zaterdag 18 januari 2014

Kamerplant…..

 

 

Kamerplanten…., vroeger had ik mijn huis vol staan met kamerplanten. Ik deed wel een uur over een raam zemen. Ze moesten er eerst vanaf, en nadat ik het raam gezeemd had werden ze eerst ontdaan van dode bladeren, en soms moesten de bladeren afgedaan worden omdat er toch wel stof op zat. Daarna werden het er al steeds minder en uiteindelijk werd de kamerplant verbannen uit huis.

En toch, heb ik pas een kamerplant gekocht.

(sorry, ik weet geen naam)

050

Het is een plantje wat op het eerste oog een grijs droog takkenbosje is, maar er zitten minuscule groene blaadjes aan. En er is me verteld dat ik hem zelfs kan laten verdrogen. Dus geen probleem als ik vergeet om hem water te geven.

 

048

Zo zie je het groen iets beter.

 

049

 

Wat de vorige post betreft, jullie hadden het heel goed gezien. We (Jan) hebben de vloer geschuurd, en vandaag het laatste gedeelte gedaan en kom daar later nog op terug.

Voor nu wens ik jullie een heel fijn weekend.

60 opmerkingen:

  1. Deze plant valt wat mij betreft niet onder die kamerplanten van vroeger. Momenteel staat hier ook geen enkele plant in huis, ik heb liever takken, bollen of bloemen. Maar dit plantje is wel erg leuk, door de verdorde uitstraling. Bovendien is het onderhoud ook ideaal ;-)

    Fijn weekend nog, Lia! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wel dat treft, ik zag het plantje onlangs buiten bij iemand staan en vond dat echt een mooie "vergrijsde en sobere" plant, heb je er soms de naam van want ik heb er al naar uitgekeken maar hij lijkt mij niet zo vaak voor te komen bij de bloemenzaken! ?
    Mooie plant , ik vind m echt staan zo!
    fijn weekend!
    leen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Lia ja herkenbaar de vele planten die we in de kamer hadden staan (en hangen). En een groene varen op de kast hi hi. Wat een werk was het he? Maar ja we hadden het allemaal. Ik ben benieuwd hoe we er over vijf jaar bijzitten. Wat een leuk plantje is dat zeg. Ik heb wel eens zoiets voor op de tuintafel gehad. Maar het is weer helemaal onze kleur he?
    Nog een fijne zondag liefs anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is wel een heel apart plantje Lia. Hoe heet deze plant. Ik vind hem wel grappig.
    Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

      Verwijderen
  5. O ja deze heb ik ook gehad! Toevallig net voor de kerst buiten gezet, was idd totaal ingedroogd, maar daar zie je niks van. Enig nadeel is dat hij 'kruimelt' als je er tegen aan stoot ;-) Momenteel heb alleen een amaryllisbol liggen, al weken.. mijn geduld wordt wel ernstig op de proef gesteld hoor, ik zie nog geen totaal geen leven in de stengel..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is jaren geleden dat ik een plant in huis had. Die van jou ziet er wel sober uit. Past goed in je interieur. Het staat mooi. Je vloer is prachtig geworden.
    Liefs Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja gaaf! En als er nu iemand jou de naam kan vertellen, hoor ik het graag!
    Houd wel van kamerplanten maar niet van groene, alleen grijsgroene. Heb nu een olijf, een soort grijzige varen en een grijze hanger.......dit zou dus een mooie aanvulling zijn.
    Hoor het graag.

    Je vloer....ja dit is dus helemaal naar mijn hart.

    Fijne avond

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind hem heel mooi en ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de naam ervan. Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb ook geen kamerplant in huis , gewoon omdat ik nog nooit een kamerplant be tegengekomen die ik mooi in huis vind staan , die jij nu gekocht heb is wel héél mooi , die ken ikniet ...

    Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit is dan ook wel een hele mooie "kamerplant". Hij staat goed in die pot. En natuurlijk altijd handig dat je hem weleens kunt vergeten water te geven. Fijn weekend nog.

    Liefs Gonda

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik weet ook de naam niet, maar ik heb er drie van. Twee op de terrascafés en een op het tafeltje bij de voordeur. Af en toe haal ik ze naar binnen om in een pot te zetten, maar meestal staan ze buiten. Van dit soort planten kun je er wel wat hebben, ze vragen nauwelijks verzorging.
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi, hi...zie nu pas dat ik terrascafés heb geschreven. Of liever gezegd de PC maakt die woorden. Ik bedoelde natuurlijk terrastafel! Nee zeg, een eigen terrascafé zou wel erg decadent zijn, he:-)?

      Verwijderen
  12. Mooie aanvulling ook al vergeet je hem een keertje ;) en geen planteneters in de buurt die een blaadje lusten? Fijn weekend , groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja Lia dit plantje zou ook wel in mijn interieur passen maar voor de rest ook hier geen kamerplanten..
    En eerlijk gezegd ben ik ook niet zo van de bloemen veel teveel kleur haha.
    Fijn weekend!
    Groetjes Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb hier al tijden geen plant in huis, maar deze is mooi hoor :-)

    Liefs, Dorine

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Lia,

    Ik had mij geen mooier plantje voor bij jullie in huis kunnen voorstellen! Succes met al het werk in huis.

    Fijne zondag,

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuke plant én gemakkelijk, echt iets voor mij hi hi......
    Ik heb m al vaker gezien maar hoe deze plant heet...geen idee.
    Geniet ervan.
    Fijn weekend.
    Groetjes Bianca xx

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hier ook goed geteld:) één kamerplant, meestal zoek ik planten met grijs blad.
    Deze soort is heel mooi, vooral die takjes die grijs aandoen zijn prachtig.
    Ben ook wel benieuwd naar de naam, wie weet is er iemand die hem kent.

    Liefs, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja Lia, de ene kamerplant is de andere niet. Deze vind ik ook erg leuk. Hij heet Mühlenbeckia. Je hebt meerdere soorten, volgens mij is dit de Mühlenbeckia Maori die je vaak als kamerplant tegen komt, geen moeilijke plant, alleen niet vergeten water te geven want als je de kluit laat uitdrogen vallen de blaadjes er af... maar ze komen weer terug. Volgens mij wordt dit plantje ook wel 'Wolkje van geluk' genoemd, leuk toch!
    Groeten,
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik denk dat het een sophora is die heb je in verschillende soorten, prachtig sober plantje.

    Liefs, Marjonel

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtige foto's en wat een leuk plantje.....als het een Mühlenbeckia is dan hoop ik voor jou dat je katten eraf blijven want de mijne zijn er dol op en al zet ik het plantje nog zo hoog...ze vinden haar en ze willen het plantje echt opeten....ben benieuwd.....fijn weekend en lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Prachtige Plant zeg ! ik ben ook al een tijdje opzoek naar een plant. Momenteel gebruik ik voor mijn grote potten in huis, boomstammetjes van buiten, leuk gedecoreerd... tijd voor iets anders dus ik ga ook zeker opzoek naar zo'n plant !

    Liefs Esmiralda

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Lia, ik ben niet zo voor planten in huis, maar dit vind ik toch wel iets hebben,
    het past perfect bij jouw stijl van wonen ….ik vind ze wel héél mooi !!
    fijn weekend
    lieve groeten Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Vroeger leek onze woonkamer wel een bos, zoveel planten stonden erin, maar dat was met mijn slaapkamer in het ouderlijk huis ook al zo.
    Nu heb ik geen planten meer in huis, alleen wat takken...en dat bevalt me wel.
    Maar het plantje wat jij nu hebt vind ik ook mooi, al is het maar voor de kleur.
    Fijn Weekend Lia.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik hou ook niet van planten in mijn huis. Maar zo'n plant mag er van mij wel in! Ik heb deze nog nooit gezien.
    Mooi!

    Groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  25. JA, DIT IS ZEKER EEN MOOI SOBER PLANTJE. IK HEB DIT PLANTJE OOK EN IK HEB DIT PLANTJE AL 3 MAANDEN.
    SUPER STERK EN KAN OOK NOG BUIT VOLGENS MIJ.
    IK HEB DIT PLANTJE GEKOCHT BIJ EEN TUINCENTRUM EN DAAR STOND HET PLANTJE BIJ DE TUINPLANTEN.

    LIEVE GROET,

    MIRANDA

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb m onlangs ergens buiten zien staan in mooie grote potten dus kan volgens mij ook goed tegen de koude!

      Verwijderen
  26. Het lijkt wel of het in de lucht zit, kamerplanten hahaha. Ik vind dat ook zo'n prachtig plantje, je ziet het vaak op die deense woonblogs, maar kan ze niet overal krijgen. Gedroogd zijn ze inderdaad ook heel decoratief.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ja het is volgens mij ook een buitenplant maar erg mooi hoor...liefs van mij...fijne zondag !!..x !

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Vaak is de kleur groen van die planten het net niet he? Meestal gewoon té groen.
    Dat grijs/groen past heel goed in je huis.
    Olijfboomjes vind ik wel leuk, maar binnen gaan ze altijd uitvallen, jammer is dat.
    Heel lang geleden (15 jaar of zo) had ik zo'n hele grote palmplant (afschuwelijk) maar toen was dat 'in' hè ;-)
    Nu geen planten meer in huis, ook geen plek voor eigenlijk.
    Mooi gestyled zo in die pot met je kandelaren erbij!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Staat prachtig bij je.........mooi vergrijsd bij al je andere tinten..........

    Fijne zondag!
    Dinka

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Oh wat een schattig (sorry) plantje,die ienieminieblaadjes..
    Mooi hoor..
    Groetjes Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hoi Lia,
    Deze plant is wel heel erg leuk en qua kleur en uiterlijk helemaal Lia. Het is net een heel fijn bosje takjes...
    Hier staan alleen een paar heel grote planten in huis, en twee lelijke planten in de vensterbank voor, maar dat is meer tegen de inkijk... Daar komt over een tijdje een heel leuke oplossing voor...
    Ik wens je een heerlijke zondag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hoi Lia, Mooi die plant, past perfect in jullie huis, de mooie stijl die wordt doorgetrokken. Ik hou ook niet van planten, maar als ik er dan eentje krijg kan ik het ook niet laten doodgaan. Ik koop na een tijdje dan een passende pot en geef hem dan meestal als geschenk aan diegenen die wel van kamerplanten houden.
    Fijne zondag Mien

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Goh wat een leuk 'struikje' Hihi, die doet t goed in vele blog huisjes ;-)

    Fijne dag!

    Liefs saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Stoere sobere plant, mooi!
    Heb ook geen kamerplanten, soms wel eens phalenopsis in een stoere bak, maar verder wordt het denk ik weinig, tussen mij en de plantjes....;))
    Fijne zondag!
    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Inderdaad vroeger stond het raamkozijn vol met planten en stekken pffff moet er niet meer aan denken ... veel te veel onderhoud !
    Deze plant wilde ik ook kopen maar mij werd het ontraden voor binnen neer te zetten ,het is een buiten plant dus ik heb hem niet gekocht .Ik hoop dat je hem overhoud en anders kan je hem nog in de tuin zetten toch !
    Fijne zondag !
    Liefs ida

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ha ha, ik weet het. Het wordt bij mij in de buurt verkocht als 'prikkeldraad' plantje. Als die er inderdaad niet meer mooi uitziet gaat die bij mij naar buiten, droogt die helemaal is. Leuke post weer hoor, ik lees je graag, fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Zo...achter de geraniums zitten is niets voor jou?? haha. Dit plantje past zo mooi bij jouw inrichting.....alsof het er voor is gemaakt!
    En ja...jaren geleden (jaren 70) hadden we ook veel planten en dan ook nog met héééél veel kleine plantjes in héééél veel macraméhangers en op sigarenplankjes! Het hele raam hing vol! Gelukkig kon je daardoor niet zien dat de ramen vies waren. Dus dat deed ik dan ook niet vaak, wat een werk!
    Zelf heb ik nu achter in de kamer 2 grijsachtige plantjes voor ieder raam, maar hoe ze heten.....geen idee.

    Fijne zondag
    groet Trijnie

    p.s. sorry dat er geen plaatje bij mijn reactie komt maar er gaat iets fout en het is me nog niet gelukt om te ontdekken wat het is!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Herkenbaar Lia...ik had vroeger ook veel groen in huis en nu staat er hier ook op één na ook niets meer. Maar dit plantje ga ik onthouden.....echt prachtig.
    Fijne zondag en liefs, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Ik zag 'm laatst ook in een winkel. Dacht dat ie dood was, hihi. Maar toen ik beter keek zag ik de kleine groene blaadjes en vond 'm heel mooi. Hij heeft iets stoers, hoewel hij dunne takjes heeft. En nu ik lees dat ie heel makkelijk in onderhoud is, is hij voor mij nóg aantrekkelijker. Mooi zo, in die stoere pot.
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Heel apart en het staat prachtig bij je spullen.

    De foto's vind ik super!

    Fijne week en lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Ha he, heel herkenbaar met de venterbank van vroeger. Bij mij leek het wel een jungle hi hi. Volgens mij stond de vensterbank vol met ficussen, hedera in zo'nn boogje en idd varens op de kasten. Ik was een flink tijdje zoet om die planten water te geven en volgens mij moesten de blaadjes ook nog glanzen, dus die stond ik af te stoffen ahum hi hi.
    Nu heb ik het wat planten wat makkelijker, want er staan alleen maar takken in huis en een verdwaalde bloembol. Jouw plantje ziet er mooi uit. Volgens mij heb ik zoiets ook wel eens bij S& S gekocht, er kwamen dacht ik gelige bloemen in. Hi hi, als dat gebeurt denk ik dat hij bij jou niet zal blijven. Bij mij kreeg hij die kans niet, want ik gaf hem geen water .
    Alvast een fijne week, liefs Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Vroeger leek het wel een oerwoud met van die grote yucca's en palmen en overal groen in mijn woonkamertje maar inmiddels geen groen blaadje meer te zien. Ik moet ook altijd lachen bij Rob's tuinverbouwing waar hij zo'n klein woonkamertje helemaal vol groen zet. Dat zou er hier linea recta weer uit gaan :)

    Vandeweek haal ik een paar bolletjes, maar daar houdt het dan ook wel mee op. Hoewel ik jouw "dorre takkenplant" wel een heel gaaf exemplaar vind!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Hier ook geen planten,alleen bollen of soms wat vetplantjes,maar deze is wel supergaaf,fijne week,lieve groet Musje.

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Heel mooi! Ik hou ook van dat vergrijsde en ben helemaal weg van je interieur maar helemaal zonder kleur kan ik niet dus toch maar een eerste bos tulpen van het jaar gekocht vorige week, lichtroze ;) O, en van die kamerplanten, dat is hier net gegaan zoals bij jou, was onlangs nog aan het bedenken hoe er hier in huis jaren geleden kamerplanten overal rond stonden en nu geen enkele meer ;)
    Benieuwd naar jullie vloer!
    Lieve groet,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Wat een mooi en subtiel plantje. T lijkt wel gemaakt voor jullie huis. Spannend ben benieuwd naar de vloer!

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Dit is inderdaad een passend plantje in onze sobere interieurs! Dat word vast een nieuwe hit, ik weet nog dat we massaal die hang plantjes uit de janne darc kochten toen die populair werd, haha.
    Mooie combi met de kandelaars, en toch net dat kleine beetje fris groen.
    Fijne week, Groet Judith.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Haha..hier ook geen of weinig planten..maar hetzelfde plantje staat bij mij ook al een paar maanden...
    Het enige groen komt van de bolletjes die nu in huis staan!
    Zelf vind ik een olijfboompje ook erg mooi, die moet ik deze zomer maar eens kopen en dan 's winters binnen zetten.
    Fijne week ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  48. oh maar deze mag er bij mij ook in! is erg mooi!!
    groetjes, Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Helemaal passend bij jouw mooie stijl!
    Hier thuis ook geen kamerplanten, ik heb er geen plek voor :-)
    Misschien dat ik binnenkort een verzameling cactussen ergens neerzet, vind ik wel leuk bij onze stijl!

    Fijne middag
    X Els

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Eindelijk weer eens tijd om bij te lezen. Je potten zijn prachtig en je kast een plaatje. Dat werveltje viel me direct op, heel origineel. Heel vroeger was ik dol op kamerplanten maar die tijd is allang voorbij, maar als ik jouw plantje goed bekijk zeg ik niet meteen Nee.

    Lieve groet
    Hermine

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Wat een mooi sober plantje is dit Lia.....
    Je vloer zal vast heel mooi staan ......
    Fijne avond...
    Liefs,Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  52. dit is wel een hele leuke plant! zijn "we" er al achter hoe hij heet? :)

    groetjes
    lynda

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Wat jammer dat je de naam niet meer weet. Dit zou nu precies een mooi plantje voor bij mij zijn, ik ben zo slecht met planten en veel vind ik ook niet mooi. Deze is echter prachtig. Goede keus.
    Groetjes Cora

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Ik moest weten waar voor plant het was heb het aan de bloemen winkel hier in t dorp op facebook gevraagd
    Wil m ook
    Corokia
    Op het moment niet leverbaar

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Ik heb deze in de rommelkamer staan.. heb hem gekocht en nog noooit water gegeven, volgens mij waren de wortels bevroren toen ik hem kocht. Het staat heel leuk en sober en ideaal dat ik er niet om hoef te denken :)
    Groetjesss

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Heel mooi plantje! Ik ga hem onthouden:)
    Liefs Cindy

    BeantwoordenVerwijderen

Van reacties word ik blij,
Dank je wel.....
Liefs Lia