zaterdag 14 november 2015

Sterkte en…….

 

 

Gisteravond wilde ik deze post net plaatsen toen het bericht op tv kwam over de verschrikkelijke aanslag in Parijs. En heb met tranen in mijn ogen en met de rillingen over mijn rug het zitten volgen. Ik wens iedereen die er op wat voor manier dan ook mee te maken heeft heel veel sterkte.

057

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

AVONDLICHT…..

 

Omdat we niet altijd wat te vertellen hebben, en omdat ik nog steeds foto’s moet maken van de eettafel, wilde ik deze keer alleen wat sfeerfoto’s laten zien. Tenminste ik vond het sfeerfoto’s, want wat ik mooi vind, hoeft een ander natuurlijk niet ook mooi te vinden. Maar toen ik aan de eettafel zat om deze post te maken keek ik de keuken in, en wat ik zag beviel me heel goed. Het licht van de spots schijnen ‘s avonds op de plank en verlichten de sobere items die anders tegen een donkere muur niet opvallen.

 

066

En dus wijzigde ik deze post en besloot wat foto’s in het donker te maken, en kijken of ik het voor elkaar krijg om de sfeer vast te leggen. Heb immers die fotocursus niet voor niets gedaan. Bovendien zijn de meeste foto’s die je ziet altijd overdag genomen, en is het wel leuk om eens iets anders te doen.

 

092

‘s Avonds heeft een huis altijd een heel andere sfeer dan overdag. We kijken niet voor niks als het donker is graag bij mensen naar binnen.

Zoals je ziet staat er bij mij dus ook gewoon de olie, en het messenblok op de aanrecht. Want het is een keuken, en de dingen die je daar gebruikt mogen ook gezien worden. Aan de andere kant waar eerst de nespresso stond, staan nu mijn planken met een betonnen vijzel.

 

090

Het gordijn bij het kleine raam heeft bijna dezelfde kleur als de muren en valt ook bijna niet op. Op het scheidingsmuurtje (wat ook weer een buitenmuur is die we gewoon hebben laten zitten om de keuken van de kamer te scheiden) staat de oude kruik met rozenbottels, en ook daar schijnt dan vaak het licht van een spot op.

 

038

En als je dan vanaf de aanrecht richting de ruimte kijkt waar vroeger de keuken was, zie je daar de kast staan die ook weer in een lichtstraal van een spot staat. Net als mijn koffiehoekje…. Ik vind schemerlampen heel mooi, maar een spot kan bepaalde items zo mooi uitlichten als het donker is.

 

094

En als ik me dan omdraai om terug naar de tafel te lopen zie ik het volgende plaatje.

 

095.1

Joep is ook maar in de spotlights gaan liggen, en geeft mij dan weer een heerlijk stilleven.

Slaap lekker Joep….

en fijn weekend.

36 opmerkingen:

  1. Het is inderdaad vreselijk wat er in Parijs is gebeurd, daar zijn geen woorden voor. Het doet goed om te zien dat er zo massaal door de hele wereld wordt meegeleefd.

    Je foto's bij avond licht zijn heel mooi geworden, Lia. Ik heb daar zelf eigenlijk nog nooit goed mee geëxperimenteerd. Flitslicht wil ik het liefst niet gebruiken, maar dan is het wel even uitzoeken hoe het dan wel lukt. Ik ben benieuwd of je (bij sommige foto's) een statief hebt gebruikt.

    Fijne zondag! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat hou ik toch van je foto's en je sfeer Lia. Een huis is 's avonds ook veel gezelliger het kaarslicht (bekende kandelaar) de spots op de prachtige blikvangers gericht. Zo mooi.
    Dankjewel voor je reactie. Ik heb maar een eenvoudig toestel maar wel een nieuw toestel. En ik moet zeggen dat het (voor mijn doen dan ) redelijk gaat ik heb geen flitser gebruikt. Het is bij de kast wel een heel donkere hoek.
    Liefs änneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige foto's weer, mooie stillevens. Een huis kan er 's avonds zo heel anders uitzien dan bij daglicht. Zeker als je kalkverf muren hebt, waar het licht dan zo mooi opvalt.
    Ook Joep ligt daar heerlijk.
    Fijne dag nog!

    Groetjes, Inge
    de Knotwilg

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is zo erg wat er in Parijs gebeurd is...in wat voor wereld leven wij...al die onschuldige mensen die niets met deze oorlog te maken hebben...

    Je laat mooie sfeerfoto's zien Lia...'s-avonds vindt ik het ook sfeervoller in huis.
    Mooi plankje in de keuken, met mooie spulletjes.
    En die laatste foto met Joep....geweldig!
    Fijne Zondag.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Stilstaan bij wat er vrijdag is gebeurd doen we allemaal en branden een kaarsje. Hoorde gisteravond laat nog net dat er maandag een moment van stilte wordt gehouden.
    Wat een prachtige foto's, de laatste met joep zou net een schilderij kunnen zijn.
    Liefs Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat wat in Parijs is gebeurt , heeft mij ook enorm aangegrepen . Al die families die uit elkaar zijn gerukt , verschrikkelijk .....

    Wat een mooie sfeer heb je toch in jouw huis, je hebt het prachtig in beeld gebracht .
    Fijne zondag
    Christel , Garcya's place

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Lia, wat bijzonder dat je deze post over Parijs begint. Hoe sfeervol zijn jouw foto's. Heerlijk om te zien. Ik heb een vraag. Heb jij een gegoten aanrechtblad? Omdat ik zie dat bij het raam allemaal randjes zijn meegenomen. Mag ik vragen wie dit heeft gedaan, wat voor materiaal en dergelijke? Groeten van Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het blad bestaat uit twee delen, en de plinten langs de muur zijn er later opgelijmd.
      Het is wel perfect gemaakt, maar door wie?? Ik weet echt de naam niet meer, alleen dat hij uit Apeldoorn kwam. We hebben het toen via de Provence, uit Veenendaal, (waar we de keuken gekocht hebben) laten doen.

      Verwijderen
  8. Mooi, die foto's bij avondlicht. De juiste lampen kunnen inderdaad veel doen in een interieur.
    Groet, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Verschrikkelijk wat er allemaal in de wereld gaande is... en wat er allemaal nog komen gaat...
    Tussen alle nare beelden en verhalen is het fijn om nu een blog als het jouwe te bezoeken... zoveel sfeer en rust...
    's Avonds ziet je huis er inderdaad heel anders uit, in woonprogramma's zie je het resultaat van de metamorfose ook altijd 's avonds met sfeerlicht. Je hebt het prachtig en heel sfeervol in beeld gebracht!

    Fijne zondag, liefs Tjits


    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw...wat heb je een mooie serie foto's gemaakt...het is je gelukt hoor om de sfeer weer te geven....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige foto's Lia. Knap dat je dat zo goed kunt vastleggen. Lijkt me best moeilijk.
    Je huis is prachtig en zo bij die sfeerverlichting heerlijk knus!!

    Fijn weekend nog. Alhoewel het er één is met veel ongeloof en emotie over wat er in Parijs is gebeurd. Ook hier branden we de kaarsjes voor de slachtoffers.

    Lieve groetjes,
    Sanny (sanny's life)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De avondsfeer heb je prachtig vast gelegd, de foto's zijn echt mooi geworden.
    Wat een weer hè, ik heb nu ook de lampen en kaarsen aan, ik ga echt de deur niet uit vandaag. Ik denk dat ik de woonbladen maar eens ga doorspitten, daar heb ik normaal gesproken nooit tijd voor.
    Fijne zondag!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goedemorgen Lia,

    Nou Lia het is je gelukt hoor om de avondsfeer te laten proeven.
    Ik vind zelf onze woonkamer savond ook altijd meer sfeer geven met licht en kaarsje aan dan overdag.

    Fijne zondag,
    Liefs Vittoria :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat mooi en sfeervol je huis is prachtig.......liefs van mij....💙❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ja het is te verschrikkelijk voor woorden, heb er ook geen woorden voor.
    Het maakt dan ook dat we des te meer bewust worden van alles om ons heen.

    je hebt erg fraaie foto's gemaakt, sfeertje zeg.
    Geniet met een hoofdletter en een aai voor je fotomodellen

    liefs Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Die berichten zetten je weer even stil en de daden zijn niet te bevatten.

    Wat een mooie sfeer foto's heb je gemaakt. Wij hebben in de woonkeuken ook gekozen voor een aantal spots in het plafond. Nu ik de foto's zo bij jou zie, weet ik zeker dat we hierin een goede beslissing hebben genomen. Mooi zoals ze de plank of kast verlichten.

    En die Joep, wat een mooi plaatje zo.

    Lieve groet, Hilgonda

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een mooie foto's!
    Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik houd ook zo van de avond in huis met de lampen aan. Het is zo'n ander sfeertje.
    Jij hebt het heel mooi weten vast te leggen.
    Prachtige foto's!

    Fijne zondag.
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ja vreselijk heb er dan ook met afschuw en een naar gevoel in mijn buik naar gekeken.

    Je hebt de sfeer prachtige weergegeven en ik hou er wel van.

    Fijne dag!
    Marjonel

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Deze sfeer is wel heerlijk om je heen te hebben met al deze gruwelijkheden....verschrikkelijk...en ja, daar moeten we bij stil staan.....
    Een kaarsje branden draagt daar zeker toe bij...helemaal een kaarsje in deze geweldige sfeer bij jou !

    Liefs Dinka

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Lia,
    Je hebt gelijk, zo in de avond, met het licht van de spots, heb je een heel ander sfeertje dan overdag. Wie niet natuurlijk. Maar we laten het zelden zien, omdat het zo moeilijk is om goede foto's daarvan te maken. Je hebt dit wel heel mooi gedaan. En de sfeer zie je duidelijk terug in je foto's. Genieten....
    Ook die van Joep op de tafel is sfeervol.
    Fijne avond,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  22. 's Avonds met kaarslicht wordt alles in een ander licht geplaatst, nog intenser. Heel moeilijk om te fotograferen, maar het is jouw super goed gelukt! Ik geniet ook altijd van die sfeer, als de schemer opkomt en de eerste kaarsjes aan kunnen, heerlijk! Net of je huis een coconnetje wordt, waar je je veilig in kan terugtrekken. Zeker na de beelden van vrijdagavond een welkome vlucht...ben er stil van, als ik zie wat 'mensen' andere mensen kunnen aandoen...onschuldige mensen die gewoon gezellig uit gingen...om nooit meer terug te komen naar hun dierbaren...verschrikkelijk...Ik kruip weer veilig terug in mijn coconnetje...Het liefst zo ineen gedraaid als Joep daar ligt...veilig in een warm sfeervol huis...
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Lia wat een mooie foto's heb je gemaakt ,sommige zijn net schilderijen echt mooi met het avondlicht .En mooi dat je stil staat bij de verschrikkelijke aanslagen in Parijs het is niet te bevatten hè .
    Fijne zondagavond nog !
    Liefs Ida

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Heel mooi en sfeervol je foto's in de avond, zo kan je zien wat verlichting en kaarslicht doet. Zo mooi om bijzondere items extra aan te lichten.

    Ook hier brandt een kaarsje voor de slachtoffers in Parijs, niet te bevatten wat er gebeurd is!
    Fijne zondagavond
    Liefs Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een mooie foto's.....
    Zo mooi de sfeer vastgelegd.
    Echt een plek om je in terug te trekken van een wereld die soms zo onbegrijpelijk is.

    liefs, Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Mooi gedaan Lia, stil staan bij het onbegrijpelijke
    geweld hier op aarde..en dan de mooie plaatjes
    in het rustige avond licht..Dank je.
    Fijne week allemaal.
    Groetjes Annemiek.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Er is niets fijner dan je thuis te voelen op een beschermde plek, je eigen huis. Daar vind je de rust in deze wereld van geweld en ellende. Het is onbegrijpelijk wat mensen elkaar aan kunnen doen.
    Je foto's hebben een mooie sfeer met avondlicht, en zijn goed gelukt. En de foto van Joep kan zo op een ansichtkaart. Zo lief.

    Fijne week en groetjes, Hanny Volker

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat een mooie sfeervolle foto's heb je gemaakt.

    Diep triest wat er in Parijs is gebeurd en zo dichtbij.........
    Fijne week.

    Liefs,
    Diane

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Geen woorden voor het gene wat er in Parijs is gebeurd brrrr .... Kijk liever even na je prachtige foto's heerlijk sfeertje en zeker weer een heel ander plaatje dan overdag ... geniet lekker van je prachtige woning je gezin en je kleinkind ...fijne week lieve groet Rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Prachtige foto's , heerlijk sfeertje!!
    Woorden schieten te kort voor alles wat er op dit moment in de wereld gebeurd, niet alleen Parijs maar ook o.a. Beiroet.

    Ik wens je een fijne week toe!
    Liefs
    Mandy

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hele mooie foto's, echt sfeervol, mooi om te zien! Echt zo gruwelijk wat zich afgespeeld heeft in Parijs.....

    Liefs Dorine

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Het is echt verschrikkelijk wat er gebeurd is in Parijs... Dat maakt alles niet alleen donker, maar ook somber en bedreigend. Gelukkig zijn er voldoende lichtjes die ontstoken kunnen worden in deze dagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. De foto's zijn prachtig gelukt,Lia. De cursus heeft vruchten afgeworpen! Het is ook lastig om in het schemerlicht goede foto's te maken,ze worden vaak zo korrelig.Maar het ziet er heel mooi uit bij je.
    Groet,Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Mooi en ook toepasselijk je foto's met het licht in het donker!
    Het is afschuwelijk wat er allemaal in de wereld gebeurd..
    Fijne dag en liefs, Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Wat een warmte en sfeer, ja 's avonds ziet je huis er altijd heel anders uit, ik kan soms wel eens buiten gaan staan en dan naar binnen kijken, gewoon lekker genieten haha!
    Liefs, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen

Van reacties word ik blij,
Dank je wel.....
Liefs Lia