maandag 4 juni 2012

Scheren of knippen…..

Vorige week dinsdagmiddag ben ik begonnen met het scheren/knippen van de hagen in de voortuin. Ook daar is de tuin niet megagroot, maar er is dan opeens heel veel werk te verrichten. De beuk die nu aan zijn derde jaar begint voelt zich heel goed in onze tuin, en liet dat goed zien met zijn groeiende takken. Ik had een begin gemaakt en zag opeens al wel wat donkere wolken dreigen….. het zal toch niet…. Ja, natuurlijk regent het. Maar het waren maar hele kleine buitjes en steeds als het wat regende nam ik even pauze. En zo had ik op die middag toch de beuk keurig geknipt en opgeruimd. Ook de andere kant bij de buren doe ik natuurlijk netjes mee hé.
Ook de haag van coniferen aan de andere kant die er al bijna 30 jaar staat is ook nog steeds heel erg mooi en groeit gestaag door, net als de buxus die in onze tuin een vierkant vormen gevuld met Annabellen en Pluimen. En de buxus (achter de beuk) die aan de straatkant langs de rozen staan, doen het ondanks dat ze door de honden gebruikt worden ook best nog goed.
Woensdag is mijn vrije dag, en ik stond dus alweer voor negen uur in de tuin om die andere hagen onder handen te nemen. Ik had wel weer eer van mijn werk. Ook werden er nog wat losse buxusvormen meegenomen voor een knipbeurt. En voor het scheren/knippen was het een ideale dag.
En net op tijd was ik overal mee klaar, want nu had het allemaal weer niet gegaan met die regen. Het had ook niet gegaan doordat ik dit weekend opeens geveld werd door een buikgriep, en daardoor nog niet helemaal fit ben. Maar goed, wat ik eigenlijk wilde zeggen, of laten zien……

012
Ik liep dus even door de kamer en keek naar buiten, naar de regen en keek toen eens over de tuin heen, en zag dat de schaduw van mijn vensterbank gelijk loopt met de buxus. Nou…. dan heb ik het aardig recht geknipt hé. En zoals jullie zien geniet ik straks binnenuit van een witte zee aan bloemen.
Als alles bloeit neem ik jullie een keer mee naar buiten.
Fijne week…..

36 opmerkingen:

  1. Hoi Lia,

    Een waar timmermansoog heb je!
    En mooi he, als alles weer spik en span is?
    Beterschap nog!

    Groet, Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er weer strak uit Lia! Wat zal dat een mooi gezicht zijn als straks de annabellen bloeien en de pluimen er mooi bij staan.

    Sinds vorig jaar staan er hier ook annabellen in de voortuin, toen stonden ze nog niet in bloei maar er zitten nu volop knoppen in...ik ben dus ook erg benieuwd hoe dat er straks allemaal uit komt te zien!

    Ik wens je een fijne dag, hoop dat je je snel weer de oude voelt! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Lia,
    Wow, dat wordt straks giga genieten met al die witte bollen !!
    Lieve groet,Stella

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Lia, je tuin ziet er weer mooi strak uit, prachtige bos annabellen heb je daar staan. Snoeien is altijd best wel een flinke klus ook met een kleine tuin, als het klaar is geniet je er ook weer meer van.Ik moet de voortuin nog!

    Fijne dag
    Groetjes, marjonel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat ziet er zeker allemaal strak uit, Lia! Maar dat kan niet anders! ;-)
    Heb hier ook een grote Annabel staan; stikvol knoppen zit deze, dat wordt weer één grote bloemenzee binnenkort, net als bij jou.
    Hoop dat je je weer helemaal fit voelt, want buikgriep hebben is niet fijn!

    Een fijne dag, liefs, Marjolijn

    BeantwoordenVerwijderen
  6. JIj hebt een goed werkje gedaan.. En nu lekker verder opknappen.
    Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ha Lia

    dat ziet er goed uit hoor, ik heb vorige week mijn buxus geknipt maar helemaal recht loopt hij niet hoor, 2 dagen spierpijn in armen gehad, ik vind altijd een hele klus maar dan kan je weer genieten van een strak tuintje

    groetjes Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kijk dat heb je maar weer mooi gedaan !!...netjes hoor....fijne week liefs Ria....xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. dat heb je mooi gedaan hoor!
    Hopelijk weer snel helemaal opknappen na de buikgriep!

    Groetjes Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk zeg als je op je bankje naar buiten kunt kijken en alles is weer zo lekker strak... Genieten! Hoe is het nu met je? Echt weer opgeknapt? Hoop het voor je. Fijne dag. Liefs Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een kleine tuin kan net zo arbeidsintensief zijn als een hele grote tuin... Het ligt er maar aan wat je erin zet!
    Maar jouw tuin zal vast weer het pareltje van de straat zijn... En wat recht geknipt zeg!

    Nu wachten op de bloemen...

    Fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel wat uurtjes werk, maar dan heb je ook wat! Het ziet er strak geknipt uit :-)
    Geniet ervan!
    Hier schijnt de zon momenteel :-)

    Groetjes Els

    BeantwoordenVerwijderen
  13. En of een strak oog!! Ik vind het een prachtige haag en buxus!!

    Groetjes, Collie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hah, ik zag vanochtend nog iemand snoeien en zei tegen mijn vriendin, het is maar goed dat ik dat niet hoef zou er veel te veel af halen :P..netjes gedaan hoor! Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Keurig gedaan! Ik zat al naar de foto te kijken waarom de onderrand zo grijzig was :)
    Je buxus vormt een mooie volle haag, bij ons wil het niet zo lukken, we gaan maar wat meer mesten..
    (nee niet door Finn!!)
    Groeten, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nou meid, dat kan je zo goed, ik heb ook nog wat heggen in de aanbieding voor een scheer/knipbeurt haha
    het is elke keer wat waardoor er nog niet veel aan de heggen gebeurd is, we mogen wel nodig aan de gang
    ziet er bij jou weer prachig en strak uit!
    beterschap nog
    Lieve groet Yvon

    ps. leuk die koeiendrinkbak uit je vorige post, ik heb er sinds vorig jaar ook 1 in de tuin

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een lekker gevoel als je alles weer klaar heb. Het staat er weer strak voor. Wat zal het mooi staan als de annabellen gaan bloeien.
    Geniet ze!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  18. mooi strak heggetje hoor :)
    Ik was zaterdag in de voortuin begonnen met buxus knippen ,toen kwam de zon behoorlijk heftig door en je weet ......dan mag je eigenlijk niet knippen ,khad net anderhalf vak gedaan ,eigenlijk vondt ik het niet erg om nu al te stoppen ,wat n werk !(khad geen rug meer over !) nu nog 2 1/2 vak te gaan ,iedere keer maar een vak doen dan
    Gr amy

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Je hebt dus eer van je werk,Lia.
    Alsof je er een liniaal langs hebt gelegd,zo mooi recht is het.
    Mijn complimenten.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Nou dat heb je weer mooi strak gedaan! Fijn is dat hè. Als het allemaal klaar is en je zulke klusjes weer kan afstrepen!
    Nu wachten tot de eerste Annabellen zich laten zien en d,r van genieten!!
    Enne...nog beterschap( hoop eigenlijk dat dat niet meer nodig is ;))
    Liefs Erika

    BeantwoordenVerwijderen
  21. tjeemie dat he je mooi gedaan zeg ...heerlijk he als je dan binnen ben en dan na buiten kijk wat kan je dan genieten van je tuin he .... mag want je hebt er heel wat moois van gemaakt ...fijne week lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Heb je het knipvirus ook te pakken?? Als je eenmaal begint, wil je alles doen. Maar wat ben je dan tevreden na de tijd hè? Dan moet je telkens even kijken... Groetjes Alie

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ha ha! Dat heb je toch zelf maar even gedaan! Superstrak! Goed gedaan, hoor!

    Groetjes, Pietrik

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hier moet de kapper ook hoognodig in het tuintje aan de slag, maar is nu even druk als 'opbinder' van de hedera. En knap zeg dat je waterpas-proof knipt gewoon zo uit de hand!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat heb je dat mooi gedaan!

    Het is veel werk maar als je klaar bent dan kan je weer genieten dat het zo goed en netjes is gedaan.

    Ik ben benieuwd als alles in bloei staat, dat zal best heel mooi staan.

    Fijne week en lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi Lia,
    Wat ziet het er weer prachtig uit allemaal. Hele klus geweest dat snap ik, maar dan heb je wel wat...
    Beterschap met de naweeën van je buikgriep, ik hoop dat je je snel weer fit voelt...
    Ik wens je nog een heel fijne middag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Je hebt eer van je werk Lia, het ziet er weer piccobello uit. En dan is het weer genieten, ook al zit je er vanachter je raam naar te kijken. Wij hebben vorige week buxussen tussen de bolbuxussen geplant zodat we hopelijk ook een mooi haagje ervan krijgen. Het blijft een van mijn favorieten in de tuin evenals de annabelles en het vrouwenmantel.
    Lieve groet,
    Karin (Mooi)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Heel knap om zo mooi recht te knippen. Als je je tuin alleen al beschrijft, zit ik hier al te genieten. Klinkt als een mooie weelderige Engelse bordertuin. Laat die zon maar komen, de planten bloeien en dan ben ik benieuwd naar de foto's.
    Anna Marie.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. dat heb je knap gedaan!! best een klus hé.. ik moet ook nodig beginnen en het weer is er nu ook ideaal voor, maar ik heb nog geen tijd vanwege het stofhappen;)
    lekker genieten van je strakke haagjes en mooie tuin!

    fijne avond,
    lieve groet, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Inmiddels weer wat opgeknapt? Je heg ziet er weer superstrak uit, heerlijk om straks te genieten van een witte bloemenzee.

    Lieve groet, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Dat is zekers recht,wat mooi je tuin zeg,lekker rustig,lieve groet Musje.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat staan je Annabelles er prachtig bij en de buxus ook natuurlijk. Hoe kort knip jij de Annabelles altijd in het voorjaar? De meningen zijn verdeeld. Ik knipte ze eerst bij de grond af maar dan heb je ieder jaar nieuwe slappe takken die bij regen knakken. Nu knip ik ze kniehoog af, ,dan heb je verhoute takken van het jaar ervoor die stevigheid geven. Benieuwd hoe jij dat doet!! Ze staan zo hoog, prachtig.
    Welke mest gebruik jij voor de tuin? Gewoon koemest of speciaal buxus en hortensiamest?

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ik had net een heel verhaal getikt over je Annabelles en buxus en nu krijg ik een foutmelding grrrrr

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Hoi Joke, weet niet of je hier nog een keer leest, maar kan je anders niet bereiken.
    Ik knip de annabellen in het najaar tot kniehoogte af, en in het voorjaar knip ik ze nog iets verder terug. Dus niet tot de grond.
    En ik gebruikte altijd kippenmest, maar dan moet je het wel twee keer doen, omdat het sneller is uitgewerkt. Dit jaar heb ik voor de eerste keer hortensiamest gebruikt.

    Groet Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Oh wat gek nu zie ik mijn bericht opeens wel staan. Bedankt voor je antwoord, maar nu heb ik gelijk weer een vraag hoe kom je dan aan kippemest?
    Ik koop vaak paar emmers koemestkorrels bij de Aldi, zijn daar vaak in het voorjaar te koop en schijnt erg goed te zijn. Alleen zeggen ze bij het tuincentrum dat het na 3 maanden uitgewerkt is. Dus dan moet het nog een keer.
    Je hebt zo'n geweldig blog! Echt geweldig en je mooie foto's erbij krijg ik geen genoeg van! Natuurlijk hoop ik dat je een paar mooie foto's erop zet als de Annabelle bloeien!
    Lieve groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Die kippenmest haal ik hier in ons dorp bij het tuincentrum. Maar die is na 3 mnd ook uitgewerkt.
    Dank je wel voor je compliment.

    BeantwoordenVerwijderen

Van reacties word ik blij,
Dank je wel.....
Liefs Lia