maandag 2 september 2013

Tuinperikelen.

 

 

Zo was het!!!

2009 (6)

In onze vakantie hadden wij dus een lekkage, en voor het oplossen van die lekkage waren wij genoodzaakt om de coniferenhaag te rooien. Als je in een haag van zo’n 30 jr opeens wat gaat rooien, is die haag gewoon vernield. De haag maakt mijn tuin, vind ik want achter die haag kijk je namelijk uit op wat tuinen in de buurt die “netjes gezegd” niet helemaal mijn stijl zijn. En ik heb gewoon graag mijn privacy.

Ik baalde dus als een stekker, dat begrijpen jullie. En nadat bij ons en uiteindelijk bij de buren alles gemaakt was, heeft Jan de totale coniferenhaag gerooid, en intussen staat er weer een nieuwe haag. Deze keer is het een beukenhaag omdat die ook al aan de andere twee zijde van de tuin staan. Ook hebben we de buxus die daar stond iets anders neergezet. De buxus heeft namelijk lang met de achterkanten tegen de coniferenhaag gestaan, en op plaatsen waar geen zon komt gaan ze dood. Maar ja, weggooien is ook wat. We hebben ze dus zo neergezet dat de dode achterkanten straks gewoon weer tegen de beukenhaag staan.

En nu ziet het er zo uit, nog een beetje kaal. Maar altijd beter dan helemaal niets. Ik heb al driftig lopen knippen zodat de beuken al wat aan het vertakken is gegaan.

 

nieuwe haag (2) nieuwe haag

(als je goed kijkt snap je denk ik waarom ik die haag graag terug wil)

Het oude trambankje staat weer op dezelfde plaats, maar ik wil daar ooit iets groters hebben. Want met heet weer kun je ‘s morgens daar zo lekker even een kopje koffie nemen. En niemand die me daar zag zitten door die hagen.

 

vrouwenbeeld

En wat er nu ook opvalt is dat er een soort putje staat met betonnen blad die het raam van de kelder beschermt tegen de grond en troep. Een blad waar ik nu een leuk beeld op heb gezet wat eerst op een andere plaats in de tuin stond. Een mooie pot zou er ook niet misstaan.

Op de foto is het slecht te zien, maar we hebben ook maar meteen een stroomdraad getrokken via een koof in de toilet naar de meterkast, en daar komt dan nog een keer een mooie buitenlamp. De buitenlamp die we nooit kwijt konden door de hoge taxus die daar stond, en nu toch weg moest. Ook moet de buitenkraan nog even verzet worden, omdat er nu veel meer ruimte is.

En zo komen er door een lekkage weer allerlei ideeën in mijn hoofd.

Maar eerst de toilet afmaken, en alles op z’n tijd….

50 opmerkingen:

  1. Het ziet er allemaal weer heel verzorgd uit. Alleen nog even wachten tot het dicht is gegroeid, maar dat gaat best wel snel. Fijne week. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een gedoe allemaal maar ik moet zeggen dat ik een beuken haag wel veel mooier vind!!! Het ziet er weer netjes en strak uit hoor en voor je het weet zit je weer lekker beschut achter je mooie beuken haag. mooie kleur ook van het houtwerk

    Groetjes Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo zie je maar weer: "Ieder nadeel heb z'n voordeel". Zo'n beukhaag is toch eigenlijk veel leuker dan een conifeer? En de mogelijkheid voor een buitenlamp schept ook weer perspectieven, het beeld (of pot) daar op het plateautje is ook weer helemaal leuk.
    Joh, en die haag is zo dichtgegroeid, komt goed...
    Groeten,
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  4. jaaa, ik snap je helemaal...geen kabouters in het zicht...hahaha!

    Tis mooi geworden Lia, en straks als het wat meer volgroeid is nog mooier..
    Kben benieuwd naar het toilet!

    Lieve groet!

    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Lia,

    Ik snap je helemaal, ik moest een beetje denken aan de film Glomeo en Julia,over tuinkabouters en andere beelden ;-) en betreft de haag.Ik begrijp je, ook daarin, helemaal. Zo voelde het bij mij ook toen vorig jaar de bomen gerooid werden in de achtertuin. Hopelijk heb je snel weer een dichte haag.

    Groetjes van Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oei Lia, wat kaal zo.. hopen dat die haag hard groeit, want je privacy ben je voorlopig even kwijt ;-(
    Maar verder ziet het er wel weer netjes uit gelukkig. Ik ben benieuwd naar de metamorfose van het toilet hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wel mooi zo hoor Lia...en ja duurt even voordat ie helemaal weer dicht is gegroeid.....liefs fijne week Ria...x !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo'n tuinkabouter bij de buren staat toch hartstikke gezellig ;-) Haha!!
    Jammer dat de oude haag eruit moest. Beukenhaag is erg mooi vind ik zelf, goede keuze! Misschien dat wij die ook aan de zijkant van ons huis gaan planten. Daar staat nu ook nog een coniferenhaag, alleen vinden sommigen het mooi om hagen en buxussen helemaal op te knippen. Pff...nu moet dus alles eruit. Het is echt lelijk! En zo blijven wij ook klussen en verbouwen. Alles komt idd op z'n tijd en je moet ook nog iets te wensen overhouden ,toch?
    Ik vind je voortuin voor nu al heel erg mooi geworden en ben reuze benieuwd naar je toilet!

    Fijne week
    X Els

    BeantwoordenVerwijderen
  9. dat ziet er weer keurig netjes uit!
    ik vind een beukenhaag ook erg mooi, alleen jammer dat die in de winter bruin wordt en dan zo uitdunt.

    Het beeld staat daar prachtig en idd een stoere buitenlamp zou ook heel mooi zijn, slim dat jullie daar meteen aan hebben gedacht ;-)

    geniet van een mooie maandag!
    liefs, Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat vervelend eigenlijk dat door die lekkage heel de tuin op de schop moest. En idd, zoek dan maar eens een haag uit die je snel weer wat privacy geeft. Ik moet zeggen dat ik de beukhaag wel erg mooi vindt. En het leuke is dat hij in de herfst en winter bruin kleurt. Wij hebben ze sinds een kleine 2 jaar en echt, ze groeien vrij snel dicht, zodat je over een tijdje weer heerlijk beschut kan zitten.
    Een fijne week, liefs Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jammer van je haag.
    Maar word vast wel weer mooi.

    gr. Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. En dan staan de buren je allemaal zo lekker aan te gapen, als je buiten foto's neemt hahaha. Het is weer keurig geworden, alleen 's winters is hij wel kaal, dus heb je wel meer zicht dan eerst, maar ik vind ze wel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Persoonlijk vind ik een beukenhaag veel mooier dan een coniferenhaag. Hopelijk groeit de haag snel dicht, zodat je weer lekker van je privacy kunt genieten en je geen tuinkabouter meer ziet staan. En ook fijn dat je nu wel een buitenlamp kwijt kan.

    Fijne week!

    Groetjes, Cynthia

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zo komt het gelukkig allemaal nog goed. En is het leuk dat je door alle ellende weer wat inspiratie hebt gekregen. Ik vind dat beeld zo ook mooi staan op dat putje. Enne ..... nu nog een mooie buitenlamp en afblijven van de beukenhaag he? Want ik zie precies waar je aan het knippen bent gegaan hi hi.
    Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Gaaf...ik vind het mooier dan coniferen, maar ja ik snap je gevoel wel, het duurt weer eventjes eer het dicht is.
    Ik vind het koofje van het kelderraam zo met het beeldje er op erg leuk, en het komt allemaal weer goed, en straks zeg je: "Ja, het is beter zo" let maar op.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Elk nadeel heeft zo ook weer zijn voordeel. Wij hebben vorig jaar een beukenhaag geplant, en vind het onvoorstelbaar hoe hard hij gegroeid is. Er is dus nog hoop.

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen

  17. Oh Lia, ik kan me voorstellen dat je baalde dat de coniferen eruit moesten maar met deze nieuwe beukenhaag zit je straks weer vrij. Hopelijk groeit het snel. Ook het beeld in de hoek staat daar erg mooi. Als daar straks een lamp op schijnt zal dat een mooi gezicht zijn. Het ziet er in elk geval weer picobello uit, geniet ervan!
    Ik wens je een fijne dag, groetjes,

    Hanny



    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat jammer dat de haag gerooid moest worden Lia, maar straks als de Beuk een mooie volle haag is heb je weer volop privacy en je bruist van de leuke ideëen, dus dat gaat helemaal goed komen.
    Succes nog even met het klussen.
    Fijne week en een lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dat is inderdaad balen, maar de beukenhaag vind ik persoonlijk wel mooier..het groeit vanzelf moet je maar denken.
    Een de meneer met de rode puntmuts zie je dan ook gelukkig niet meer...
    Liefs Dorine

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Je bent voorlopig inderdaad even je privacy wat kwijt. Maar een beukenhaag past denk ik ook meer bij de stijl van je tuin. Nog even doorbijten en dan heb je onderhand een prachtige dichte beukenhaag. Erg mooi hoor.

    lieve groet Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Jammer van je mooie volle haag Lia, maar beuk groeit ook best snel dicht, ik vind het nu beter.
    Goed idee om gelijk stroom aan te leggen voor een buitenlamp, meestal wordt dat vergeten.
    Ziet er weer sfeervol uit, en ach...over een tijdje zie je die tuin kabouter ook niet meer....

    Fijne Dag,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ja, je bent tijdelijk even je privacy kwijt. Maar bij een beukenhaag gaat het heel snel, hoor.
    Persoonlijk zou ik wel een doorkijkje houden naar de hippe tuinkabouter:-)
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik kan me voorstellen dat je daar van baalt zeg, ik ben ook erg gesteld op mijn privacy, maar voor je het weet is de haag dicht en zie je David de kabouter niet meer ;-)

    Liefs, Marjonel

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Onze huizen zijn in 1999 opgeleverd met als afscheiding tussen de huizen een Haagbeukhaag, die zien er bijna hetzelfde uit als een Beukenhaag, alleen wordt een Haagbeukhaag in de winter helemaal kaal. Mijn buurvrouw werd daar een beetje depri van en toen hebben we ze vervangen door een Beukenhaag, die behoudt zijn blad, al verkleurt ie natuurlijk straks wel naar prachtig roestbruin, naar donkerbruin in de winter.
    Voordeel is dus dat je ook privacy in de winter hebt. Nadeel vind ik, is dat een Haagbeukhaag weer veel eerder groen is en dat onze haag dan nog bruin blad heeft.
    Maar een paar weken later vouwen de nieuwe verse blaadjes zich open en verstoten ze die dorre bruine blaadjes.
    Een Haagbeukhaag groeit wel weer sneller dan een Beukenhaag.
    Ik neem aan dat de haag die jullie nu hebben geplant een Beukenhaag is, want dan heb je in de winter toch nog enigzins privacy en kijk je dan tenminste niet tegen die tuinkabouter aan. Onbegrijpelijk dat er nog mensen zijn die dat mooi vinden he?
    Succes met het uitvoeren van de andere ideeën!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ooh en dat bankje vind ik echt heel leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Haha! Ohh wat erg die kabouter :P Ik hoop dat je haagje gauw dicht zit, zodat je straks in het voorjaarszonnetje weer lekker op je trambankje kunt genieten van je kopje koffie!

    Lieve groet,
    Alberta

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Netjes geworden hoor, volgend jaar is je haag al een stuk dikker en kun je weer lekker beschut je bakje koffie drinken!

    Fijne week,
    Groet Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat een veranderingen en dat door al dat graafwerk in jullie tuin.
    Je hebt er wel een mooie draai aangegeven, begrijpelijk dat je er weer een mooie haag voor terug wilde. Leuk om te lezen hoe de ideetjes weer borrelen, uit nood geboren, maar heerlijk positief.

    Fijne week en lieve groet,
    Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Nou het is dat anderen het over de tuinkabouter hadden. Die had ik helemaal niet gezien, ik zat steeds op de andere foto te kijken. Haha. Maar ik snap heel goed dat je de haag wel dicht kan kijken. Maar met een beukenhaag gaat het best snel hoor. Dan heb je weer lekker privacy in de tuin, want dat is toch het allerfijnste. Je beeld staat prachtig op het plateautje.
    Ik wens je een fijne week. Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hoi Lia,
    Jeetje, je gekoesterde voortuin helemaal op de schop, zo lijkt het wel... En JA! ik snap het, ik zie een kabouter... iek! Een beukenhaag is echt een hele mooie vervanging denk ik, ik vind ze in ieder geval heel mooi en je hebt gelijk weer een ruimere tuin. Nu maar hopen dat het heel snel dichtgroeit...
    Ik wens je een heerlijke week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Even geduld houden.....er komt weer iets moois voor terug! En...wat een contrast....het vrouwenbeeld en de tuinkabouter.....allebei op het zelfde plekje;)

    Groeten Willianne

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Gaat helemaal goedkomen, je zit al snel weer uit het zicht op je bankje:) mooi geworden hoor. Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  33. De tuinkabouter had ik eerst helemaal niet opgemerkt, ik vond het in eerste instantie dus wel mee vallen. Het is nu nog wat kaal, maar over een tijdje ziet het er weer helemaal pico bello uit...dat kan bijna niet anders bij jou!

    Een fijne avond Lia! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Héél mooi die beukenhaag dat is mijn favoriet wij hebben hier ook enkel beukenhagen , dat bankje vind ik ook héél leuk ...

    Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Haha die kabouter,geweldig,in het begin is het altijd kaal,maar komt vanzelf weer goed,het ziet er netjes uit bij je,fijne week,lieve groet Musje.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Oh jee, wat kan een lekkage dan een impact hebben zeg! Wel fijn dat het nu op een andere manier weer opgelost is, maar ik kan me voorstellen dat je wel wilt dat het heeeel snel groeit. In ons vorige huis hadden we ook deze haag en die stond er al toen we er kwamen wonen, maar te laag en daardoor nog veel inkijk. Ik heb er vaak koeienmest bij gegooid en of het daar aan lag weet ik niet, maar hij groeide snel.

    Lieve groet,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Ai... zo'n lekkage, maar een beukenhaag is wel veel mooier dan een coniferenhaag (vind ik), dus flink pokon en groeien maar en dan kan je weer heerlijk privé op je bankje zitten genieten :)

    Groetjes, Collie

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Hoi Lia,

    Wat een aangename veranderingen hebben jullie gedaan. Ik vind dat jullie tuin er prachtig bij staat. Dat beeld op het betonnen plateau is er precies voor gemaakt. En ik vind zo zonder die coniferen dat het wel wat ligt geeft. Veel plezier in je tuin

    liefs Sanne

    BeantwoordenVerwijderen
  39. LIA, WEL EVEN ONVERWACHTSE WENDING IN JE TUIN DOOR JE WATER LEKKAGE.
    MAAR STRAKS HEB JE WEER EEN MOOIE DICHTE HAAG.
    WAAR JE LEKKER ACHTER KAN ZITTEN.

    JE BANKJE VIND IK SUPER LEUK!

    FIJNE DAG,
    MIRANDA

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Dat is even een tegenvaller. Toch weet ik zeker dat het er binnenkort weer sfeervol uitziet en jij rustig een kopje koffie kunt drinken zonder gezien te worden ;)

    Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Kan me voorstellen dat het rooien van die heg een flinke tegenvaller was. Je hebt er wel weer een sfeervolle tuin van weten te maken, maar kan me voorstellen dat je die nieuwe haag omhoog kijkt.

    En troost je, heb hier een buurman die al jaren niets aan zijn tuin doet; groeit zelfs een boom voor zijn achterdeur (die dus niet meer open kan!). Deel van de schutting is laag en dan zie ik al dat onkruid wat meters hoog staat. Tijd voor een tuin-verbouwing ... plannen zijn al in de maak (en nee, dan ga ik niet verven hihi)

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Ik snap helemaal dat je nog even moet wennen, maar dat komt echt goed meis, het ziet er fantastisch uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Heel mooi geworden hoor Lia....maar zo,n beukenhaag is dan ook wel mijn favoriet!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Het zonde van je haag maar deze haagbeuk vind ik ook erg mooi. Ook hier in mijn tuin staat ie, maar nooit spijt van gehad dat deze er staat. Tja, mijn oog viel al op iets bij de buren, tja zo heeft ieder z'n eigen smaak. Buren lezen toch niet mee hè ;-)
    En nu maag groeien en groeien en zo af en toe moet je toch even op dat bandje plaats nemen om de haag met liefde toe te spreken. Dat doet wonderen...

    Geniet van deze mooie zonnige dag
    Lieve groet,
    Patricia


    BeantwoordenVerwijderen
  45. Ik snap dat je er flink van baalt. Maar ik vind de tuin nog erg gezellig.
    Je bent een inspiratie voor onze tuin moet ik zeggen ;)

    Groetjes Wilianne

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Ja Carola zei niets aan doen. Ze vond ons huis heel sfeervol. Adviseerde me meer kussens te nemen en iets groots voor mijn spiegel. Dat is toen die enorme vijzel geworden. Daar ben ik nog steeds heel blij mee hoor.
    Dank je wel voor berichtje. Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Hoi Lia,

    Mooi geworden! Even geduld, maar dan is die haag best dik genoeg om ervoor te zitten.
    Moest erg lachen om het verschil in tuinbeeld, want die rode puntmuts zag ik meteen.
    Ach, ieder zijn meug zou mijn moeder gezegd hebben....

    Groet, Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Ik kan me best voorstellen dat je moeite had met het rooien van je heg. Maar ik vind je beukenhaag nog mooier. En ze groeien best snel. Dus voor je het weet zit je weer beschut met je kopje koffie!
    Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Ik zie achter je mooie vrouwenbeeld de grote tuinkabauter staan van je Buuren. Wat een smaakverschil!

    BeantwoordenVerwijderen

Van reacties word ik blij,
Dank je wel.....
Liefs Lia