woensdag 28 september 2011

Cursus……

 

Vroeger had ik een analoge spiegelreflexcamera, die daarna vervangen werd door een digitale camera, maar wel een van pats boem klaar…. En het was altijd al een wens van mij om eens een goede digitale spiegelreflexcamera te kopen. Maar altijd vond ik iets anders belangrijker, en mijn oude deed het nog wel goed. Tot ik op mijn 50e de Canon 550D kreeg van man en kinderen. Ik geniet nog steeds van dit kado. En oefende zelf gewoon veel, en er kwam ook wel weer het een en ander boven drijven van vroeger. Maar toch werkt dit anders, en het lukte me vrij goed vond ik zelf. Maar ik wilde meer, dus maar eens een fotocursus proberen.

De cursus die ik volgde werd gegeven door een fotograaf.  En het ging door bij minimaal 2 en maximaal 6 personen. We waren met zijn tweeën, helemaal niet erg want dat betekent dus extra aandacht. En na een avond theorie, duizelde mijn hoofd bij thuiskomst. Wat een informatie…. Diafragma, sluitertijd, iso, scherptediepte. En dan ook nog spotmeting, meervlakmeting, nou ja teveel om op te noemen.

 

027 - kopie

Zondag was het een schitterende dag, maar ik had toegestemd om op zondagmorgen de praktijkles te doen. Dus we waren op een hele leuke plaats met ganzen, koeien en paarden en ook nog wel wat bloeiende plantjes. Dus genoeg oefenmateriaal. En het zijn dan toch meer foto’s van probeersels die we tijdens de theorieles door genomen hebben. Scherptediepte gaat me wel goed af, maar die bewegende beelden……Ik vind het moeilijk hoor, instellen en dan op die gans scherpstellen en ook nog eens tac tac tac volgen….,maar het is me toch gelukt.

 

099

098

En nog scherp ook…..Je zou bijna Niels Holgerson verwachten op de hals.

Gisteren dan nog eens een theorieles met informatie over flitsers, filters, kleuren en het doornemen van de genomen foto’s op zondag en het huiswerk. En het gaat wel niet met een diploma, maar ben toch trots dat ik voor sommige foto’s 5 sterren van hem kreeg.

Thuis kan ik nog van alles doornemen, en wie weet ga ik nog eens voor een andere workshop. En reken maar dat de camera nog meer overuren maakt.

Ik kom snel weer bij iedereen langs, want dat schoot er een beetje bij in.

 

ZONNIGE GROETJES……

37 opmerkingen:

  1. Binnenkort ga ik ook, ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou Lia je hebt talent hoor ! Ik zou ook nooit meer anders willen dan een spiegelreflexcamera. Ik heb voor mijn werk een masterclass woningfotografie gedaan was ook erg leuk. Je leert inderdaad met diafragma en sluitertijd omgaan. Gewoon lekker veel oefenen. Maar aan je mooie foto's te zien zit het wel goed.

    Lieve groet,
    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk dat je een cursus hebt gevolgd! Het duizelde mij toen ook hoor, wat een informatie! Nu baal ik wel eens dat de camera niet doet wat ik wil of naar mijn gevoel raar doet en ik het niet kan verklaren...toch nog steeds een gebrek aan kennis!

    Je foto's vond ik altijd al mooi, nu worden ze nog mooier!

    Lieve groetjes, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. maar gelukkig schoot je wel heel prachtige plaatjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige foto's lia ,zo mooi staat die gans erop zeg .... wat zou je trots op jezelf zijn en dat mag ook wel want 5 sterren is niet niets .... heel veel plezier en kom maar op met die foto's ben er klaar voor hahahah ....fijne avond lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk leuk, prachtige beelden....maar die had je altijd al vind ik.
    Heb ook ooit zoiets gevolgd.....maar tja.....beetje opfrissen zou niet mis zijn en dat was nog met een oude camera....toch heel anders.
    Fijne avond
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nu nog eens....mijn reactie....foetsie....weg.
    Hoe dan ook vind je beelden prachtig.
    Maar dat vond ik altijd al van je beelden.
    Fijne avond
    LIefs

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh nou.....er is iet s anders volgens mij.....
    Zie niets dat ie na goedkeuring geplaatst wordt.
    Ach.....het zal wel loslopen...nu heb je er misschien wel drie.
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gaaf Lia! Mooie foto's heb je geschoten. Heerlijk gevoel he die 5 sterren. Bij wie doe jij die cursus? Ik doe ook een cursus, net als jij niet met een diploma. Mag ik vragen welke lens(zen) jij bij je canon heb? Ik heb ook een 550 D... Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat leuk zo'n cursus, ik heb al zo vaak gedacht om het ook eens te doen. Nou ja, wie weet komt het er nog eens van.
    Mooie foto van de gans en de bloemen.
    Lieve groet, Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel leuk dat je die cursus hebt gevolgd en je foto's zien er heel mooi uit!

    Lieve groetjes Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Lia,

    Wat goed dat je met zo'n cursus bent begonnen, maar jij hebt het toch helemaal niet nodig?! Je foto's zijn altijd prachtig! Maar...ik begrijp wat je bedoelt. Ook ik zet mijn toestel vaak op de automaat, terwijl het veel leuke is om met de handbediening foto's te maken!

    De foto's hierboven zijn prachtig geworden.

    Een gezellige avond,

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mijn man heeft ook zo'n mooie camera met allerlei mogelijkheden. Ik vind het nog steeds moeilijk en zet deze dan ook vaak op automatisch. Vind de materie nog te moeilijk om toe te passen. Jij hebt daar inmiddels minder last van zie ik.

    Groet,
    Jeanette

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zo herkenbaar! Ik heb ook een Canon, 1000 welliswaar maar ik ben er heel erg blij mee. Net nog op stap geweest:) Een telelens erbij sinds kort en dat is ook zo leuk. Ik heb de Canonworkshop van 1 dag gedaan, en zo veel geleerd. Ik blijf oefenen en regelmatig mislukken dingen....maar ik wil graag verder leren en wil een echte cursus gaan doen! Succes met oefenen, mooi die ganzen, lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hi Lia, wat een informatie komt er op je af hé, als het over diafragma en sluitertijd gaat. Ik ben vorige week ook op cursus na aanleiding van mijn nieuwe camera, en dan merk je dat het sommetje wat moet berekend nog behoorlijk goed onder de knie genomen moet worden;-) Maar als je zo'n uitgebreide camera hebt, moet je er eigenlijk ook iets meer van weten, als alleen maar klik,klak. En je mag trots zijn op jezelf! Je foto's zijn inderdaad heel erg goed gelukt!! Niels Holgerson kan er alsnog opplakken, haha. Heerlijk deze nieuwe uitdaging, een geweldig cadeau..super! Net als jij ben ik ook begonnen met een analoge spiegelreflex, en heb sindskort ook mijn tweede digitale spiegelreflex gekregen, waarmee voorlopig nog wel genoeg te leren en te stoeien valt.

    Draai maar lekker veel overuren met je camera...dan kunnen we heerlijk mee genieten, van nog meer mooie beelden als deze! Het is er nu helemaal prachtig weer voor.

    Veel plezier er mee!

    Fijne avond,
    Liefs Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je foto's zijn prachtig!

    Zou graag ook wel een nieuwe camara willen hebben, maar ik denk dat een korte cursus wel verstandig is, zeker als ik naar jou foto's kijk.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wow.....Lia wat een prachtige foto's heb je gemaakt en wat leuk om zo'n cursus te gaan volgen. Ik ben ook een leek in het nemen van foto's, het zijn soms de lucky-shots waarvan ik denk...die zijn mooi geworden hihi.
    Door het mooie bijna zomerse weer schiet het reageren er bij mij de laatste week ook wat bij in.
    Ik wens je nog veel succes met de cursus en kijk uit naar een volgende reeks mooie foto's.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja hoor Lia,helemaal scherp en nu zie ik ze vliegen, hahaaa
    Al die woorden....ach wat zal ik zeggen.....Ik snap er totaal niks van !!!!
    Fotograferen is best moeilijk maar jij komt er zo wel denk ik en dan leren wij het weer van jou toch ?? uitleg enzzzooo.

    Groetjes
    Dicky Marie.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Nou, nu je het zegt! Ik zag inderdaad zowat Nils Holgersson zitten! Wat een jeugdsentiment he...
    Maar leuk dat je aan het cursussen bent. Dus we kunnen binnenkort weer mooie foto's van je verwachten op je blog.

    Liefs, Marjolijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Nee hoor geen probleem, we kunnen niet alles tegelijk Lia, geniet van je cursus en de resultaten mogen er zijn. Je mag hartstikke trots op jezelf zijn.

    Goed gedaan meissie!

    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Vind het toch wel slim van je dat je die foto cursus doet, je leert de camera goed kennen, en allerlei trucjes, wel handig toch ?
    De ganzen zijn echt mooi scherp, en zie ik daar toch een touwtje om de nek van die ene gans :-)
    Niels zit denk ik weggedoken haha
    Fijne avond
    groetjes Yvon

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Fotograferen blijkt echt niet gemakkelijk te zijn, een vriendin volgt ook al enkele maanden een cursus fotografie,en zij geeft toe dat het doorbijten is, maar je bemerkt wel de vorderingen en dat geeft dan weer de moed om verder te gaan.

    Die foto van die laatste gans vind ik prachtig en Niels Holgerson ...die zie ik ook :-)

    Liefs
    marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hallo Lia,
    Wat een mooie foto's zeg. Zo'n cursus is zeker de moeite waard als je het mooie resultaat ziet.
    Ikzelf moet me nog behelpen met zo'n huis, tuin en keukentoestel. Maar zelden dat er een echt goede foto uitkomt. Maar goed, het geeft beeld:)
    En ondertussen geniet ik gewoon van jou mooie plaatjes.
    Lieve groet,
    Agnes

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wauw, knap dat je een cursus volgt om nog betere foto's te kunnen schieten! zou ik ook echt moeten doen want er kan zoveel meer met je camera dan je denkt, heb ook een canon, de 1000D maar heb nog lang niet alles door....
    wie weet moet ik jouw voorbeeld volgen.

    Veel plezier in het foto's maken.
    Groet Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Geweldig zo'n cursus waar je weer zoveel (bij) leert. Ik 'mag' volgende week al, zelfs nog voor ik een nieuwe camera heb want juist daardoor schijn ik nog meer te ontdekken welke camera goed bij mij past ... hoewel de cursusmeneer en mijn paatje dat volgens mij samen al helemaal bedacht hebben :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat knap gedaan.
    Ik ben echt een janboerenfluitjes fotograaf. Vroeger had ik leuke foto's maar altijd zonder hoofd. Met de digitale fotografie gaat het beter, alles kan weg ;)
    Misschien ga ik ook eens op les.

    Lieve groet
    Hermine

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Woww je foto's zijn echt prachtig en scherp. Leuk lijkt me dat om zo'n cursus te doen. Groetjes Peggy

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat leuk Lia, het verbaast me niets dat je het zo goed doet want ik vond je foto's hier ook altijd zo goed. Veel plezier met je cursus

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Misschien geen officiele cursus met diploma, maar de lessen zullen de passie ongetwijfeld nog meer aanwakkeren! Succes ermee en wij genieten vanaf de zijlijn wel van de prachtige resultaten!!!
    Liefs Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hallo Lia,
    Jeetje, en je maakt al van die mooie foto´s. Het lijkt mijn verhaal wel, maar dan zonder de cursus… Ik had vroeger ook een analoge spiegelreflexcamera en ben toen overgegaan op een compacte digitale camera. Heerlijk, want je kon veel foto´s maken en het resultaat direct bekijken. Tweeënhalf jaar geleden heb ik een digitale spiegelreflexcamera gekocht, een Canon 450D, het zusje van die van jou dus… Ik heb er ook heel mee geoefend en veel geleerd van mijn dochter, Sanne, die fotografe is. Zij kon mij heel veel tips geven. Inmiddels ben ik aardig bedreven in het bewerken van foto´s en is dit onderhand een volwaardige, tijdrovende hobby geworden. Ik vind het heerlijk… Ik snap jouw passie voor fotografie dus helemaal… Jeetje, wat een verhaal is dit geworden… Oh enne…. Volgens mij zie ik een heel kleine Nielsje zitten hoor… Ik wens je nog een heel fijne namiddag toe, Lia,
    Groetjes,
    Mirjam

    p.s. Deze reactie gisteren ook al een paar keer geprobeerd bij je te plaatsen, maar dat lukte steeds maar niet.....

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Leuk hoor zo'n cursus. 3 jaar geleden heb ik ook een fotografiecursus gedaan. Ik zou het zo weer doen. Want de theorie zakt toch een beetje weg. Ga zo door...je foto's zien er prachtig uit.
    Geniet van de zon,
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Leuk hoor zo'n cursus. 3 jaar geleden heb ik ook een cursus fotografie gedaan. Erg leuk. De foto's zijn prachtig. Ga zo door.
    Geniet van de zon.
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Oh prachtig Lia! Ja dat zou ik ook wel willen kunnen, want bij mij gaat ook altijd alles op automatisch.
    Deze foto´s zijn al schitterend, dus goed oefenen en wie weet welke prachtige foto´s we dan te zien krijgen...
    Fijne avond!
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Zie dat je nu wel reacties hebt dan ga ik het ook nog een keer proberen!
    Geweldig joh zo,n curcus maar je foto,s waren altijd al zo mooi! Nu worden ze nog mooier!
    Prachtig zo,n hobby en wat leuk dat je je fototoestel van je mannen hebt gekregen!
    Ik ga hier ook maar eens wat hints geven word wel geen 50 maar 47 is er toch ook een mooie leeftijd voor?
    Anders moet ik nog zo lang wachten!!
    liefs Erika

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Wat een prachtige foto's heb je gemaakt en zo scherp en helder. En moet je nagaan nog niet eens bewerkt (dat neem ik aan...)
    Leuk zo'n workshop, altijd leuk om weer het een en ander te leren en helemaal van een echte vak-fotograaf!
    Ik zelf heb een Nikon D80, ook zo'n joekel van camera. Maar ik werk er met heel veel plezier mee, samen een goed koppel.
    Er staat weer een mooi weekend voor de deur met foto's maken, misschien naar Buren of appeltjes plukken...
    Geniet van een fijn weekend
    Liefs,

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Jij wordt (of bent) vast net zo verslaafd aan je camera als ik :-) Sinds drie jaartjes is het ook mijn hobby geworden en heb ik er leuke opdrachtjes aan overgehouden. Mede door die foto's ben ik een blog begonnen, zodat ik er meer op kwijt kon dan bij Flickr (onder de naam Maris7261 kun je me vinden). Het bloggen doe ik nog maar sinds kort, maar wel met veel plezier.
    Misschien moet ik ook maar eens een cursus gaan volgen, hoewel ik me ook prima red zonder.
    Je foto's zijn schitterend!!

    Groetjes, Mariska (maris7261.blogspot.com)

    P.S.: ik sta als anoniem, want ik kan geen reaktie achterlaten met mijn account!?

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Nou het gaat je goed af hoor. Je foto's waren en zijn altijd mooi. Ook deze weer. De ganzen staan er zeker prachtig op. Het zijn inderdaad veel begrippen, maar straks gaat het allemaal zo snel en is alles zo vertrouwd op je camera.
    Weet helemaal hoe je kan genieten als je een mooie foto hebt gemaakt. Daar geniet ik ook elke keer van.
    Liefs, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen

Van reacties word ik blij,
Dank je wel.....
Liefs Lia