zaterdag 31 oktober 2015

Waar ooit de keuken zat….

 

 

 

Dit gedeelte is de plaats waar de keuken ooit zat. Het was echt klein te noemen met 50 cm aanrechtblad aan beide kanten van de spoelbak. En toch hebben we ons daar de eerste jaren heel goed mee gered.

Toen we hier kwamen wonen hebben we wel meteen een open keuken gemaakt. En daarna hebben we het heel wat keren veranderd om (voor zover dat kon) meer bergruimte en aanrecht te krijgen, totdat we besloten om er wat aan te bouwen. En ook al moesten we daardoor wat van de tuin inleveren, het was het meer dan waard. Op de plaats van de keuken kun je eigenlijk niet veel meer dan een kast neerzetten, want je moet er steeds doorheen lopen, maar het oogt veel ruimer in de woonkamer.

Ik had plannen gemaakt voor dit stukje van de woonkamer, maar dat plan hebben we voorlopig even laten varen. Er zit nl een schoorsteen in deze ruimte, en ik wilde hier eigenlijk een kachel maken, maar ik ben enorm geschrokken van de prijzen. Ik zag het al helemaal voor me, maar wie weet doen we dat later nog eens een keer.

Het muurtje is een draagmuur en is de orginele buitenmuur, vandaar dat hij ook zo dik is.  Daar zat het raam- en deurkozijn in. Dat deurkozijn zag je ook nog steeds zitten, maar dat is nu weggewerkt, en daardoor is de muur stoerder geworden.

 

086

 

080

 

084.1

De kast heb ik nu naar de andere kant geschoven, en zo lijkt de muur nog groter geworden. Voor de radiator heb ik een schapenvachtje gelegd die ik eerst in de buitenstoel had liggen. En joep vind het heerlijk om daar op te liggen. Tja, hij houd ook van sfeer hihi…

Op de kast staat nog steeds de oude tinnen cloche die ik ooit in Tongeren heb gekocht.

Lino en piombo zijn de kleuren van de kalkverf die we hebben gebruikt. Die kleuren hadden we al, en we vonden ze eigenlijk nog steeds mooi, en passen ook bij onze meubels.

Weet je niet meer hoe het eerst was? Dan zal ik even een voor foto plaatsen.

 

2013 (19)

En als je goed kijkt zie je ook hoe de radiatorombouw een andere look gekregen heeft. Het rooster hebben we vervangen door een plaat waar gleuven ingezaagd zijn, en alle overstekende randjes zijn eraf gezaagd, zodat het helemaal strak is geworden. Dat was ook nodig omdat de muur helemaal doorloopt in de keuken, en zodoende echt een stoer blok is geworden.

Bovenop de ombouw staat een oude glazen apothekers pot op een oud tinnen bord en die gebruik ik als windlicht. En nog een ander tinnen bord gewoon onder de spiegel. Die spiegel brengt daar licht in de ruimte, omdat het daar het daglicht opvangt van het voorraam. Want dit gedeelte zit wel tussen alle andere ruimtes in, en daardoor is het ook een donkere ruimte.

 

075

Als we om de muur heen kijken, zie je nu weer een andere muur. En die andere muur was er eerst niet, want daar stond een tafeltje met de spiegel die nu op de badkamer staat.

 

093

Maar dat muurtje laat ik in een volgende post verder zien.

 

Fijn weekend!!

37 opmerkingen:

  1. Een mooie hoek hebben jullie gecreëerd.
    Het oogt allemaal nog strakker en daardoor stoerder.
    Sfeervol het vachtje op de vloer & ook nog functioneel dus!
    Liefs, Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is nou echt een voorbeeld van, een paar kleine ingrepen met een groot effect...het is een mooie hoek geworden Lia...dat vondt ik altijd al, maar nu is hij nog stoerder.
    Fijne Zondag.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goeiemorgen Lia,
    Mooi stoer geworden en ik ben inderdaad wel benieuwd naar de andere kant van het muurtje.
    Wat heb je toch een prachtig huis. Jij bent 1 van de 1e die mij jaren geleden al inspireerde om naar het stoerdere interieur te gaan. Dat was zo'n 4 jaar geleden. Helemaal omschakelen kon mijn man toen nog niet, maar momenteel zitten we er compleet in.
    Hartelijke groetjes Coby (IG cbcosycot)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik heb eerst nog even gekeken naar de oude situatie. En inderdaad Lia het is ruimtelijker en het straalt zo'n rust uit. Wat een werk hebben jullie gehad, maar met een prachtig resultaat. De kleur op de muur vind ik ook helemaal geweldig. en van mijn favorieten. Een fijne zondag liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi geworden! Heerlijk z'on stukje ruimte erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is weer prachtig geworden zo mooi en stoer. Terwijl ik het daarvoor ook al zo mooi vond bij jou. Heerlijk om weer even bij je naar binnen naar te kijken en inspiratie op te doen.

    Groetjes Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat is het prachtig geworden Lia!!!
    Ik weet natuurlijk niet je budget maar waar wij onze kachel hebben gekocht daar hebben ze ook vaak en 2 e handse goede hoor dus misschien is dat een idee.
    Fijne zondag! Groetjes karin

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goeiemorgen Lia, Het ziet er prachtig uit! Zal een werk geweest zijn maar dan heb je ook wat ;))
    Ben heel benieuwd naar dat muurtje.. hihi...
    We wachten geduldig op je nieuwe post maar nu genieten we even van deze. Fijne zondag! Liefs Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Kleine veranderingen met GROOTS effect...prachtig Lia hoe jij er toch steeds weer in slaagt om het ZO sfeervol te krijgen met eigenlijk relatief kleine veranderingen!
    Prachtig!

    Liefs Dinka

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het was al mooi en nu is het nog mooier...de puntjes op de i. De gebruikte kleuren zijn ook prachtig. Het ziet er weer geweldig uit, Lia!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi LIa,

    Wat een prachtige keuken en wat een mooie sfeer heb je hier neer gezet!

    Liefs Vittoria,
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi hoekje , prachtige kleuren op de muur .
    Alles in die mooie sobere sfeer .
    Het lijkt inderdaad zoveel ruimer .
    Fijne zondag
    Christel , Garcya's place

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een sfeertje zeg, prachtig. En die kast is om te kwijlen. Fijne zondag

    Liefs Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Eer van jullie werk, hoor! Mooi geworden!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een sfeer! Heel mooi geworden. Ik twijfel eraan of dit inderdaad kleine ingrepen zijn geweest zoals ik in de reacties lees. Ik denk dat jullie er heel wat werk in hebben zitten.
    Maar het is zeer de moeite waard. Ik vind de radiatorombouw ook zo mooi. Dat wil ik hier ook zo graag, maar Rein zegt dat het de warmte veel te veel tegenhoudt. Ik geloof dat niet zo, maar hij is hierin niet te overtuigen.
    Zoals altijd weer een mooi verhaal, met leuke resultaten om te zien!
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Erg mooi geworden en ik vind de kast op die plek en de zuil in de hoek mooier uitkomen met de muur. Ben benieuwd naar de verandering in de keuken.

    Fijne zondag, groetjes,
    Hanny Volker

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtige resultaat, maar dat had ik eigenlijk niet anders verwacht Hi Hi. En een mooi plekje voor Joep.

    Fijne zondag!
    Liefs, Marjonel

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat woon je toch mooi lia....prachtig allemaal...fijne zondag liefs Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtig geworden zeg,maar je weet ook wel een sfeer te maken hoor.
    Je bent er goed in, leuk!!

    Hartelijke Groet,

    Annemiek.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zo de muur is echt veel stoerder geworden, wat een prachtige kleuren heb je toch in huis! Heerlijk zo,n ruimtelijke loop ruimte, dat geeft lucht!
    Woef ligt hier ook altijd op zijn vachtjes. Ik heb er 2 liggen. 1 in de keuken naast de kachel en 1 in de woonkamer! Al jaren ligt hij erop en nog steeds is het een fijne plek! Bij jou ziet het er ook zo heerlijk comfortabel uit, ik zou er zelf soms maar gewoon naast gaan liggen,heb je ook een beetje kacheltje idee!
    Groetjes Cora

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Lia,
    Het is echt heel erg mooi geworden. Ik vond het al mooi, maar nu is het warmer en veel stoerder. Echt super.
    Ik ben wel heel benieuwd naar wat er achter dat muurtje zit hoor.
    Fijne nieuwe week,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Een heerlijke ruimte is het zo. Lekker stoer en sober. De radiotorombouw vind ik erg mooi. Misschien een ideetje voor hier in huis ???
    En wie weet gaat je droom voor een kachel op die muur ooit nog eens uitkomen....

    liefs, Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat is het toch altijd genieten hè, telkens als er weer iets onder handen is genomen.
    Mooi die doorloop naar de keuken zonder het kozijn, mooi strak zo en de radiatorombouw is ook mooi zo.
    Benieuwd naar het hoekje om ;-)

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dat is mooi geworden, een super oplossing!
    Lekker strak en stoer, je ombouw van de radiator vibd ik ook erg gaaf!
    Super als je het allemaal zelf kan verzinnen en uitvoeren, he?❤

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Meis, wat heb je toch een goede smaak. Heerlijk om te zien en lezen hoe jullie alles mooi, stoer en gezellig maken. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Je moet even op en neer scrollen voor het verschil, maar dan zie je het ook duidelijk. Het zijn geen grote veranderingen, maar wel met een groots effect! Heerlijk sfeervol en lekker stoer. Genieten!
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat mooi geworden Lia! Vooral de radiatorombouw is een vondst! En natuurlijk de kleuren ook.....het past allemaal zo mooi bij elkaar! Ik hoop dat je nog eens een mooie, niet te dure, kachel vind want dat brengt wel heel veel gezelligheid met zich mee!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Het ziet er prachtig uit Lia! Zo stijlvol allemaal. Het past ook perfect bij elkaar! Nu alles klaar en genieten?

    Een fijne week!

    Liefs, Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat is het mooi geworden! Alles klopt! Heel sfeervol.......
    Fijne week verder.

    Liefs, Diane

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik vind het mooi geworden. Fijn dat je ook een handige klusman hebt.
    Fijne sfeer.
    Groetjes,
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ziet er echt goed uit! Zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Mooi Lia! Prachtige kleur ook :)
    Lekker van genieten nu de donkere dagen er weer aan komen!

    Liefs
    Mandy

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Prachtig, mooi rustig en strak! En natuurlijk erg benieuwd naar de muur om het hoekje :)
    Liefs Dorine

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Heel mooi geworden Lia...het straalt zoveel rust uit! De deuren zonder kozijnen en de radiatorombouw zijn heel stoer geworden!!
    Heerlijk genieten wordt dat straks met de feestdagen!! Jullie hebben weer een hoop werk verzet!
    Liefs Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Weer mooi geworden, Lia! en wat een leuk idee dat waxinelichtje in die apothekers pot. Zo zie je maar, vaak heb je nog veel dingen in huis staan die je kunt gebruiken. Kijk al weer uit naar je volgende post :-)

    Groetjes Gea Westrik.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Zit net al je blogposten terug te lezen want ik liep even achter, wat is er alweer een hoop gebeurd en wat is het allemaal weer prachtig geworden, ik zie zo veel leuke ideen!
    Liefs, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen

Van reacties word ik blij,
Dank je wel.....
Liefs Lia