurman doet zijn best om alle takjes die aan zijn kant komen te verwijderen.
    Gevolg???? Een schutting met elk jaar weer half dode hedera omdat de buurman alles weg knipt en soms ook de dikke takken die aan onze kant mooie groene blaadjes geeft..

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Wat ontzettend jammer Lia, je had zo'n mooie groene tuin en nu moet je weer helemaal opnieuw beginnen... En een huis moet om je heen groeien, maar bij een tuin duurt dat vaak nog nèt ff wat langer (want het 'groen' moet natuurlijk weer een paar jaar groeien voordat het 'groen' is hè)
    Maar jij gaat dat onbetwist wederom tot een goed einde brengen en nu heb je weer een project om je creativiteit op los te laten (wat blijven we het toch heerlijk positief zien...)
    Succes met je tuin, lieve groet Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  39. oei, dat is even slikken ja! Maar joh....eis een nieuwe ;)! Komt vast en zeker goed!!! Ben heel benieuwd! Leuke klus!!

    Liefs,
    Lynda

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Oooohhh wat erg, wat een pracht blauwe regen was het! Kan me voorstellen dat je wel kunt janken, voordat je zoiets weer terug hebt... Hopelijk kunnen alle voorjaarsbloeiers die ik her en der op de blogs voorbij zie komen de pijn een beetje verzachten.
    Bisous vanuit Versailles,
    Chantal

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Inderdaad, wat een kleine ramp. Ik ben of moet ik inmiddels zeggen was erg jalours op je blauwe regen. Waarom.... nou de mijne wilde niet bloeien, dus hij is al jaren weg.
    wellicht moeten we gewoon beide opnieuw beginnen

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Ik kan me voorstellen dat je hier van slag van bent. ZO'n grote blauwe regen geeft mij altijd een vakantiegevoel. Ik vind je overkapping heel mooi en ik hoop dat je straks weer kan genieten van een mooie schutting. Het duurt inderdaad altijd een tijdje voordat het weer is zoals het was.

    Lieve groet
    Alma

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Meid ik dacht dat wij een grote hadden...

    Verschrikkelijk zeg om afscheid te moeten nemen. Staan deze foto's ook in je boek?

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Jou kennende gaat dat helemaal goed komen in jouw tuin.

    Succes!!

    Groet,
    Jeanette

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Oei. Dat is wel een hele verandering zo. Hedera groeit wel weer, maar helaas doet de Wisteria daar iets langer over. Ben wel heel benieuwd wat jullie nu gaan planten. En de eerste jaren misschien een paar mooie bloembakken vullen voor de kleur? Mijn man zou trouwens ook meteen de stam rooien, voor als ik me bedenk. Gelukkig heb je nog foto's maar ja,dan ruik je hem niet.
    Veel tuinsucces dit jaar en bedankt voor je bericht bij mijn bericht.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. that is a lot of work Lia!
    hope it turns out as you want it!

    happy night!
    Rosa

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Ha Lia,

    O dat is echt jammer, als je tuin zo mooi is en als het dan weer opnieuw moet gaan groeien en bloeien!
    Maar het zal zeker weer en plaatje worden, en succes er mee!

    Groetjes Willianne

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Ooohhh Lia wat vervelend!
    Maar ik weet zeker dat het weer helemaal top wordt, wat uit jullie handen komt......
    Als het zonnetje straks weer heerlijk warm is en jij in je tuin zit geniet je vast van een prachtig uitzicht!!

    Succes!

    Groetjes,
    Titia

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Wahah Lia wat een ravage ...
    Ik kan me voorstellen dat je last van hoog water kreeg.
    Ik heb al moeite als manlief iets te rigoreus snoeit hihi
    Komt vast iets heel moois voor terug !!!
    Succes en veel inspiratie gewenst.
    Lieve groet, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  51. erg jammer van je blauwe regen ,tja eer je zo n bos weer terug hebt ben je jaren verder
    Maar jullie hebben altijd een mooie oplossing ,zal nu ook wel lukken
    Succes

    BeantwoordenVerwijderen

Van reacties word ik blij,
Dank je wel.....
Liefs Lia