zaterdag 24 augustus 2013

Takken….

 

 

berenklauw (2)

 

berenklauw (3)

Ook hier staat de berenklauw in een kruik. Afgelopen week heb ik diverse posten bij jullie gelezen, waar ze inmiddels ook de berenklauw “geplukt” hadden. Sommige zijn het er niet mee eens, maar hier bij ons komt de berenklauw al heel lang voor in de streek, en op sommige plaatsen zijn ze echt megagroot. Inmiddels gaat hij het hele land door, en komt zelfs in het straatbeeld voor. Nu is het een plant waar je behoorlijke brandwonden van op kunt lopen in de tijd dat hij opkomt. Daarom word hij ook door de gemeentes hier en daar verwijderd, en al helemaal in een buurt waar kinderen komen. Als hij eenmaal gedroogd is kan het geen kwaad meer, en dan is hij ook heel erg mooi.

Het lijkt wel of iedereen nu aan het plukken is, maar zoals ik al zei dat lijkt….. Toen ik 4 jr geleden mijn blog begon moesten ze om mij lachen als ik iets uit de natuur in huis haalde, maar het afgelopen jaar zijn er vele nieuwe blogs bijgekomen, met de sfeer waar ik van hou. En die mensen lachen niet, maar vinden het ook mooi. Maar hoeveel zijn er dat nou in het hele land. Er is een groot gedeelte wat voor brocante gaat of modern, klassiek en wat al niet meer. Dus het valt best wel mee met dat plukken.

 

berenklauw (1)

Ik heb altijd al een zwak gehad voor takken, bloemen vind ik ook mooi maar dan wel een bepaald soort. Nu heb ik pas ook weer een tak gekocht, en wel de rozenbotteltakken. Dan wel weer in de groene versie, want die vind ik weer mooier dan de rood/oranje variant.

 

rozenbottel (1)

 

rozenbottel (2)

In de gang, naast de grote spiegel staan ze in een oude glazen pot. Het is een beetje moeilijk om daar foto’s te maken, want ik moet niet alleen op het toilet gaan staan maar het is ook nog eens donker en dan komt er net weer licht door het raampje van de deur.

 

Fijn weekend….

p.s, ik stond alleen op de toiletruimte hoor, niet op de nieuwe pot….

46 opmerkingen:

  1. Prachtig Lia, ik vind het ook heel mooi!
    Als bloggers zouden we idd denken dat heel NL dit intussen mooi vindt en ijverig aan het plukken is, maar dat valt reuze mee....;-))
    Geniet er maar van!
    Fijn weekend!
    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De bloem van de bereklauw is inderdaad erg mooi. Ik wil hem ook nog plukken. Ik heb laatst met kerst gezien dat er een aantal in een pot waren gezet die wit waren gespoten. Dat leek ook mooi.
    Ik zie jou trouwens al helemaal staan op de wc. Pas je wel op? De foto is mooi geworden. De groene tak is erg leuk in de glazen pot, ik vind hem verkleurd trouwens ook erg mooi. Ik wens je een fijn weekend.
    Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toen ik gisteren een wandeling over de dijk maakte, zag ik ook enkele takken staan die ik vandaag of morgen binnen ga halen :-). De berenklauw zie ik hier amper, ook de afgelopen jaren niet. Maar gedroogd is het een plaatje, het staat erg mooi bij je in de kruik.

    Ook de tak met de groene bessen staat fraai, maar dat je op het toilet moet gaan staan voor de foto's vind ik een minder florissant idee...een beetje link. Gelukkig is het goed gegaan.

    Fijn weekend, Lia! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige die grote bloemen van de Berenklauw. Ik weet nog als tiener, dat ze in onze bibliotheek zo'n giga grote bloem daar op kop hadden hangen. Dat trok mij keer op keer de aandacht als ik daar binnen kwam.
    De natuur je huis inhalen is toch zo mooi. Vooral nu het najaar in zicht is met alle bessen die komen gaan en bladeren in de mooiste kleuren. Maar daar wacht ik nog even mee toen het echt Herfst wordt..

    Geniet van een heel mooi weekend, Lia
    Lieve groet,
    Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha nou..ik ben helemaal herzelfde als jij wat takken betreft!! Die rozenbotteltakken heb ik nog geen haast mee, ik vind die oranje juist prachtig staan in mijn woonkamer in die megakruik.
    De kleine berenklauwen groeien echt overal langs de weg, maar ik ga ook altijd voor de reuzen-variant en medebloggers....dat is echt geluk hebben, wil je die zien, ik bedoel dan die van 2 a 3 meter hoog, de Reuzenberenklauw, ik had echt mazzel afgelopen week in Muiden, vaak staan ze wat lager van de weg en moet je een stukje naar beneden lopen, bij mijn ouders in het dorp staan ze in een laag hoekje bij de spoorwegovergang, nu loop ik op de landgoedfair en net zag ik in.een hoek verscholen ook Reuzenberenklauwen staan, goed je ogen openhouden en geen zorgen om giftige sappen, als ze helemaal bruin verdroogd zijn, breek je die echt zonder problemen af, niet eens een snoeischaar nodig ;-)
    Lia, binnenkort een foto van je vernieuwde toilet?
    Fijn weekend!!!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij bloggers moeten heel wat capriolen uithalen Lia om mooie plaatjes te schieten :-). Je hebt het er allemaal weer prachtig op de gevoelige plaat vastgelegd. De berenklauw staat prachtig in de kruik, alsof het er voor gemaakt is. Het takje in die vaas staat ook mooi fris. Wat fijn dat zo'n enkele tak al zo'n groot resultaat levert in je interieur he? Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben een beetje jaloers Lia zo gaaf die berenklauw , ik ben van de week ook al op pad geweest maar nergens kom ik die berenklauwen tegen , maar ik blijf zoeken .Laat nou bij mij voor de flat een heemtuin zijn en zo tussen al dat gras en en beschermde planten een kleinere wat er op lijkt een berenklauw of zal uitgebloeide gipskruid zijn ik heb van morgen al een rondje tuin gemaakt en ik ga hem vanavond als het donker is snoeien want geen bewoner hoeft het te zien natuurlijk !
    Die rozenbottel tak is ook weer prachtig hoor de kleur vind erg mooi !
    Fijn weekend !
    Liefs Ida

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Laat iedereen maar lachen :-) Wij weten wel beter!
    Sober en simpel, precies zoals ik het graag zie!

    Fijne avond
    X Els

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De berenklauwen staan super in je kruik. Vind de groene Rozenbotteltakken helemaal super! Mooi in het oude glaswerk. Wat is het soms een hele kunst om mooie 'plaatjes' te schieten ;-) Maar wel genieten!
    Ben wel benieuwd naar die nieuwe pot, die bespaart is gebleven ;-)

    Fijn weekend verder!!

    Liefs,
    Yet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit zijn echte vertrouwede 'Lia'beelden. Prachtige verstilde takken in wel heel mooie vazen en kruiken. Ik vind het super mooi staan...
    Ik wens je een heerlijk weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja.. die berenklauwen hé....ik had van de week pech. Het waren echt hele grote, ze stonden bij ons langs het spoor.
    Maar de gemeente was me voor geweest, alles was plat gemaaid..balen.
    Nu weet ik nog wel een paar plaatsen, maar ik ben er bang voor, dat ook die weg zijn.
    Je tak met rozenbottels vind ik ook mooi...
    Net als Monica ben ik ook benieuwd naar je nieuwe toilet..

    Fijn Weekend,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb hier ook een paar berenklauwen staan maar die zijn al aardig uitgezaaid.. Niet z'n mooie volle bos meer als bij jou. En ook een hele mooie groene dadeltak voor in mijn kruik gehaald ;-) Mijn vriend zit in de boomverzorging dus die neemt af en toe wat mooie takken voor mij mee! Als die het niet vergeet ;) Ik vind dat altijd ook veel leuker staan dan een bos bloemen.
    Nog een fijn weekend,
    Groetjes Fleur

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nou, ik vind je takken prachtig hoor, ben er ook gek op. Hier staan de rode rozebotteltakken nog steeds van vorig jaar, maar ze zijn aardig mooi opgedroogd en zijn nu donker. Mooie foto's weer Lia.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. hahahha Je kent het spreekwoord "poep je niet dan rust je toch" met foto's moet je soms door de knieën dus waarom niet even op de doos zitten voor een mooie opname?? gewoon doen! Geef maar eens een kijkje van het kleine huis wie weet inspiratie voor anderen....... geniet van je takken in alles soorten, BB

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ga binnenkort ook weer eens "shoppen" in de natuur. Vorig jaar had ik ook zo'n takken staan, prachtig! Je groene tak vind ik ook super! Zeker het hele totaalplaatje. En wat voor capriolen je moet uithalen om ze mooi te fotograferen! Hihi, zie het al voor me....
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen

  16. Het blijft toch mooi, schoonheid door eenvoud, ik hou ervan. Hier kan ik zo van genieten en je hebt er weer mooie foto's van gemaakt. Ben ook erg benieuwd naar je nieuwe toilet!

    Groetjes,
    Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ben het helemaal met je eens, en voel me zelfs altijd een beetje opgelaten als ik iets 'pluk' Sommige mensen kijken er gek van op.
    'T staat weer prachtig in de kruik en vaas.

    Groeten Judith.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat staan ze mooi in die prachtige vaas. Er. Zijn al heel wat berenklauwen voorbijgekomen he. En mijn dadels glimmen niet hoor daar hou ik ok niet van, maar de kleur is wat dieper geworden.
    Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oeps, soms visualiseer je dingen zoals 'op het toilet gaan staan' tijdens het lezen, maar blijkt het toch net even anders :)

    Morgen lijkt het droog te blijven, als ik ga kwasten, vraag ik huisbakker even een rondje langs het spoor te doen met zijn schaartje. Is daar altijd mijn startpunt van mijn looprondje en dan denk ik er nog aan maar als ik (puffend) thuis kom, ben ik het weer vergeten. Zonde eigenlijk want heb een pot/kruik verplaatst en daar zouden een paar takken best mooi in staan. Fijn weekend Lia!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Je berenklauw takken staan prachtig in de pot Lia!

    Fijne zondag!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  21. De rozenbottel tak is ook prachtig .. ik ben er gisteren naar op zoek geweest maar tevergeefs ...
    Het is zooo mooi takken maar ja ik ken eerlijk gezegt ook niemand die hier binnen komt en zegt waaw leuk die takken ach als wij het maar mooi vinden ...

    Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik dacht dat ik gek was...berenklauw plukken en in de woonkamer zetten!
    Maar ik lees het al...gelukkig ben ik niet de enige ;-)

    Lieve groet,
    Hiltsje

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wow ! wat mooi.
    En ja,waarom zou je de natuur niet in huis halen.
    En de foto vanuit het toilet is erg goed gelukt.

    Nog een fijne zondag
    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Prachtig! Had vandaag ook één onder mijn arm...op de fiets......
    Maar manlief zag al dat zaad al in z'n tuin terecht komen.....tja.....begon te twijfelen.......als ie weg moet dan ben ik net het type wat her en der wat zaad laat vallen.......
    Toch maar terug gegaan naar de betreffende plek op fiets....je wilt ze ook niet uitzaaien;) en heb 'm er weer terug gelegd ;) tsssss......nog niets dus....;)

    Geniet ik zo maar bij jou.....zaait zo vast niet uit.....

    Fijne avond

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Mooie takken,maar in bloei zijn ze niet zo fijn heb ik wel eens gehoord,dan kun je gewoon brandblaren krijgen,lieve groet Musje.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Prachtig in die pot! Buiten vind ik ze ook zo mooi in een vaas of pot als er sneeuw op is gevallen, maar daar moeten we nog even niet aan denken (ik niet tenminste)
    Hier in de omgeving staan ze ook genoeg en eigenlijk knak ik er ieder jaar wel een of meerder af ;-)
    De rozebottel staat hier ook en groen vind ik hem ook het mooist, omdat ik hem dan makkelijker kan combineren. Heb niet veel met rood...
    Fijn weekend nog!
    Lieve groet,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Helemaal mooi !!!...echt !!!...liefs Ria...x !

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Door jullie ben ik ook verliefd geworden op takken!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik denk dat het nog wel mee valt met dat plukken, maar ik hou er ook van heb dan ook liever takken dan bloemen, de mensen kijken mij ook wel vreemd aan als ik takken of een berenklauw in een pot zet.

    Fijne zondag liefs, Marjonel

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ook ik houd van stoere takken en jouw foto's geven dan ook een sfeer weer die ik prachtig vind.

    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat staat dat prachtig Lia, ik ben ook dol op dit soort dingen uit de natuur.
    Ik had ook al geplukt, maar hier waren ze nog niet genoeg aan het verdorren, dus ik ga nog een keertje.
    Ook de Rozenbotteltakken zijn heel mooi en decoratief.
    Ik wens je nog een fijne zondag.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Prachtig de berenklauw, ik heb ze ook staan in mijn nieuwe kruik...en dat plukken valt inderdaad wel mee... Hier staan er nog genoeg.
    De rozenbottel takken blijven ook altijd mooi hè ?
    Fijne dag.
    Liefs Dorine

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Prachtige plaatjes Lia, we houden ervan, heerlijk om elkaar zo te inspireren.
    Lieve groet, Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Hoi Lia,

    Wat een prachtige takken zijn het. Je brengt me wel op het idee om ook eens uit te kijken naar Berenklauw. Ik heb ze hier in Brabant ook op diverse plaatsen in het wild gezien. Heel erg mooi. Bedankt voor de inspiratie!

    Groetjes,
    Sanny

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Zelf ben ik niet echt weg van de berenklauw, maar het zijn erg mooie plaatjes geworden zo!
    Dei groene rozenbottel tak vind ik dan wel weer heel mooi staan..

    Fijne avond!

    Groetjes, Rianne

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Wat grappig! Ik heb de snoeischaar al klaar liggen (echt, letterlijk) om morgen mee op pad te gaan! Ik vind ze ook erg stoer en de bessentakken zijn bij mij ook favoriet. Ik vind juist de rode erg leuk. Voor elk wat wils! Maar tegen de groene zeg ik ook geen nee, hoor ;-)

    Fijne week,

    Liefs Lisanne

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Ik vind het erg mooi staan en inderdaad laat anderen maar lachen.
    Lieve groet,
    Henny

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ze zijn prachtig je berenklauw takken. Momenteel zelf gedroogd fluitenkruid in kruik staan. Deze zijn ook heel mooi. Heb wel gehoord dat je er rare plekken van kan krijgen.

    Liefs Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Hier is de bereklauw nog niet zover om geplukt te worden, nog even wachten.....Ik ga er ook voor hoor. Pluk ze ook vaak voor de winkel voor in de etalage, mooi altijd met de nieuwe najaar collecties. Zelf in huis spuit ik ze. Bij jou is juist dat pure mooi maar bij mij te bruin. Meestal doe ik er wat oudroze spuitverf over wel mat hoor;-) geniet ervan Lia...dit kan tijden staan!

    Liefs...

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Ik vind de berenklauw ook prachtig! Hij staat erg mooi in je kruik. Toevallig heb ik er gisteren ook twee geplukt. Ze staan nu nog buiten maar krijgen snel een plekje in huis.
    Ps ik wil je nog graag bedanken voor je meeleven. De lieve reacties van bloggers waren zeker een troost voor mij.
    Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Puur natuur is het mooist:)...gewoon van genieten!

    Groeten Willianne

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Héél Mooi Lia!!
    Fijne Week!

    Gr. Erika

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Prachtig stilleven: ik geniet mee ; Kram

    BeantwoordenVerwijderen
  44. dat bereklauw kom ik nu ook overal tegen, haha ik ga het ook maar eens plukken.
    je groene takken zijn inderdaad mooi.
    groetjes, Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Prachtig Lia !!
    Hier is vlak bij Leeuwarden een plek daar staan..of liever stonden honderden mega berenklauwen....
    Ze worden hier in Friesland masaal doodgespoten,erg jammer.
    Nu is het echt zoeken en einden rijden wil je er eentje vinden ;-(

    Groetjes
    Dicky Marie

    BeantwoordenVerwijderen

Van reacties word ik blij,
Dank je wel.....
Liefs Lia