dinsdag 6 september 2011

Appels en peren……


Als je nu door de Betuwe rijd, dan zie je de drukte in de boomgaarden. Want het is natuurlijk weer tijd om appels en peren te plukken. En dat vind ik altijd net zo mooi en bijzonder dan de bloesem in April. Wij zien natuurlijk het proces gebeuren, want als ik van A naar B rijd, dan kom ik altijd wel voorbij boomgaarden. En vandaag hangen er dan nog genoeg appels en de volgende dag zijn ze weg in liggen ze in die grote kisten. Er zijn ook mensen die het niet zien hoor. Maar ik wel, nog steeds…..van bloesem tot vrucht en ook hoe de appels gaan kleuren. Vind het altijd mooi om te zien.

011

005

004

Of komt het omdat ik dan allerlei herinneringen heb aan mijn moeder. Want in September kwamen de appelkleren uit de kast, en ging ze met een aantal andere dames uit ons dorp appels plukken. Ik zie ze nog nadat ze tussen de middag thuis even kwam eten, weer op de fiets al babbelend weer terug gaan om nog wat kisten te vullen. Al ging het er toen iets anders aan toe dan vandaag. En soms ging dat heel gezellig met een lekker zonnetje op haar bol, maar soms ook met regen. En als de appels af waren, dan hadden ze wel een feestje, en waren haar handen nou niet echt vrouwelijk te noemen. Maar ze had het er graag voor over. Want ze genoot…..
Maar er is natuurlijk ook verschil te zien, je hebt boomgaarden met rijen bomen vol appels en je hebt van die landelijke boomgaardjes met mooie perenbomen. En tja wat is dan mooier……

017

En het is niet alleen lekker en gezond, maar staat ook nog eens leuk in een schaal of oude bak.
028

groetjes uit de betuwe……

28 opmerkingen:

  1. Een prachtige herinnering en prachtige foto's! XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen Lia ik ben weer boven water ;-)
    Kijk boomgaarden dat zien we hier in het oosten nauwelijks. Een práchtig gezicht !!! En als je oog hebt voor dat proces dan is dat GENIETEN Helemaal als je daar zo je eigen herinneringen aan hebt.Ik denk overigens dat die appels vannacht vanzelf wel zijn gevallen door die stormachtige wind.
    FIJNE DAG
    Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig he??? ..heerlijk al die herinneringen...koester ze...liefs van mij...xxx..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Lia,
    Wat mooi allemaal!! En dan die herinneringen aan je moeder. Dat telt vast erg mee, want zoiets kleurt je beeld van dingen...
    Hier in de buurt gaan we binnenkort naar "Landgoed De Olmenhorst" waar je in september en oktober speciale appelplukdagen hebt. Ik heb gelijk maar even een linkje gezet op mijn blog... Voor de liefhebbers. Ik ben er verleden jaar geweest met Sanne, die daar ook prachtige foto's heeft gemaakt. Dit jaar ga ik met Ben samen. Lekker appels plukken en dan appeltaart en appelmoes maken en zo... Ik kijk er al zo naar uit. En dan nu jouw post als voorproefje... heerlijk.
    Lia, ik wens je een heel fijne dag,
    Groetjes,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nazomerfruit, ik heb ook al een post klaarliggen over appels en peren. Mooi is dat toch die fruitbomen, en dan het liefst in een idyllische oude kleine boomgaard. Het doet me denken aan Normandië , waar je van die mooie boerenhoeves met appelbomen op de heuvels ziet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kan heel goed begrijpen dat je hier van geniet. Ik ga ook ieder jaar met mijn meiden appel plukken bij de zelfplukdag. Heerlijk, die geur en kleuren. Een heerlijk seizoen, het begin van de herfst.
    Fijne dag
    Groetjes Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige foto's...om zo in te bijten! Ja, wij in ons koude kikkerlandje hebben toch ook een mooie natuur met veel en heerlijk fruit!!

    Gr. Susan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Lia, ik geniet altijd enorm van je lentepost in de boomgaard maar dit is ook prachtig. Leuk verhaal van je moeder in haar appelkleren, lijkt me best gezellig om met al die dames appels te plukken.
    Hoe gaat het met Joep en Kitty?
    Lieve groetjes Jannet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja inderdaad, erg mooi! En heerlijk. Bij mij komt de geur van versgebakken appeltaart al bijna binnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig die fruitbomen. En mooi de herinnering aan je moeder, om te koesteren.
    Lieve groet, Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja zeker, appels en peren zijn niet met elkaar te vergelijken, maar tóch hebben ze allebei wat met elkaar gemeen: ze zijn niet alleen geschikt om er lekker van te eten, maar ook om mee te decoreren! Hier ook een plekje met onze appels!
    Mooie foto's; vind ze allemaal even mooi!

    Fijne dag, liefs, Marjolijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh Lia wat een mooi nostalgisch verhaal en die foto's ook heerlijks Betuws. Hier ook midden tussen de boomgaarden en er komt steeds een soort kleine tractor voorbij met wel 10 tot 20 karretjes met grote appelkisten erop allemaal achter elkaar.

    Lieve Groet uit de Overbetuwe,

    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik maak alleen het begin van de appels en peren mee als ik in Geldermalsen de bloesemtocht loop. Ik woon meer aan de rand van de Betuwe, er zijn wel wat boomgaardjes maar hier zijn ze meer van de aardbeien. Maar het blijft voor- en najaar een prachtig plaatje al die fruitbomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijk hé ... zo super lekkere verse appelen en peren.
    Liefs en tot gauw...
    Nadine

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat rood van de appels in de bomen doet het wel hoor. Echt een nazomersfeertje. Heerlijk....!

    Fijne dag, Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zo mooi die Betuwe ik heb er een nichtje wonen sinds een jaar ,en ben er nu een paar keer geweest het is net thuis komen voor mij ,iedere keer door die boogaarde rijen is een lust om mee te mogen maken .
    Leuk verteld Lia over je moeder !
    Groetjes ida

    BeantwoordenVerwijderen
  17. prachtig hoor doet me denken aan toen ik nog in utrecht woonde en we langs de Lek reden al die bloemen en later al die appels en peren ..... was zo mooiiii nu kan ik toch nog even genieten van jou foto's ...... heb appeltjes onder een grote stolp liggen ,zo leuk maar die peren zo zijn ook prachtig ... lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heerlijke beelden.
    Groetjes terug ;0)
    Fijne dag
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Een goede middag,
    Wat is de Betuwe toch prachtig.....Wij zijn er vorig jaar een weekje geweest en hebben toen echt genoten van die vele boomgaarden !!!!
    In het voorjaar had jij een post over de bloesems en nu ......is het oogsttijd !!
    Een fijne dag Elly.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtig hoor Lia,
    om dit zo helemaal te kunnen bekijken, dit hele proces! Mooi ook omdat die rode appels zo mooi kleuren op de foto´s!
    Fijne avond!
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mooie herinneringen! Toch een heel mooi stukje van Nederland hoor met al dat heerlijke fruit.

    Fijne avond! Lieve groet, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Jeetje Lia, hele mooie foto's met daarbij een mooie herinnering, heerlijk en die laatste foto vind ik echt super, die kleuren van de peren.

    Ach en je kunt geen appels met peren vergelijken toch ;-)

    Ennuh doe je volgende keer een fotootje van Joep erbij.

    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Lia,

    Wat bijzonder dat jouw moeder vroeger meehielp met de appelpluk.

    De plaatjes uit de boomgaard zien er prachtig uit!

    Lieve groet,

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  24. hoi hoi

    Prachtige fotos heb je gemaakt, ik vind dit een heerlijke tijd.al die kleuren en geuren.
    Wat heb je een mooie aanwinst in tongeren gekocht. Hoe maak je zo'n spuitfles open? Trekken of draaien. Ik heb er eentje gekocht en die is heel vies van binnen maar in durf niet zo goed eraan te draaien of trekken bang dat ik hem stuk maak.

    gr Thamar

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Die stalletjes langs de weg met het verse fruit, daar moet ik altijd even stoppen! Ik ben een echt fruitmens dus vind het daar bij jullie geweldig!
    Groeten, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Prachtig die rode appels, die zien er heel aantrekkelijk uit. Echt genieten, de kleur en geur van dit mooie fruit!
    Fijne dag,
    Groet Judith.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een mooie plaatjes uit de Betuwe, dat proces van bloesem tot resultaat lijkt mij ook mooi om te zien! En het eten er van is ook niet verkeerd, ik ben gek op fruit!

    Ga even een banaan pakken haha!

    Ik wens je nog een fijne dag! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Het is sowieso bijzonder om ieder jaar weer herinnert te worden aan je bijzondere herinneringen van vroeger. Wat een geweldig mooi gezicht, die appelboom vol met rode appels! Ik ga het bijna jammer vinden dat ik niet in de Betuwe woon!

    BeantwoordenVerwijderen

Van reacties word ik blij,
Dank je wel.....
Liefs Lia