donderdag 21 november 2013

Keuken…

 

 

We zijn weer aan het klussen geweest, en deze keer in de keuken. Ook al hebben we vorig jaar de keuken aangepakt, er was toch ergens een vorm van spijt. De kastjes gingen van Ral 1013 naar een kleur die heel dicht in de buurt komt van Palladio van Carte Colori. Het staat veel warmer en moet zeggen dat het me nog steeds prima bevalt. De muren waren voorzien van Piombo kalkverf afgewerkt met een matte laklaag. Ook daar nog geen moment spijt van gehad.

Wij hebben een aanrechtblad van terrazzo, en ook al zou ik nu voor een totaal andere keuken gaan, sommige dingen ga je gewoon niet even veranderen als het nog goed is. Dus dat blad blijft ook, en het is verder een super blad qua gebruik en onderhoud, alleen zit er een rand op het blad tegen de muur aan, een soort plint van 2 cm dik zeg maar. Ook dat is best wel mooi, maar hij zit ook achter de kookplaat, en dat is niet fijn. De pannen staan altijd tegen die rand aan, en daardoor begon hij af te brokkelen. Daarom zijn we aan het brainstormen gegaan, of we daar een oplossing voor konden bedenken.

 

003 (2)

Overal is een oplossing voor, zegt Jan altijd. En die hadden we ook al wel gevonden, maar bij het uitvoeren moesten er wat dingen weg. Dus ik heb meteen maar gevraagd of datgene waar ik spijt van had nu ook gedaan kon worden, en ja dat kon…..

Vorig jaar wilde ik namelijk al die schap van de muur en de afzuigkap af hebben. Maar dat heb ik niet gedaan omdat dan alleen de kalkverf onder die schap in de lak kon, en ik totaal geen idee had hoe kalkverf met lak eruit zou zien. En de keuken door de kalkverf toch al een andere uitstraling zou krijgen. Maar eerlijk gezegd vond ik hem nog steeds te landelijk, en ik had stoer en sober voor ogen.

 

008

We hebben dus de schap die over de muur naar de afzuigkap liep verwijderd, en de afzuigkap voorzien van een platte houten rand. Het liefst had ik hem helemaal glad gehad, maar nu hebben we de bestaande koof aangepast. Achter de kookplaat is een ijzeren plaat bevestigd, die we zwart gespoten hebben. De muren zijn opnieuw aangesmeerd, en de muren weer voorzien van Piombo kalkverf van Carte Colori, die natuurlijk weer voorzien zijn van een laklaag.

En ik ben er zo blij mee, en ik heb veel meer ruimte voor mijn pannen. Alleen dat stopcontact, hmmm….

015

Ik wilde wel wat leuke dingen terug in mijn keuken, zoals de houten planken. Maar ik wilde dit stuk ook vrij leeg hebben, want dit is het enige stuk waar ik echt aan kan werken. En ik vind het gewoon fijn dat er tijdens het koken van alles op de aanrecht kan blijven staan, en dat ik bijvoorbeeld ook makkelijk het deeg van een appeltaart uit kan rollen.

Daarom hebben we niet al te hoog een dikke plank gemaakt aan de muur, en wat er nu onder staat kan ik heel makkelijk even wegzetten.

 

003

Hoop dat jullie de kleuren een beetje kunnen zien, want het valt niet mee om met die donkere dagen in een donkere hoek foto’s te maken. En toen kwam de zon naar binnen, en maakt de kastjes weer lichter dan in het echt.

Het is altijd wel wat….

68 opmerkingen:

  1. Dat is zeker een heel ander gezicht en zo ben jij van landelijk naar stoer gegaan.. past helemaal mooi bij de rest zo!
    Wat ik wel heel leuk vind.. ik heb jouw idee van de afzuigkap twee jaar geleden overgenomen en de regaal ook.. ik ben er ( gelukkig) nog steeds heel blij mee :)
    Lieve groet♥

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi geworden!
    Met relatief kleine veranderingen toch een heel andere sfeer!

    Fijn weekend alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het was al erg mooi, maar ook dit is heel mooi geworden Lia. Ik zie dat het met de plaat achter het fornuis ook helemaal goed is gekomen. Leuk dat je toch nog een kleine plank hebt gehouden voor enkele accessoires!!

    Fijne avond! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw hij was al mooi!! Maar hij is nu een stuk stoerder geworden.. leuk idee om die plank gewoon mee te verven met de muur, denk dat ik dat hier ook ga doen. Houdt het allemaal een stuk rustiger. ;-)
    Fijne avond,
    Groetjes Fleur

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie kleuren zijn het. Leuk dat je toch met relatief kleine dingen zo n grote verandering kan doen. Ik ben momenteel keukenloos, maar morgen is het zover. Dan komt de nieuwe! Heb er echt zin in, nog wel even een week afzien, want het aanrechtblad moet nog bewerkt worden.

    Fijne avond!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Erg mooi geworden hoor. Mooie kleur op de muur ook. Goed gedaan samen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Lia,

    Ik vond het al zo stil op je blog, dacht al dat je ergens druk mee was. Ik vond de keuken al erg mooi maar dit ziet er wel stoerder uit. En het is ook fijn als je wat meer ruimte op het aanrecht hebt. Onze keuken heeft ongeveer de zelfde maat als die van jou alleen hebben wij aan een kant boven de wasbak bovenkasten en de muren hebben geen tegels maar schrobvaste verf, erg fijn, je neemt het met een natte doek zo af. Onze keuken is nu een half jaar oud. Na 19 jaar was de oude ook wel aan vervanging toe met name alle apparatuur. Ik ben er dan ook erg blij mee.
    Trouwens, dat stopcontact, kun je dat niet met dezelfde kleur schilderen? Is misschien een tip.
    Veel plezier met je prachtige keuken,

    Groetjes Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Lia, wat heb je dat goed opgelost zeg. Het is heel erg mooi geworden. Ik vind de kleur op de muur ook prachtig. En waarom verf je het stopcontact niet mee? Dan valt ie minder op. ;)
    Maar ik vind dat je goed geslaagd bent in je transformatie naar een stoere en sobere keuken!!!
    Groetjes,
    Sanny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat hebben jullie het goed opgelost zeg! Fijn dat je ook zo'n handige man hebt. In de loop van de tijd verandert je smaak toch wel eens, daarom probeer ik soms vooral niet voor een al te uitgesproken smaak te kiezen bij grote spullen. Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat je met een paar (kleine) aanpassingen toch een heel andere sfeer kunt neerzetten! Hij is een stuk stoerder nu, mooi! En fijn dat je nu ook je aanrecht leeg kan houden. Mij lukt dat nog steeds niet, hihi.
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat hebben jullie samen heel mooi gedaan. En nu is het tijd voor genieten.

    Groet,
    Jeanette

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De keuken is echt een stuk stoerder zo, mooi gedaan hoor!
    Ook leuk dat je nog wel een plank hebt om wat op te zetten, staat leuk zo met de krans en houten planken:-)
    Liefs Dorine

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh je het aanrecht leeg houden.....dat is al een kunst op zich....;) Voor mij nog steeds onbereikbaar.
    Vind het super mooi zo maar vond met het schap aan de wand ook mooi. Maar snap de kant die je uit gaat: Less is more.....;) Tja.....ooit volg ik ..........maar waar laat ik dan al mijn vondsten.....?
    Maar ja het is wel zo, less is echt more.

    Fijne avond

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heel mooi geworden Lia, ik heb alle stopcontacten mee geschilderd. Valt het ook niet meer op. Manlief was er hier niet zo blij mee....maar ja!
    Liefs Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Héél mooi zo een kleine aanpassing maar een groots effect !

    Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat heb je een prachtige keuken en de verandering is mooi opgelost !
    Ik ben wel jaloers hoor , als je al 17 jaar een keuken van de woningbouw hebt .Dit jaar zijn ze begonnen met nieuwe keukens te plaatsen met een eigen verwarmingsketel vier flats zijn klaar en nu zijn wij volgend jaar aan de beurt , maar er gaan verhalen rond dat het uitgesteld word tot 2016 dus wij zijn niet te genieten hier met alle bewoners verhaal gaat om geld is op, terwijl het een project is van 276 woningen is en het stond al vast .Dit verhaal krijg echt nog staartje we wachten nu op uitleg van de woningbouw !
    Sorry maar dit moest ik ff kwijt ....ik wil ook zo, n mooie keuken !
    Geniet van je mooie keuken Lia !
    Liefs Ida

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Goed opgelost en ja, echt mooier zo. Wat een kleine verandering al niet kan doen.
    Lieve groet, Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Prachtig Lia, ik vind het zo knap hoe je met je eigen doel voor ogen dit resultaat ook bereikt.
    Je keuken is heel mooi en zo oogt het ook veel rustiger.

    Lieve groet, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtig zo, lekker stoer!!
    Lieve groetjes, Peet.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oh wat gaaf en wat een ruimte heb je..
    Ik moet het hier doen met een standaard keukentje van een huurhuis..je weet wel,3 kastjes onder,3 kastjes boven..:(
    Zou ook heel graag een grote keuken willen maar ja..dromen moet je blijven houden he??
    Tot die tijd geniet ik wel mee van jouw mooie keuken..
    Groetjes Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Kleine veranderingen met grote resultaten; het ziet er prachtig uit. Nu ga ik nog even je vorige posten lezen, want volgens mij heb ik weer heel veel moois gemist...

    Fijne avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Heel mooi geworden!!! Super stoere keuken ,nog even een vraagje wat voor laklaag hebben jullie gebruikt voor over de kalkverf vind de vernis van carte colori niet zoveel doen namelijk met twee kleine kinderen krijg ik die vieze handjes niet meer weg....
    Geniet van je mooie "nieuwe" keuken
    Groetjes Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Het was al mooi maar dit is echt prachtig hoor Lia!
    Ik kan me voorstellen dat je daar ontzettend blij mee bent.
    Helaas kunnen wij met onze keuken geen kant uit.
    Elektrisch hoog / laag en onderrijdbaar, maak daar maar eens wat van hihi
    Praktisch is ook belangrijk in dit geval ;-)
    Alvast een heel fijn weekend meis. Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Het was al heel mooi maar ik begrijp je wel...het was idd nog steeds landelijk.
    Jullie vinden echt voor alles een mooie oplossing!! Het ziet er geweldig uit!
    Geniet van je mooie keuken!
    En om op je reactie te antwoorden...staat er iets bij ons voor 1 jaar op dezelfde plaats? Haha, onze eettafel stond, lees STOND meer dan 1 jaar op dezelfde plek :-)

    Fijn weekend
    X Els

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat is het mooi geworden. Inderdaad een stuk stoerder. Wat fijn toch een handige man.
    Nu maar genieten van het resultaat.

    Groet Gonda ( nieuwe volgster/blogster)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik snap je helemaal, je keuken is inderdaad zo veel stoerder. Prachtig.

    Liefs, Marjonel

    BeantwoordenVerwijderen
  27. heel erg mooi geworden. ik vind je zwarte tafel ook zo gaaf. met dat gebruikte blad erop.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wow!! In één woord.. wow! Heerlijk als je een man hebt die zo goed kan klussen.. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Leuk geworden zeg, weer een geslaagde metamorfose.
    Ik schilder tegenwoordig de stopcontacten mee met de kalkverf, ben nu boven bezig en heb zelf de lelijke witte
    verwarming meegeschilderd (gelukkig hebben we die lelijke verwarmingen beneden allang niet meer) ik kan me daar altijd behoorlijk aan storen.
    Fijn dat je nu ook meer ruimte hebt voor je pannen en ook geen last meer hebt van vetvlekken bij de rand, ik vind die plaat ook hartstikke leuk staan.

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Je blijft bezig he ???...maar ik vind je keuken echt super mooi hoor !!!...liefs van mij...x !

    BeantwoordenVerwijderen
  31. ziet er super uit hoor lekker stoer .... het geheel is weer een mooi plaatje geworden ...fijn weekend vast lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  32. PRACHTIG....en de oplossing voor je stopcontact..
    Bij de Hornbach verkopen ze mooie strakke zwarte stopcontacten,met klepjes.. ik denk dat dat al veel mooier en minder opvallend is, en het zwart komt hier en daar ook weer terug in je keuken, meer dan wit...

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ooh, wat is het mooi geworden zeg. Wat meer van deze tijd. De schap zo boven het aanrecht trekt ook veel bekijks en he kan het zo lekker afwisselen met allerhande accessoires!
    Wat betreft je stopcontact: waarom vervang je die niet diir een nieuwe in een andere kleur? In dat grijs wat je veel ziet? Hebben wij ook. Erg mooi en strak.
    Geniet van je keuken Lia en mijn complimenten voor je man!
    Ennuh... dat wordt vast heel gauw weer een appeltaart bakken! Mmm...

    Liefs, Marjolijn

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Je keuken was al mooi. Maar ik kan me voorstellen hoe blij je bent met je keuken. Echt een mooie metamorfose . Onze keuken is nu een jaar of 8 oud. Toen was ik er weg van en nu..... Wij d oen er niets meer aan. Wij wonen met z'n tweeën in een jaren dertig huis. En zouden dolgraag over een paar jaar heerlijk naar een appartement . En daar hoop ik me dan helemaal op uit te kunnen leven. Ik vind jullie kleurgebruik ook zo mooi. En dan de plank met de krans en oude broodplanken dat heb jij weer mooi voor elkaar zo hoor. Een heel fijn weekend, liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Wat een paar kleine veranderingen al niet kunnen doen Lia, je keuken krijgt zo een heel andere uitstraling en wat een prachtig resultaat. Ik dacht hetzelfde als Marjolijn, het stopcontact vervangen voor een andere donkerdere kleur, dan valt het minder op. Nu lekker genieten van het mooie resultaat.
    Fijne dag en liefs, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Hoi Lia,
    Wat mooi is het geworden! Lekker strak en zeker heel erg stoer. Wat zullen jullie hier een hoop werk aan gehad hebben. Maar zo te zien was het alle moeite waard. Fantastisch resultaat!
    Ik wens je een heel fijne dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Mooi...een kleine verandering geeft al zo'n ander gezicht..strak..en stoer!

    Groeten, Willianne

    BeantwoordenVerwijderen
  39. hallo Lia, wat een prachtige keuken heb je…..die plaat is een prima idee en oogt ook héél mooi, het is één geheel,
    ik heb ook een beetje het "ruimte-probleem" tussen mijn kookplaat en waterbak….is iets te klein, de grotere ruimte om te werken ligt dan iets té ver naast de waterbakken…maar ja is nu éénmaal zo….!!
    Het is een prachtige kleur in je keuken en ook het zwart houten tafeltje is prachtig zo in 2 kleuren…..héél sfeervol in je keuken !! Het stopcontact probleem… heb je al hierboven véél tips gekregen…in onze badkamer hebben we ook donker grijze tegels op de muur en …zwarte stopcontacten… !!
    Fijn weekend, geniet van je "nieuwe"keuken
    lieve groeten kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Met creatief denken kom je ver, dat blijkt nu weer, wat een prachtig resultaat!
    Het plankje aan de muur vind ik ook erg leuk.

    Fijne dag!
    liefs, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Tjonge Lia, jullie weten wel weer van een hele landelijke keuken een landelijk moderne keuken te maken zeg. Missie geslaagd zeg ik! Geniet er lekker van joh! En een heel fijn weekend!

    Groetjes,
    Gerralda

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Prachtige keuken Lia! Zoiets zou ik ook willen hebben in een volgend huis! Landelijk maar wel stoer.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Schitterend!

    Laatst heb ik gelezen (weet helaas niet meer bij wie) dat je het stopcontact met krijtverf kunt meeschilderen, misschien een idee om te proberen.

    Fijn weekend en lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Wauw wat een prachtige keuken! Mooie kleur ook.
    Fijn weekend!
    Liefs Cindy

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Wat een mooie metamorfose Lia! De keuken heeft nu een stoerdere look gekregen. Ik zou het liefst al het schakelmateriaal en de stopcontacten van kalkverf voorzien, maar daar gaat Fabian absoluut niet mee akkoord. En dat is om 2 redenen. A. Ze waren erg duur en B. voor het schakelmateriaal is het niet erg goed.. Stiekem baal ik daar wel een beetje van.. Maar ach wie weet ;-) Jan heeft het in ieder geval weer mooi gemaakt zo!

    Fijn weekend!

    Liefs, Cynthia

    BeantwoordenVerwijderen
  46. O wat mooi Lia. Die kleuren zijn heel gekozen. En ik kan me voorstellen dat het nu fijner werkt.
    Jij bent absoluut een kei in "less is more......"!
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Het zag er allemaal al prachtig uit hoor Lia, maar nu nog iets mooier. Onze keuken is al 21 jaar en ook totaal mijn stijl niet meer. Vorig jaar in een andere kleur geverfd, maar ja je breekt er geen goede keuken uit (vind ik tenminste). Over een paar jaar misschien en ik heb het al allemaal in m'n hoofd zitten hahaha.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. super mooi geworden...
    Fijn weekend Kirsten

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Jullie gaan sneller dan wij Lia, maar mooi hoor en beter zo hè?!

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Heel erg mooi geworden Lia! En inderdaad , overal is een oplossing voor maar je moet er wel
    opkomen en iemand hebben die het kan uitvoeren. Jij bent vast super blij met die man van jou:-))
    Net als ik met de mijne trouwens , die is ook zo handig ...

    Lekker weer van genieten maar dat gaat vast wel lukken ...
    Fijn weekend gewenst , hartelijke groet van Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  51. En ik vond je keuken al zo super mooi!
    Maar het kon nog mooier dus......zie hier het bewijs!!
    En wat fijn zo'n handige klusser in huis te hebben!


    Geniet ervan en fijn weekend

    Groetjes Erika

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Erg mooi die lichte keuken tegen die donkere muur.
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Ik dacht al wel dat die plank een keer zou verdwijnen...
    Heel mooi Lia...precies jouw stijl.
    Dat plankje vind ik een super idee...en mooi gedecoreerd.
    Fijn Weekend.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Ik vind het mooi geworden hoewel ik de versie hiervoor ook mooi vond hoor. Ik houd nog steeds van landelijk.
    De kleur palladio komt inderdaad heel licht over. Ik heb een proefpotje in huis omdat ik dit op de muren in de huiskamer wil gaan doen. Wat vind jij van palladio als kalkverf, te licht? Ik wil wel licht maar ook niet tè licht.
    En dat stopcontact, ik heb de stopcontacten in onze hal gewoon ook in de kalkverf gezet. Want wit op donkergrijs (Zinco) was geen gezicht. We gebruiken die stopcontacten nu bijna een jaar lang dagelijks meerdere malen en er is nog steeds niets mee aan de hand. Misschien een idee voor je?
    Groeten,
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Ja veel beter en meer rust kleur.Groetjes Karolina

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Wat mooi geworden zeg !
    Stoer,sober en toch sfeervol, helemaal top.
    Geniet er maar lekker van, leuk voor je.

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Je keuken is weer een stuk stoerder geworden, mooi hoor Lia!

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Heel erg mooi!! Ik vond je keuken al lekker sober, maar dit is toch weer een verbetering...hoe doe je het toch...;-))
    Geniet er maar van!

    Lieve groet,
    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Je keuken ziet er geweldig uit Lia! Ik zou wel willen dat mijn keuken zo mooi was. Wij hebben er nog een uit 1982 :-)

    Fijn weekend!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Het ziet er fantastisch uit!
    Tip voor je stopcontact: ik heb ze van mij gewoon met kalkverf geverfd (2x voorstrijk omdat het de 1e keer niet helemaal pakt). Wel ook lak erover en klaar. Oké, na verloop van tijd moeten ze een keer over omdat door gebruik de kalkverf eraf geschraapt wordt. Maar ze vallen niet meer op.

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Je keuken ziet er prachtig uit! Ik vond hem al erg mooi. Maar nu ik de foto's van het eindresultaat zie, snap ik waarom je toch nog wat wilde veranderen. Het is inderdaad stoerder zo. Sober en sfeervol! De dikke plank met je snijplanken en de mooie krans maken het helemaal af!
    Fijn weekend. Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Wat een paar veranderingen al niet kunnen doen. Jullie huis wordt steeds mooier en stoerder.
    De dikke plank met de decoratie vind ik heel mooi en subtiel staan. Ik zeg: project keuken super geslaagd.
    Fijne zondag. Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Je keuken is super geworden. Strak en toch heel stoer. En gewoon de stopcontacten meenemen met de kalkverf. Wij verven ze ook altijd mee, bevalt prima.
    MvG Alie

    BeantwoordenVerwijderen
  64. Stoere keuken heb je gekregen Lia, heerlijk dat hij nu helemaal naar jou zin is geworden.

    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  65. Ik vond het al mooi en dit is ook weer mooi. Het belangrijkste is dat het bij jullie wensen past en zo te zien is dat heel goed gelukt. Die appeltaart zie ik wel zitten *smile*
    Liefs, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  66. Hoi Ria,

    Je keuken is prachtig nu maar ik vond hem daarvoor ook al mooi !
    Ik heb onlangs mijn kantoor in de kalkverf gezet. Daar zitten 4 van die dubbelen stopcontacten en dat vond ik ook niet mooi. Ik heb ze gewoon mee geschilderd met de kalkverf en dat ziet er super uit en blijft heel goed zitten. Binnenkort zal ik er een post aan besteden.

    Lieve groet,
    Yvone

    BeantwoordenVerwijderen
  67. Ik vind de keuken echt prachtig om te zien. Heel erg netjes gemaakt en de kleur ziet er heel erg levendig uit. Prachtig hoor.

    BeantwoordenVerwijderen

Van reacties word ik blij,
Dank je wel.....
Liefs Lia