zaterdag 6 september 2014

Muur……

 

 

 

2012 (16)

Dit is nog een foto van een paar jaar geleden. De buxus zag er mooi groen uit. Maar vorig jaar kwam daar een ziekte in, die ik door een bepaald plan van de hovenier te lijf ging. Dacht dat het wel goed zou komen, maar onlangs werden ze opeens weer bruiner en bruiner. Vanuit het keukenraam keek ik uit op een hele bruine buxus. En als je een buxus weg haalt, dan hebben de andere ook allemaal een kapotte bruine kant. Alleen de grote ronde links naast de vogelbak was nog mooi, maar die hadden we vorig jaar al vervangen omdat de andere het niet gered had.

Er moest dus een oplossing voor komen, maar wat?

Nu hadden we ook nog een probleem met de stoelen aan de tuintafel. 25 Jaar geleden hadden we die van goed hout op professionele wijze laten maken. En ik vind ze nog steeds heel mooi, maar ze zijn zwaar. Moesten we dan toch wat anders? Om te beginnen heeft Jan van het overgebleven eikenhout van de tafel uit de vorige post dunne plakjes onder de poten gelijmd, waardoor ze nu beter over de stoep schuiven. Maar ze moesten eigenlijk net iets meer ruimte hebben.

Ruimte die we erbij zouden krijgen als we niets terug zouden plaatsen op de plaats waar nu de buxus stond.

Jullie snappen het vast al, en van het een komt het ander. En dat was dan de muur, want die was vies van allerlei groen wat er tegen aan gegroeid was in heel veel jaren, maar niet opviel doordat de buxus ervoor stond. De voegen zaten er op sommige plaatsen niet meer in, en dat kwam dan allemaal tevoorschijn.

Dus………..

 

031

041

Nu ziet het er zo uit. Ik vond kallei heel mooi, maar dat is ook best kostbaar. Nu zijn de muren van de schuur aangesmeerd met stucmortel en zo afgeveegd dat je de stenen blijft zien. Veel goedkoper en wij vinden het mooi. Op een droge Zaterdag zijn we naar Briek antiek geweest, en daar vonden we deze oude kraan. En bij toeval had een plaatselijke winkel nog ergens een oude kom liggen die je in de muur moet plaatsen. Hier glimt het nog wel een beetje, maar dat begint al te vervagen.

We hebben de grond gelijk gemaakt met de stoep, en daar tijdelijk grind op gegooid. Het is de bedoeling dat het iets verder in gestraat word door andere klinkers.

Klinkers, dat was ook zo’n probleem. Ik zeg was, want er lijkt schot in de zaak te komen.

Het bedrijf (VSB Groep, en ik ga het nu ook gewoon zeggen) vond dat wij geen gelijk hadden, maar wilde ook niet komen kijken. Uiteindelijk is er op aandringen van mij, iemand van de fabriek geweest, en die gaf hun gelijk, want de stoep zou niet goed aflopen, en waarschijnlijk lag er geen zand genoeg onder. En dat allemaal gewoon door alleen maar te kijken met het oog. Knap werk vond ik dat…. Maar het was echt niet normaal, want iedere klinker hoort te drogen. Dus wij namen er geen genoegen mee, en hebben de rechtsbijstand ingeschakeld. Uiteindelijk moesten wij een expert laten komen die het uit zou gaan zoeken, want de VSB groep wilde niet toegeven. Dat was wel even slikken, want die mannen vragen me een geld…. Maar als wij gelijk hadden dan moest de VSB het betalen. En na al dat gezeur wat al bijna 6 mnd duurt, kwam er bij ons toch een klein duiveltje naar boven die zei dat we dat moesten doen….

We hadden zelf ook al diverse testen gedaan, en waren gewoon overtuigd van het feit dat we gelijk hadden, en hebben een expert ingeschakeld.

En na een flinke hoosbui waarbij de stoep gewoon blank had gestaan kwam hij de boel testen. De tuin liep met 1,2 cm per meter keurig af. En met een zandbed van 20 tot 25 cm was dat ook meer dan genoeg en het was ook niet nat. Er werden stenen meegenomen om te testen volgens bepaalde normen.

En het resultaat….. AFGEKEURD, omdat ze veel te veel vocht opnemen.

Maar we zijn er nog niet, want ik moet eerst het geld op mijn rekening zien staan. En dan kunnen we straks eindelijk van die vieze natte stenen af.

42 opmerkingen:

  1. Je muur is mooi geworden. Dit was nog wat voor de muur van de buren, waar wij tegenaan kijken (oranje-rode gladde baksteen, iiee). Maar ja , het is hún muur...Gelukkig is het naast het huis, maar toch...
    Proficiat met het behalen van je gelijk! Aanhouder wint! Maar ik kan me voorstellen dat dit zeer frustrerend is als je zeker weet dat de fout bij hun ligt. Maar het is gelukkig goed gekomen...nu dit nog zien op je rekening...
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tjee....wat een mooi resultaat.....Denk keer op keer mooier kan niet en toch...........het kan dus ;)
    De muur is echt super geworden.
    En zie ik daar Joep of is het Joris...?

    Fijn weekend

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik was al zo benieuwd naar hoe het afgelopen was met die klinkers achter het huis.
    Gelukkig komt er schot in de zaak en kun je de boel straks weer mooi laten bestraten.

    je muur vind ik prachtig geworden, wij hebben ook getwijfeld over kallei maar
    onze muren waren al gesausd en dan zou het moeilijk worden.
    Ben nu ook heel tevreden hoor … :-)

    Fijn weekend verder !
    Hartelijke groet Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh dat is mooi , ik vind het zelfs mooier dan kaleien , ik vertelde op fb dat mijn man ons huis graag zo wou doen maar ik zag dat niet zitten ... maar zo is het wel héél mooi !

    Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat jammer van de buxus, ik hou altijd wel van groen in de tuin al vind ik dit ook een mooie oplossing. Straks krijg je dan wel iets meer terras als er klinkers bij komen.

    Wel een gedoe met die klinkers zeg...dat speelt al een hele tijd. Goed dat jullie hebben doorgezet, flauw van het bedrijf dat ze er zo onderuit probeerden te komen. Een goed bedrijf ziet écht wel of iets naar behoren functioneert of niet.

    Fijn weekend verder, Lia. Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik had al eens gevraagd hoe het was afgelopen met de klinkers maar dat heb je zeker over het hoofd gezien. Hopelijk heb je snel je geld terug. Wat een gedoe zeg. Ik vind je muur zo mooi geworden. Jij weet ook overal een mooie oplossing voor. Jammer dat de buxus het niet wilde doen. In het bos doen ze het ineens ook niet meer zo goed
    Ik wens je een fijn weekend Lia
    Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie muur is het geworden...leuk met dat kraantje.
    Goed dat je doorgezet hebt, met je stoep...hoop dat je snel een nieuwe kunt leggen.
    Fijn Weekend.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vond je buxushoekje erg mooi maar je nieuwe muur mag er ook zijn! En zo met het grind staat het ook erg mooi.
    Goed dat jullie hebben doorgezet met het klinkerverhaal. Zo wordt het lange wachten toch beloond. En dan binnenkort lekker genieten van nieuwe bestrating!
    Fijn weekend. Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoewel ik wel een buxusfan ben, vind ik het nu toch echt een stuk mooier en rustiger ook. Geen reclame voor dit bedrijf (onthouden we even als we de postzegel opnieuw laten bestraten) en hopelijk gaat het dan toch echt opgelost worden en geniet jij straks van mooi straatwerk wat wel gewoon droog wordt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat is de muur mooi geworden zeg! Heeft veel meer uitstraling zo! Ben blij voor jullie dat jullie iig gelijk gekregen hebben! Hopelijk word het gauw terug betaalt en opgelost met nieuwe klinkers! Fijn weekend! Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wauw wat prachtig Lia, wat een idee de stucmortel!! En zo te zien dus niet eens geschilderd....echt een heel goed idee!

    Groetjes Dinka

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat is mooi geworden Lia. Het oude kraantje is zo gaaf, ik zou de deurklink van de schuurdeur voor een zwarte vervangen, dan valt dat mooie kraantje nog veel meer op. Met de groene buxussen viel ie niet op natuurlijk hihi ;-)
    Ik hoop dat het bedrijf het netjes gaat oplossen met jullie over de slechte stenen, want het blijft natuurlijk een grote ergenis, echt balen hoor!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bedankt weer Lia haha je brengt mij op iedeeën zo'n muur wil ik ook, ga morgen maar is even met manlief praten en jou foto's laten zien vind dit echt heel mooi!!
    En goed van jullie dat jullie hebben doorgezet alleen altijd zo zonde van je energie.
    Groetjes Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Pffff wat een gedoe zeg...ik hoop dat het geld snel gestort word...eind goed al goed toch..?...liefs van mij....x!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Spijtig van de buxus , ( die van mij heeft ook die ziekte , ik ben ook in de weer met de schimmelweerder)
    Maar jouw muur is echt veel mooier zo.
    Ik dacht dat het kalei was .
    Toch wel erg hè, jouw verhaal van de bestrating , dat noemt zichzelf vakman ...
    Hopelijk met een happy end.
    Groetjes
    Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik ben gek op buxus maar ook op grint, een heel mooi alternatief zo. En die muur is helemaal super!!!

    Ik hoop voor je dat de klinker ellende snel helemaal afgehandeld kan worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Lia,
    Wat jammer van je buxusbollen, maar ja, soms gaat dat zo. Met het grind staat het ook wel mooi vind ik en je muur is prachtig geworden. Maar ik begrijp nu dat het grind tijdelijk is, omdat straks je hele tuin opnieuw gestraat gaat worden met andere klinkers... Wat moet dat een goed gevoel zijn om je gelijk bevestigd te zien... Jullie wisten aldoor al dat het aan de klinkers lag en nu is dat bewezen... Super meid, nu nog wachten op de uitbetaling en dan kunnen jullie goede klinkers uit gaan zoeken... Wat zal het daarna mooi gaan worden...
    Voor nu wens ik je een heerlijke zondag,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Lia, wat ontzettend balen, dat gedoe met die klinkers. Het is frustrerend, kost energie en tijd. Maar fijn dat je je gelijk hebt, ik hoop dat je snel je geld hebt. Je muur is super geworden, wat een geweldig idee. Mooi zo met die oude kraan.Ik wens je een hele fijne zondag! Liefs Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Lia, wat is die muur toch mooi geworden! Ik denk dat ik dit zelfs nog mooier vind zo , met het grind en de muur dan met de buxus planten. Ik hou verschrikkelijk van buxus maar dit is zo'n opknapper! Mooi, en mooi dat je hebt gewonnen...wat zullen jullie opgelucht zijn!
    Groetjes Cora

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik vind de oplossing voor je muur prachtig, al had ik zelf de stenen niet meer willen zien. Ik had het er dikker opgezet en dan lekker robuust. Je kraantje vind ik prachtig....die ligt hier ook nog. Ooit komt die op zijn plaats van bestemming....hi hi ligt er al een half jaar.
    Liefs Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik vind je muur geweldig, hoor. Ik zag inderdaad hier in de buurt een huis in de kalei, en ik was er weg van. Maar die van jullie doet er zeker niet voor onder.
    Ik ben bang dat onze buxus het ook gaat begeven, wat heel vervelend is want we hebben heel veel buxussen verspreid in de tuin staan. Ik zal eerst maar eens een poging doen ze toch nog te redden.
    Ik ben blij dat er duidelijkheid is over de stenen. Vervelend van zo'n bedrijf dat ze daar zo moeilijk over doen. Je klaagt toch niet voor je plezier, dan moeten ze dat ook serieus nemen!
    Gelukkig dat het nu goed komt (hoewel: idd eerst het geld nog).
    Liefs.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  22. De muur is erg mooi geworden. Goed idee en een heel andere uitstraling. De leiboom komt nu ook beter tot zijn recht. Ik hoop dat jullie je geld snel terugkrijgen en een mooie nieuwe bestrating. Goed dat jullie het toch hogerop gezocht hebben en je gelijk hebt gekregen.
    Ik wens je nog fijne dagen.

    Groetjes, Hanny Volker

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtig geworden Lia wat een super idee. Wij hadden die ziekte ook in de buxus heel jammer.

    Ik hoop dat alles snel in orde komt met de stenen.
    Fijne avond!
    Liefs, Marjonel

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik vind je muur echt een plaatje!! Wij hebben ook een lelijke schuurmuur,nieuwbouw en past niet bij het huis.
    Tot nu toe durf ik het niet aan om te schilderen maar als ik dit zie denk ik waaah gewoon doen!
    Hopelijk krijg je snel je vergoeding voor de stenen. Goed dat je het aandurfde zeg! en wat betreft de fotodag super leuk ideee Hoe gaan we dat samen aanpakken. even met elkaar mailen is misschien wel een idee mijn mail is brocantehuuske@home.nl
    Hoor wel van je
    Fijne avond
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat is je muur mooi geworden Lia! En wat een stoer idee om het gewoon met stucmortel te doen! scheelt vast stukken met kalei...!
    Wat een gedoe zeg met je stenen! Maar uiteindelijk dus toch gelijk gekregen, nu je centjes nog....:-/
    Hopen maar dat het allemaal goed komt!
    Liefs Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Oh....ik heb ook een buxus die bruin wordt! Ik ben bang dat ie er ook uit zal moeten en dat zou me zeer aan het hart gaan! Het past zo in de tuin en wat moet er dan in....
    Bij jou is het mooi geworden zeg, prachtig die muur!
    Ben benieuwd hoe de afloop van de stenen is: heel vervelend allemaal!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat is je muur mooi geworden. De kleur en het kraantje vind ik helemaal top. Ik denk dat ik manlief ook maar eens lief aan ga kijken. Kan vast nog wel op de lijst er bij.

    Wat lekker als je gelijk krijgt als je zelf ook zeker weet dat je het hebt. Het is alleen wel jammer dat het zoveel tijd en energie moet kosten. Je moet maar zo denken dat als straks je nieuwe stenen liggen je weet waarvoor je het gedaan heb.

    Liefs, Marjan


    Liefs, Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Oh wat zonde van je buxus! Ik herken het want hier steekt het ook met de regelmaat van de klok op, ik spuit er dan direct anti-buxusschimmel van Bayer op en dan stopt het, het volgende seizoen groeit het dan weer mooi dicht, maar soms zie ik het te laat en dan heb je zo een bruine buxusbol, erg jammer. Ik vind je muur super geworden, ik dacht toen ik de foto zag; hee dat is kalei! Ik vind het een mooie oplossing want kalei is inderdaad erg duur. Wat een gedoe met je stenen, gelukkig gaat het goed komen ( ze zullen misschien nog even stribbelen, maar je hebt het gelijk aan je kant!) Fijne week! Groetjes, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  29. dat ziet er weer super uit Lia! prachtig!

    binnenkort weer een post over de mooiste katten uit blogland? ;-)

    liefs, Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Dit is een heel goed alternatief voor Kalei, echt heel mooi.
    Hier ook een heel vak buxus moeten verwijderen helaas, maar daar komt ook weer iets moois voor in de plaats :-)
    Ik zou het grind zo laten, staat ook super.
    Succes met de stenen, en zo zie je maar de aanhouder wint!

    Liefs, Dorine

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ook weer mooi geworden, Lia. En je hebt een stuk minder te knippen, wat voor jou ook een enorm pluspunt moet zijn. Yoris staat wel te kijken, alsof ie het nog maar niets vind ;-)
    Spannend hoe het met de stenen afloopt.... Het kost zoveel geld, die advocaten, jammer, want de mensen met minder geld worden door dit beleid opnieuw weer de dupe. Niet eerlijk.. In ieder geval succes.

    groetjes Gea W.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat is je muur mooi geworden! Jammer van de buxus, maar dit is zeker zo mooi! Ook hier doen de buxus het niet optimaal, ben benieuwd of ze het blijven doen. En hopen dat het snel naar tevredenheid wordt opgelost met de steentjes!!!

    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Je muur is erg mooi geworden Lia. En het ziet er zo zonder buxus ook erg mooi uit. Het oogt een stuk rustiger. En nog succes met je stenen, ik hoop dat nu snel afgehandeld wordt voor jullie, het brengt zoveel frustratie en ergernis met zich mee.
    Een hele fijne zonnige week.

    Liefs Gonda

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ha Lia, Wat een gedoe met die klinkers. Ik hoop voor je dat het nu snel afgehandeld zal zijn en dat er betaald wordt. Goede oplossing voor de muur, ik wist niet dat kalei zo duur is.
    Nog bedankt voor je felicitatie voor mijn 50e verjaardag. ja, ja, ik hoor er nu ook bij ;-)
    Groeten,
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ik vind je muur echt stoer en we denken erover om het ook zoiets bij ons in de tuin te doen, misschien wel in een heel iets warmere tint maar dat je de bakstenen er nog door ziet vind ik wel wat hebben. :)

    Liefs Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Wat een verhaal Lia. Ik hoop dat het allemaal goed komt en jullie het geld op je rekening ontvangen. De muur ziet er in ieder geval prachtig uit. Helemaal in stijl met je interieur!

    Fijne week!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Hoi Lia

    De kleur op jullie schuur is erg mooi geworden! En dat kraantje gaat na verloop van tijd alleen maar mooier worden!
    Wat fijn dat jullie na een half jaar bakkeleien eindelijk in jullie gelijk gesteld zijn!
    Maar ja nu is het idd wachten hoe snel ze met het geld over de brug komen, want als er betaald moet worden dan kan dat nog wel lang gaan duren! Hoop het niet voor jullie!

    Liefs Vittoria

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Jammer van de buxussen maar dit staat ook erg mooi Lia.
    Jee wat een verhaal maar gelukkig zijn jullie in het gelijk gesteld, nu hopen dat het gauw afgehandeld zal worden.
    Succes!
    Liefs,Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  39. De aanhouder wint...maar echt leuk is het niet. De muur ziet er prachtig uit! Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Wat is dit mooi geworden!

    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Mooi je muur! Lijkt toch ook wel op kalei dit of is dat in het echt niet het geval? Ik vind kalei ook zooo mooi. Wij hebben erg getwijfeld om een deel van onze gevel ook te gaan kaleien, want het is wel handig om dat op voorhand te beslissen (het is namelijk zonde om een hele dure gevelsteen onder de kalei de verstoppen), maar hebben nu toch maar besloten het niet te doen... Ach ja... het kan áltijd nog;-)

    Wat een ellende met je bestrating is het geweest hè. Fijn dat het eindelijk opgelost wordt!

    BeantwoordenVerwijderen

Van reacties word ik blij,
Dank je wel.....
Liefs Lia