woensdag 24 oktober 2012

Stof…..

 

 

Ooit hadden wij een witte stoel gekocht. Gelukkig met een losse hoes, want wat is dat ding besmettelijk. De eerste keer was ik bang om het zelf te wassen, dus heb ik het naar de stomerij gebracht. Iets gekrompen en nog met vlekken kwam het terug. Later kreeg ik een tip en heb ik het zelf maar geprobeerd, eerst de vlekken behandelen met blue wonder en laten staan in een grote speciekuip, daarna in de machine op 30 graden met Dreft. En warempel de hoes was nog nooit zo schoon. Misschien een tip voor jullie als je een witte hoes hebt.

Maar de katten hadden hem ook een keer geprobeerd als krabpaal en met kaarsvet aan de zijkant en enigszins gekrompen was de hoes niet echt mooi meer. Dus………….

 

007

ja hoor, ik ga het zelf proberen om een nieuwe hoes te maken. Stof uitgezocht en eerst de oude hoes helemaal uit elkaar gehaald, en plat gestreken.  En nu de oude hoes als mal gebruiken voor de nieuwe, iets groter want het was natuurlijk iets gekrompen. En daar komt nog wel wat bij kijken. Want je moet de vleug van de stof allemaal dezelfde kant op laten gaan. Ja…. ik heb veel geleerd van mijn zus.

 

015

(Pfff, je ziet gelukkig niet hoe vies de oude hoes is)

018

En het is gelukt…… pfff alles geknipt, wat een akelig werkje is dat knippen. Zal wel Zaterdag worden voor we weer verder gaan. Geen haast, want de hoes gaat er toch pas op als we de kamer klaar maken. Dus ik heb nog een kleine 3 weken te gaan.

 

022 023

Geknipt en opgeruimd…. en nu koffietijd….

53 opmerkingen:

  1. Wat een klus zeg, ik zou dat behoorlijk spannend vinden want het is toch de bedoeling dat de hoes goed op de stoel aan gaat sluiten. De stof vind ik heel mooi, daar zal het ook niet aan liggen. Ik ben benieuwd naar het resultaat!

    Succes!! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lijkt me inderdaad een hels karwei, wat goed dat je dit zelf aandurft! Het wordt vast prachtig...mooie stof heb je uitgekozen!

    Fijne middag
    Liefs Els

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben heel erg benieuwd hoe het gaat worden.
    Heel veel succes bij het in elkaar zetten.
    Fijne dag,
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je heb er een lekkere grote kniptafel voor ;)) t is al met al wel een heel karwei!
    Maar het eindresultaat zal mooi zijn en geeft voldoening hè.
    Succes met al je bezigheden.
    Liefs,Wilga

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super zeg wanneer je zo handig bent & een zus hebt die je de nodige tips geeft. En handig in deze zin ben ik niet ;-)
    Ben benieuwd naar het resultaat .....

    Geniet van je koffie!!

    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Knap dat je het aandurft om zo je oude hoes los te maken. Ben ook zeer benieuwd naar het eindresultaat. Liefs Sabine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een klus! Maar toch wel heel fijn als je zelf zo handig bent (geworden).. Wordt vast mooi, maar ik zie al weer een kat lopen.. peuter je ze even goed aan het verstand dat het GEEN nieuwe krabpaal is??!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Petje af hoor,dat je deze klus ter hand neemt.
    Ik ben erg benieuwd hoe het gaat worden.
    Succes.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Respect, wat knap van je dat je dat zo lukt. Helaas heb ik dat gen van mijn moeder (dit soort dingen zelf maken) niet van haar meegekregen.

    Ik ben heel benieuwd naar het resultaat.

    Groet,
    Jeanette

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een onderneming zeg, maar het is prachtige stof!

    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat leuk dat je een nieuwe hoes ga maken en wat spannend.
    Ben benieuwd naar het resultaat als hij klaar is.
    Maar dat zien we vanzelf.

    gr. anita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Moedig!
    Ben heel benieuwd naar het resultaat..
    je maakt het me wel moeilijk, had nl. net besloten een witte bank te nemen, die van I.kea met wasbare hoes!
    Maar is dat wel slim met 3 kinderen, spijkerbroeken ed..
    Ik dub nog even verder!
    De stof die jij hebt uitgezocht vind ik prachtig mooi!
    Succes, doe rustig aan!
    Groetjes Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Lia,
    Wat een prachtige stof heb je uitgekozen. Het lijkt me een enorme klus, maar ik denk dat het prachtig wordt... Veel succes ermee...
    Ik wens je een heel fijne avond,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Pff wat een klus! Knap dat je dit aan durft zo zelf!
    Maar komt vast goed!
    Enne ja dat bakkie koffie was wel verdiend :)!
    Liefs Erika

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat knap dat je dat kan!!ik kom zelf niet verder dan een knoop aannaaien (en zelfs die klusjes stel ik t liefst zo lang mogelijk uit!)
    Ben heel benieuwd naar t eindresultaat.Mooie stof!!
    Groetjes Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ha je had natuurlijk de vlekken naar de onderzijde gelegd ;)
    Stoer hoor zo'n grote klus, maar ik ben er van overtuigd dat het resultaat groots zal zijn.....
    Succes en pas op....geen bloed, zweet en tranen erbij....;)
    anders....vlekken.....

    Fijne avond

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooie stof, gaat vast prachtig worden. En je hebt een stok achter de deur...wij, haha
    Veel succes!

    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ben ik blij dat ik een schoonmoeder heb voor dit soort klusjes....;-)

    Succes met het in elkaar zetten van al deze losse stukken, wordt weer een aardig puzzelwerkje denk ik?

    Groetjes X

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik moet zeggen ik vind je een kanjer hoor. Maar een prachtige stof Het zal best heel erg mooi worden. Ik ben benieuwd wat je allemaal weer met je kamer gaat doen. Spannend.
    Lieve groet Anneke
    PS ik ga vrijdag naar de Stamkamer. Heb je ook een uitnodiging gehad?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooie stof, lijkt wel linnen. Je zult eens zien hoe mooi dat wordt. Ik heb ook al heel wat hoezen gemaakt. Als ik alle stukken had, zette ik het eerst binnenstebuiten vast om de stoel heen met spelden, dan weet je zeker dat hij goed is. Daarna vastnaaien en omkeren. Als je eenmaal de smaak te pakken hebt! Groetjes Alie

    BeantwoordenVerwijderen
  21. hahahahah erg he als je de smaak te pakken heb heb er ook nog 1 een 1,5 zit ....ben benieuwd gaat vast mooi worden al lijkt het me heel veel werk pfffffff ik durf er zelf niet aan te beginnen, ik heb zelf een terra kleur hoes en hem zwart geverfd alleen word wel steeds faal..liefst wil ik een linnen kleur hoes ....ben bang dat ik hem niet meer in elkaar krijgt hahahaha maar oke wel een uitdaging gaat jou zeker lukken..oke en antwoord op je vraag op mijn blog die zwarte stukken dat zijn houten plaatjes die op de muurtjes zitten want hier zit mijn trap achter als je aan de zijkant van mijn blog kijk zie je wat ik bedoel ....fijne week en veel succes met het maken van je hoes ...lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Jeetje wat goed van jou zeg ,wat n werk
    Maar wel een uitdaging !
    Hopelijk wordt ie mooi ,je zal toch zo lang bezig zijn en hij past niet ......moet er niet aan denken toch ?
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Dank je voor de tip! Mooie stoere stof heb je uitgekozen, ik ben heel benieuwd hoe de stoel wordt.

    Veel succes met het maken van je hoes.

    Groetjes, Collie

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wow! wat een karwei! Knap van je, hoor!

    Fijne avond

    Groetjes, Pietrik

    BeantwoordenVerwijderen
  25. wauw ziet er veelbelovend uit, ik ben benieuwd naar het resultaat en je hebt me op een idee gebracht:)
    succes met het project

    lieve groet, Tamar

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Knap zeg en wat een werk,veel succes we zien het resultaat wel.

    Groetjes, Marjonel

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Pfff, als ik al die stukjes zie liggen......krijg ik het al benauwd. Niet voor mij
    weggelegd zo'n klusje. Ik ben heel benieuwd hoe het eindresultaat zal zijn. Gelukkig kan je er de tijd voor nemen. Dat scheelt wel. Heel veel succes.

    Groetjes,
    Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Knap werkje, ik zou echt niet weten hoe te beginnen...heb er nu ook geen tijd voor alhoewel misschien later probeer ik het ook eens...

    Liefs
    Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Leuk dat je het zelf aan doen bent.. Hij zal vast prachtig worden! Hoop voor je dat het zonder slag of stoot gaat ;-) Succes! Hou ons maar op de hoogte!

    Lieve groet,
    Alberta

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat een uitdaging; voor kinderkleding draaide ik destijds mijn hand niet om en maakte de naai- en lockmachine overuren (inmiddels staat alles nog altijd in een verhuisdoos te niksen), maar heb me nog nooit durven wagen aan een meubelstuk te stofferen. Daarom heel benieuwd naar je eindresultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. o...jee wat een klus, waar begin je aan:-) Raak al helemaal in paniek als ik al die stukken zo liggen zie. Geen klus voor mij, dus veel respect voor jou. Schiet niet veel op zo hè met nieuwsgierige Joep! Succes nog!

    Liefs...

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Het is even een hele klus maar als het eenmaal klaar is dan heb je ook wel wat! Je hebt prachtige stof uitgekozen.
    Zelf heb ik ook een keer op deze manier 2 stoelen opnieuw bekleed en als je alles maar goed nummer en na meet dan momt het helemaal goed. Kan me nog wel herinneren dat ik er toen in mijn hoofd zo mee bezig was in welke volgorde ik het wilde gaan doen dat ik er 's nachts niet meer van sliep haha.
    Succes en groetjes, Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Succes!! Dit gaat zo te zien prima lukken!! Prachtige kleur en stof ook!
    Ben heel benieuwd! Kon je zomaar stoppen dat lukt mij nooit en vergeet dan alles om me heen! Beter hoor om het rustig aan te doen dat komt het resultaat alleen maar ten goede met een frisse blik en frisse handen! hihi
    fijne zaterdag hoor
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Bedankt voor de tip en veel succes verder met de hoes. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Succes; Ik was mijn witte hoezen met vloeibare Persil samen met vloeibare Vanish. perfekt resutaat

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Wat dapper van je Lia! Mooie stof ook. Ik wil al eeuwen m'm eetkamerstoelen bekleden.
    Maar moet daar een patroon/mal voor maken en nog de juiste stof ook. Zie er als een berg tegenop maar jij geeft me weer een beetje nieuwe moed.:) Heel veel succes en ben echt reuze benieuwd naar het resultaat.
    Lieve groet,
    Agnes

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Prachtige stof .....ben heel benieuwd straks.....liefs van mij...xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Knap hoor om de stoel zelf te bekleden ,mooie stof ook !
    Paar jaar geleden maakte ik nog zelf kleding geleerd op de curses ,dus als ik nu al die stukken stof ziet liggen denk ik nog steeds hoe kan het dat het een stoelhoes moet worden haha ,maar ook fijn dat jij een zus hebt die het jou heeft geleerd succes met het maken !
    Liefs Ida

    BeantwoordenVerwijderen
  39. pfff nou ik doe het je niet na hoor heb zo'n hekel aan dit soort klusjes .

    maar hij zal wel erg mooi worden met die mooie stof .

    succes nog met de rest grtjs saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  40. woow wat knap dat je dat zelf doet..ik durf het echt niet aan haha
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. ja dat is een heel klusje maar ik ben wel erg benieuwd hoe het gaat worden, vast prachtig aan de stof te zien
    liefs hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Aan dit werkje zou ik niet willen beginnen!
    Maar met Joep als werfleider komt het helemaal goed ;)
    Ben al benieuwd naar het resultaat!
    succes ermee, liefs an

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Wat stoer van je om zelf een nieuwe stoelhoes te gaan maken Lia en wat een mooie stof.
    Ben benieuwd naar het resultaat van de stoel èn de kamer.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Succes met het project.
    Groetjes Karolina

    BeantwoordenVerwijderen
  45. wow, jij bent al begonnen...! Mooie stof..;-)
    Ik moet nog! Maar ben op het moment zo druk met de studie dat het nog even moet wachten..;-/

    Lieve groet
    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Wat een mooie stof en wat goed van je om het zelf te gaan maken! Succes en lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Stoer hoor, om hier zomaar aan te beginnen. Het zal best een klus zijn. Ik ben heel benieuwd naar het resultaat.
    Hartelijke groet,
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Zo...jij durft... om een stoel opnieuw te bekleden. Dit zijn van die dingen die echt niet aan mij zijn besteed. Al heb ik heel veel kleding en gordijnen gemaakt. Maar dit, wat goed van je.
    Ik ben erg benieuwd hoe het straks is geworden als deze af is.

    Ik wens je een heel mooi weekend, Lia
    Lieve groet,
    Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Jeetje wat knap dat jij dat kan en gewoon doet.. Ik ben benieuwd naar het resultaat maar dat komt vast wel goed.

    Ik wens je een heel fijn weekend.
    Liefs,
    Rozmeen

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Lia, wat knap van je om daaraan te beginnen. Het lijkt me een heel groot karwei. Wel fijn dat je een voorbeeld hebt, maar dan nog...zoveel stukjes die straks allemaal passend aan elkaar genaaid moeten worden.
    En ja, gewoon weer opruimen als je daar zin in hebt. Het moet geen haastklus worden.
    Heel veel succes ermee.
    Liefs, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Dapper van je om er aan te beginnen. Ik vind stugge stof zo vervelend om onder de naaimachine door te halen. Je moet er zo hard aan trekken soms, of is de stof niet zo stug... In ieder geval heel veel succes en ik ben benieuwd naar het resultaat! En samen succes met het opknappen van de kamer. En ik wil je bedanken voor de leuke blog van Seizoen & Stijl, ik geniet enorm van beide bloggen. Kijk iedere dag of er weer wat nieuws op staat ;-)

    Warme groet Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Wow wát stoer Lia om aan zo'n klus te beginnen.
    Prachtige stof heb je hiervoor uitgezocht !!!
    Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat :-)
    Heel veel suc6 met alles waar je mee bezig bent.
    Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Te weinig tijd gehad de laatste tijd om je blog te volgen, maar ik zie dat ik al weer heel veel heb gemist! Dapper van je om je stoel zelf opnieuw te bekleden! Mooie stof, het resultaat is/wordt vast prachtig! En ik zie dat je heerlijk op vakantie bent geweest,wat een mooie foto's vanuit Tenerife. Ik moet toch echt meer op je blog kijken....
    Lieve groet, Astrid

    BeantwoordenVerwijderen

Van reacties word ik blij,
Dank je wel.....
Liefs Lia