woensdag 26 augustus 2015

Hergebruik…

 

 

De eerste drie dagen van onze vakantie regende het wel heel veel, maar we hadden zoals ik al zei verf en stof in huis.

Ik heb de linnen gordijnen die voor in de kamer hangen eraf gehaald en daar wat anders voor bedacht. Wat Jan natuurlijk heeft gemaakt, want ik kan wel van alles bedenken, het uitvoeren moet ik helaas aan anderen overlaten. Maar daar kom ik nog op terug.

Deze post gaat over het hergebruik van die gordijnen die nog best goed waren, alleen de gedeeltes die in de zon hingen waren wat verkleurd. Maar die verkleuringen zaten alleen aan de binnenkant, dus ik kon ze best nog wel hergebruiken. Eigenlijk hebben wij de laatste tijd heel veel hergebruikt.

Nu hadden wij buiten ooit twee lekkere stoelen gekocht voor onder de overkapping. Ze zitten echt heerlijk, iets wat ik ook heel belangrijk vind, want ik wil wel comfortabel buiten zitten na een dag hard werken. Maar ze pasten eigenlijk niet zo bij mijn sfeer… Dus ik heb alle delen van de stoelen opgemeten en daarna op papier uitgetekend en gekeken of er een stoelhoes uit een gordijn zou kunnen. En dat zou idd moeten gaan, dus ik heb alles losgetornd en de verschillende delen uitgeknipt. Dan is het dus een kwestie van alles aan elkaar naaien en af en toe naar beneden om alles een keer te passen.

Bij de tweede stoel had ik een foutje gemaakt en de zijkanten daardoor iets te kort geknipt. Tja, als je alles er maar net uit kunt halen, dan moet je dat dus ook creatief oplossen. En ik heb daar dus wat extra strookjes aan elkaar gezet. De gedeelten die iets verkleurd waren heb ik overigens aan de achterkant zitten. Niemand die het ziet want ze staan toch tegen de muur.

Nu zijn jullie inmiddels al nieuwsgierig geworden denk ik, dus ik zal eerst even een foto plaatsen.

 

003

Zoals jullie zien hebben de grijze gevlochten stoelen een mooie metamorfose ondergaan. En zo heeft het buiten zitten dezelfde heerlijke sfeer als binnen gekregen.

 

022

Hier zie je aan de zijkant van de stoel dat ik onderaan een klein randje heb moeten zetten. De planken die hier liggen zien er na een jaar trouwens ook al heerlijk geleefd uit.

 

015

We hebben hier al menig uur heerlijk kunnen zitten, want het is hier ‘s avonds lekker warm. En als iedereen al binnen zat, dan waren wij nog buiten te vinden. Maar ook overdag als het wat miezert dan kun je hier heerlijk zitten.

 

048

De kandelaar die in de keuken stond, is nu naar buiten verplaats omdat daar ook de nodige veranderingen plaats vinden, en de vrouwenhoofden zijn van de voortuin naar de achtertuin gegaan. Net als deze oude bak van lavasteen.

En zo hebben we weer heel veel plezier van iets wat niet veel gekost heeft.

57 opmerkingen:

  1. Prachtig ... zo zie je maar ...van niets iets maken Hoe leuk is dat. Geniet ervan ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig Lia ,
    En héél knap dat je dat zelf gemaakt hebt ...
    Het is te hopen dat de stof tegen een vuiltje kan , wij hebben hier ook een overdekt terras maar dat is een echt vuil/stof hoekje , zelfs de zwarte kussentjes op mijn stoelen ontkomen er niet aan ....
    Maar zo een leuk supersfeervol hoekje daar zou ik ook wel héél wat tijd in kunnen doorbrengen ...

    Liefs Petra
    (sorry ik zie dat het weer met mijn dochter haar account is , maar je weet wel wie ik ben he :) )

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi hoor Lia en hergebruik van de stof is top en je hebt een knap stukje werk verricht !
    Hopelijk kunnen jullie lekker nagenieten van de zomeravonden !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knap dat je dat zelf allemaal kunt! Het ziet er geweldig uit!! Heerlijk sfeertje!

    Fijne dag
    X Els

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig geworden Lia!!En wat ben je handig zeg op de naaimachine!! complimenten hoor..... wat een heerlijk sfeertje heb je neergezet.Fijn om weer je gezellige blog te lezen.Lieve Groet Dédy

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat goed gedaan zeg! staat heel erg mooi! je hebt binnen naar buiten gebracht....En dat randje...dat zie jij alleen.....
    Heb je soms luiken binnen.....;-).....beb heel benieuwd!

    Liefs Dinka

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hai Lia, wat heb je die hoezen mooi gemaakt, goed idee om de gordijnen daarvoor te gebruiken.
    De kleur staat heel goed.
    Je hebt buiten ook zo een mooie sfeer net als binnen.
    Heerlijk genieten zo.
    Groetjes Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig geworden, je stoelen!
    Zou ik ook graag zelf kunnen: naaien....Maar daar heb ik het geduld niet voor, en mijn moeder kan het heel goed, dus dan breng ik alles naar haar toe.
    Heel fijn sfeertje onder je overkapping, lijkt me inderdaad heerlijk zitten zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat ziet er weer geweldig uit Lia. Het was al een prachtig plekje, maar nu is het nog mooier! En juist als iets niet zoveel gekost heeft, kan ik er extra van genieten.

    Een fijne dag! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Supermooi geworden! En volgens mij kun je de hoezen er ook weer afhalen voor een wasje (?). Zeer praktisch dus.
    Recyclen pur sang!!
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Lia,

    Die hoezen heb je supermooi gemaakt zeg. Zo te zien is dat best een klusje geweest.
    Heerlijk toch om dingen te hergebruiken, ik kan daar zelf ook zo'n lol van hebben veel leuker dan heel veel geld voor iets nieuws uit te geven. Vind je hoekje met de lantaarn en de vrouwenhoofden ook erg mooi.
    Dat wordt zeker genieten.

    Hartelijke groet, Carina

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat heb je dat weer knap gedaan Lia. Ik heb bewondering voor alles wat jij en Jan allemaal zelf doen. Echte doe-het-zelf van de bovenste plank. Je stoelen had ik al op FB gezien en vind ze heel mooi geworden. Leuk dat je nu buiten ook dezelfde sfeer hebt weten te creëren dan binnen. Ik kan me voorstellen dat jullie daar heerlijk zitten na een dag werken.
    Heel veel plezier van jullie leuke buitenplaats!
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi zeg en enorm knap zonder patroon. Ze zien er ook erg comfortabel uit.

    Groetjes,

    Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat zien die stoelhoezen er prachtig uit. Compliment hoor!! Je zou denken dat deze stoelen zo uit de winkel komen. En wat kun je dan genieten als het ook nog eens van hergebruikte stof is gemaakt. De overkapping is echt een mooie plek geworden. Helemaal in jullie sfeer. Veel plezier ervan.

    Groetjes, Hanny Volker

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je stoelen zijn echt prachtig geworden!! Petje af...dat je ze zo mooi bekleed hebt. Ik weet niet of ik het je na zou doen pffff
    En wat heb je het super gestyled!
    Geniet ervan zo lang het weer het toelaat.

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je bent ook echt een bezige bij, Lia. Knap dat je dit zo mooi hebt gemaakt, maar ook een leuk idee.
    Geniet van deze mooie plek, wij hebben er ook één, tot lang in het naseizoen kun je daar relaxen!

    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heerlijk sfeertje!! Ben ook een fan van hergebruik. Veel werk hoezen maken, maar je krijgt er iets moois voor terug

    BeantwoordenVerwijderen
  18. He gezellig weer een blogje en wat een sfeervol geheel zo. Knap ook dat je dat kan die hoezen naaien.
    Groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat ziet het er weer geweldig bij je uit. Je bent echt een topper hoor. En wat zijn je stoelen goed gelukt. Dat zijn dan klussen die je mooi met regenachtige dagen kan doen. Alhoewel ik doe het je niet na hoor. Dat zal wel een aardig secuur werkje geweest zijn. Maar nogmaals een heel mooi plaatje zo.
    Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Als dit facebook was geweest had je een duimpje gekregen :-)) Nu nog hopen op heel veel warmte, nazomeravonden!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat mooi gemaakt! Ik zou willen dat ik zo iets kon maken. Ik heb 2 wingchairs van RM en die stoelhoezen zijn zo ontzettend duur. Ik heb de katoenen hoezen want de linnen (die ik echt heel graag wil) zijn niet te betalen.
    Het is een prachtig plekje om te zitten en lekker een glaasje 🍺🍹🍷 te drinken!
    Hartelijke groet,
    Henny

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Je stoelhoezen zijn echt prachtig geworden, zo zie je maar weer. Je kunt van alles hergebruiken. Het zal vast een enorme klus geweest zijn, met een heel erg mooi resultaat.

    groetjes Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  23. De stoelhoezen zijn erg mooi geworden.
    Genieten

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Heel erg mooi Lia... Wat een heerlijke plek om van een zwoele avond te genieten! Hopelijk komen er nog vele mooie avonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Prachtig lia!! Petje af, ik doe het je niet na!
    Lekker van genieten nu het ook weer eerder donker wordt, gezellig de kaartjes erbij aan wijntje erbij! ;)

    Liefs
    Mandy

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Heel mooi geworden ....en het totale plaatje is weer heeeeel sfeervol.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Prachtig Lia! Mooie hoezen en een heerlijke plek!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik vind het echt heel knap Lia! En het getuigt ook van doorzettingsvermogen. Vertelde jij mij nou ooit dat je niet zo creatief bent? Laat met niet lachen, je bent super creatief en ze zien er ook nog eens heel netjes gemaakt uit. Top!
    Groetjes,
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wauw Lia, ik ben stikjaloers op jouw naaikunsten .
    Wat een prachtig plekje om te vertoeven . Gewoon perfect.
    De stoelen , het tafeltje , de kandelaar , alles hoort bij elkaar.
    Dat dat jullie lievelingsplekje is , kan ik best geloven .
    Geniet er maar van ,
    Groetjes , christel , Garcya's place

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Dat is pas recyclen! ! Wauw echt prachtig!
    Heel erg knap gedaan van je!:)
    Geniet ervan!
    Liefs Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Prachtig!! En wat knap! Het is net of je binnen zit zo ziet het er uit! Heel sfeervol......
    Veel plezier van je mooi stoelen.

    Liefs, Diane

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Heel mooi gedaan knap hoor ik doe het je niet na. Ziet er gezellig en sfeervol uit.
    Hier zitten wij ook volop in de verbouwing de kalverf zit op muren, ik laat gouw wat zien op mijn blog.

    Liefs, Marjonel

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Knap gemaakt, moet een geduldige klus zijn geweest.
    Mooi resultaat, geniet ervan!
    Liefs, Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Hoi Lia,

    Dat heb je erg mooi gedaan.
    Altijd leuk als je iets nieuws kunt maken van iets wat je nog in huis hebt, en het heeft je vast geen cent gekost.
    En comfortabel buiten zitten is ook wel erg fijn!

    Liefs Vittoria :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Zo dat is mooi en sfeer vol geworden! geniet ervan. Groetjes Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Wat knap Lia! Ik ben jaloers op je! Wat een creatief idee.. je stoeltjes zien er als nieuw uit.
    Ik heb ooit een naaimachine gekocht..paar lesjes van mn schoonmoeder gehad en toen is ie
    de kast in gegaan.. haha wie weet.. als ik jouw creaties zie lijkt het met wel ideaal ;)
    Groet, Leonie

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Ik vind ze heel mooi de stoelen...maar je hele huis is prachtig... Liefs Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Je stoelhoezen zijn super geworden, en ach dat randje zie je alleen als je het weet. Je zult daar wel heerlijk zitten, erg sfeervol allemaal!

    Groetjes, Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Ik zeg alleen maar in een woord G*E*W*E*L*D*I*G*

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Hallo liebe Lia,
    zum ersten Mal besuche ich deinen Blog und bin verzaubert! Wie wundervoll ist bei dir :))
    Die Bilder haben etwas Mystisches... das mag ich sehr und freue mich, auf die nächsten Posts.
    Wünsche dir entspannte Spätsommertage, Grażyna

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Wat heb je dit mooi gedaan zeg!! complimenten hoor!! ik ben trouwens wel benieuwd wat je voor de ramen doet maar ik denk dat ik het wel kan raden omdat manlief het gaat maken worden het vast binnenluiken hihihi
    Mijn binnenluiken die ik een jaar of vier geleden maakte zijn buiten beland daar kwamen ze toch mooier tot hun recht. maar ik ben super benieuwd hoor!
    fijne avond
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Echt prachtig hoor, wat kun je daar van genieten he. Kijken jullie hiernaar als jullie binnen uit het raam kijken?
    Supersfeervol en top gedaan die hoezen!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik kijk over de stoep waar de tafel met stoelen staat heen, zo op de twee stoelen. Dus vanuit de stoelen kijk ik ook zo op het huis.

      Verwijderen
  43. Prachtig! Mooi! Sfeervol!

    Ik gok ook op binnenluiken. Toevallig zijn ze hier net klaar! Mn man heeft ze gemaakt in de vakantie en ik heb ze behandeld met krijtverf en Paste Wax in twee kleuren ze zijn nu prachtig verweerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Tjonge, knap gedaan. En echt mooi geworden.
    Inderdaad heerlijk om daar na het werken even lekker uit te rusten en s'avonds te vertoeven.

    Al vast een fijn weekend gewenst.

    Lieve groet, Hilgonda

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Wat mooi gemaakt, alsof ze ervoor gemaakt zijn! Het is dat je ons op dat strookje wijst hoor anders was het niet opgevallen. Mooie stoere speelse stof. Fijn weekend, Pascale x

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Dat is echt een heerlijk geniet plekje, met een even heerlijk sfeertje. Het is altijd extra genieten als het wordt zoals je het voor ogen hebt. En van dat kleine strookje zie je helemaal niets.

    Fijn weekend, Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Wat knap dat je die hoezen zelf gemaakt heb zeg! En je moet maar op t idee komen ook nog.
    Ik vind het heel,erg mooi geworden!
    Wij genieten ook volop van ons afdak. Heerlijk verlengstuk van de woonkamer en toch buiten.
    Ik wens je nog een heel fijn weekend.
    Lieve groetjes,
    Sanny

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Jammer dat ik die gave niet heb....ik vind je stoelhoezen echt beauty's!! Wat een sfeertje op je terras.
    Geniet heerlijk van je vakantie in Engeland; wij hebben nu ook vakantie in Zuid Limburg en afhankelijk van het weer gaan we zuidelijker. Voor het eerst zonder de jongens...weer een nieuwe fase. Staan momenteel wel op een heerlijke camping met een hoog 60+ gehalte...hihihi
    Groetjes Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  49. dit vind ik zo super als je dat zelf kunt! als ik dit lees en zie, dan denk........ooit ga ik ook een naaicursus doen, ik heb alleen naald en draad in huis;-)! het lijkt me zoveel geld schelen, en ook leuk om te doen.
    dat afdak is sowieso heel erg gaaf! echt net een woonkamer, helemaal af:)
    je hebt me wel op een idee gebracht met die hoezen, onze stoelen zijn heel lelijk(vies) ik ga eens vragen aan een goede bekende of zij er ook hoezen voor wil maken, wie weet!
    groetjes, Inge R

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Wauw! wat zien die stoelen er gaaf uit! Zo mooi om te zien dat het bij jullie buiten net zo stijlvol (en in dezelfde stijl) als binnen is, wat een heerlijke plek om te zitten!
    Liefs, yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Hoi Lia Ik wist niet meer wie de foto van de slotjes gemaakt had maar dat was jij dus.
    fijne dag nog
    liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Wat ben jij toch creatief! Echt knap staaltje werk. En de sfeer is helemaal super. Nu nog lekker nagenieten vd zomer!

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Fijn als je zo handig bent met een naaimachine. Ze zijn erg goed gelukt hoor. Straalt enorm veel rust uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Wat kan jij dat toch goed zeg....om jaloers op te worden! Ze zijn zo mooi gelukt....ik kan me voorstellen dat je daar met veel plezier samen zit!

    groet TRijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Top gedaan, wat heerlijk dat je dat kunt! Prachtig plaatje!!

    Liefs Dorine

    BeantwoordenVerwijderen
  56. O wat erg. Ik heb op fb wel gereageerd maar hier nog niet. Loop nogal achter met het antwoorden van alle blogs. Heb het ern beetje druk.
    Je stoelen staan echt prachtig. Wat een werk, maar zeker de moeite waard. Zou zo willen ruilen met mijn stoelen onder de veranda.
    Liefs Patricia

    BeantwoordenVerwijderen

Van reacties word ik blij,
Dank je wel.....
Liefs Lia