zondag 26 juni 2011

Dames met……

 

een persoonlijk tintje

 

Door mijn huis heen vind je op een aantal plaatsen een paspop. Waarom is iemand dol op paspoppen, tja…. ik vind het gewoon iets hebben, je vraagt je af wat voor creaties erop gemaakt zijn. En voor wat voor soort dames.

Bij de dame die bij de eettafel staat, heb ik altijd de gedachte dat het een dame van stand is. Door haar wespentaille met haar achterste en in donkere kleur is het een stijlvolle dame.

En ik geef ze soms graag een klein persoonlijk tintje, die deze dame heeft doordat ze een ketting van mijn overleden moeder draagt.

001 044

010 003

 

Naast haar staat de kleine kinderpaspop, die gewoon zonder poespas naast haar mag staan. Met een paar kleine schoenmallen op de ronde poot.

036

 

Gaan we naar boven dan zien we op de slaapkamer ook weer een donkere dame. In gedachte zie ik hier dan meer de gewone vrouw, niet van stand maar wel bijzonder. Bijzonder is ze ook door de slijtage die ze toch heeft opgelopen door de jaren.

Deze dame draagt altijd iets over haar bovenlijf, zoals een blouse of gewoon een kraagje. En hier vind ik het witte in de zomer weer een fris geheel geven.

034

022

 

De laatste dame staat op de kledingkamer, en dat is mijn allereerste dame die ik kocht. En hierbij heb ik altijd de gedachte van een echte arbeidersvrouw, soort van boerin die op de akkers liep met de lange rokken door de grond. En zij heeft echt heel veel sporen op haar lijf van hard werk.

En deze dame draagt ook een ketting (helaas zonder steentje), en die kreeg ik ooit van mijn tweede zoon. Vol trots gaf hij mij als jochie van 6 jaar dit kado voor moederdag. Hij had ieder dubbeltje opzij gelegd en kwam zelfs nog wat te kort, maar die mevrouw van de winkel (hier in dorp) heeft hem korting gegeven. Later vertelde ze het mij, ze was zo ontroerd toen ze zijn gezichtje zag dat hij geld tekort kwam. En die verdiend gewoon een ereplaatsje. Ook hangt er een bosje gedroogde bloempjes aan, van de bosjes bloemen die overal stonden toen ik Sarah zag..)

026 027

kastenkamer 10 kastenkamer 6

 

En verder worden het een paar dagen met tropische temperaturen, dus probeer ervan te genieten als het kan.  Vandaag al een stevige wandeling gemaakt en met de zon op de rug was het al aardig warm, maar ik klaag niet, heerlijk….)

Wil ook meteen even de nieuwe volgers welkom heten. Want zonder jullie zou het een stuk minder leuk zijn.

32 opmerkingen:

  1. Prachtige poppen lia egtwelll ,heb er pas maar wil graag ook een kleintje erbij... komt vanzelf prachtige passie heefd gewoon wat maar vind ik zo en zo van oude dingen ..prettige week en geniet lekker van de zon .

    lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Lia
    Prachtig je paspoppen hoor ,ze hebben een verleden ,en de kettinkjes hebben weer herinneringen ,heel mooi
    Komen je paspoppen ook in de WLS? (of is het de Landelijke Style waar je in kwam ?)
    Kijk al helemaal uit naar je reportage hoor ,is het de volgende editie??
    Liefs Amy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, wat geweldig toch die prachtige dames die op ereplekjes in je huis staan. Ik heb een hoekje in de slaapkamer en hoop er over een tijdje eentje te vinden die precies in dat hoekje past. Liefs, Colin

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig je paspoppen !!...geniet van een heerlijke week lieve Lia.....xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je paspoppen zijn erg mooi Lia...hier staan ze ook altijd nog op het wensenlijstje, maar de mooie exemplaren zijn vaak zo duur! Bovendien denk ik niet dat ik het hier voor elkaar krijg er één in de woonkamer te plaatsen, de slaapkamer zou kunnen...maar zelfs dat betwijfel ik hihi!

    Maar wie weet...niets veranderlijker dan een man (nou ja?...haha)!

    Een fijne week Lia! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi gezelschap, deze dames! Fijne en zonnige week, lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Her en der op Blogs,kom ik deze paspoppen tegen.
    En ik vind ze erg mooi en decoratief.
    Wie weet,koop ik er ook eens een keer een.
    Er zit inderdaad een verhaal achter zo'n pop.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, iedere paspop is een plaatje en heeft een eigen verhaal. Of er gaat, zoals bij jou een verhaal bij leven als je haar ziet.

    Ik vind ze prachtig, ook dat kleine ukje.... zo schattig!

    Groetjes, Collie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi zijn je paspoppen, leuk je bedenkingen er bij. En dan je kettinkje gekregen van zoonlief, das toch te schattig! Geniet van je week! Lieve groet Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik deel je passie Lia, de dames zijn allemaal anders, en zijn stuk voor stuk pronkjuweeltjes
    wat een aandoenlijk verhaal van de ketting van je zoon(tje) en ook lief van die mevr.
    Geniet van de nieuwe week
    lieve groetjes Yvon

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig zijn ze Lia!
    Geniet van de paar dagen mooi weer.
    Liefs Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat leuk dat ik al je mooie dames even mocht bewonderen....stuk voor stuk met een persoonlijk verhaal...helemaal ontroerd was ik door het lezen van het lieve gebaar van je zoon.....
    Pareltjes in je leven zulke momenten.
    Fijne week
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ze zijn prachtig en zo verschillend allemaal. Leuk dat je daar ook echt een beeld bij hebt. Hier nog geen paspoppen. Ik hoop er eens tegenaan te lopen in de kringloop eigenlijk haha. Er staan er wel een paar maar die verkopen ze niet...maar dat zijn ook niet de mooisten trouwens.
    Fijne dag, hou je hoofd koel vandaag.
    Lieve groet, Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig Lia en elke oude paspop is uniek met een eigen verhaal...

    fijne week
    Lieve groetjes Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het fijne vaan paspoppen is ook dat je nooit alleen bent hè?! :) Ik ben er ook nog steeds erg blij mee, juist de wat versleten plekken geven de dames karakter en geschiedenis! Gisteren hebben wij ook gelopen, maar met camera, dus niet echt de pas erin..en dat is veel vermoeiender vind ik.
    Fijne dagen!
    Groeten, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een prachtige verzameling en wat leuk dat je elke pop haar eigen verhaal hebt gegeven. Het verhaal bij het kettinkje vond ik wel heel erg lief.

    Fijne dag,
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik vind ze allemaal even mooi hoor Lia :-)
    Heerlijk dat je daar zo je eigen verhaal bij hebt, en die kleine dierbare herinneringen maakt deze dames extra bijzonder.
    Houd het fris vandaag hihi
    Wij gaan straks (gesprek Prof, bloedonderzoek, instructies kuur) en morgen (start nieuwe kuur manlief) naar het UMC St. Radboud. Airco maar op volle toeren ;-)
    Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat heb je er een leuk verhaal van gemaakt Lia! Wist niet dat je zóveel dames in je huis hebt! Is het toch nog goedkomen met de verdeling jongens vs dames, hihi.
    Leuk dat je zo een persoonlijk tintje aan al je poppen kan geven. De ketting van je moeder vind ik erg mooi. Draag je deze zelf ook weleens?
    En ja, dat verhaal van je zoon... ontroerend zeg... een verhaal om nooit te vergeten, Lia!
    Fijne dag, ik ga hardlopen; hopelijk red ik het, want vond het zonet best warm met het wasje ophangen buiten... maar ook ik klaag niet, hihi.
    Liefs, Marjolijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Goedemorgen Lia, wat geweldig dat je bij je pas poppen een personage hebt bedacht. Zo gaan ze echt leven. Groeten op deze mooie zomerse dag.
    Anna Marie.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Die prachtige paspoppen van jou hebben allemaal mooie herinneringen bij zich.
    Lekker even voor de spieren he dit warmere weer.
    Lieve groetjes Jannet

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Je hebt mooie paspoppen staan!!
    Leuk om te lezen en te zien dat je er zo van genieten kunt! Het kettinkje van je moeder is prachtig!!
    Enne...ik klaag ook niet, trek vanmiddag de wijde wereld in....heerlijk!! Ik hou van dit weer ;-))
    Groetjes Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooie foto's van je dames (en kind) en die persoonlijke verhalen maken het nog bijzonderder.
    Fijne week Iris

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtige paspoppen heb je!En ze staan niet alleen leuk te staan, maar worden ook nog mooi "aangekleed"
    Fijne avond nog!
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Even rustig op de bank na een dag hard werken, eten op, afwas opgeruimd even heerlijk de tijd genomen om jouw item te lezen. Heb weer genoten, fijne avond,

    Jeanette

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Heel mooi je paspoppen!Vooral allemaal met zo,n lief verhaal erbij!! Door tegenwoordig verschillende blogs te volgen staat zo,n mooie paspop ook m,n verlanglijstje!
    Maar je moet er toevallig net even tegen aan lopen hè.
    Groetjes Erika

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Dames met geschiedenis, ze staan vol trots te poseren. Wat een mooie antieke paspoppen Lia, en dan de kettinkjes erop, 1 woord geweldig.

    Lieve groet,
    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een prachtige paspoppen. Helaas heb ik er geen maar als ik dit dan weer zo zie waaauuuww. En heerlijk dit weer goed voor de spiertjes :) Morgen er nog even lekker van genieten.

    Groetjes, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Jeetjemina, wat een verzameling van prachtige poppen!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik deel je liefde...
    Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Mooi je paspoppen...en zo leuk om te lezen je eigen verhaal en gedachtens erbij...zo komen ze dan helemaal weer tot leven!!

    Groeten Willianne

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Super site,met heel bruikbare ideeen,waar ik wel wat mee kan tijdens mijn weer eens verander plannen;

    Groeten Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen

Van reacties word ik blij,
Dank je wel.....
Liefs Lia