maandag 11 april 2016

Tuinperikelen.....


De voortuin van een huis is net als de gang het visitekaartje van het huis waar je aanbelt. Als ik zelf in een straat loop dan let ik altijd op de voortuinen en de ramen, en vaak weet je dan ook al wel wat voor type mensen er wonen en hoe het interieur er een beetje uitziet. Dus ik bedoel dat iemand met een klassieke inrichting vaak een klassieke tuin heeft, en houd ook van klassieke kleding.  En een landelijk type heeft ook zo zijn eigen ding.

Jaren geleden was bij mij de voortuin redelijk open, en kon iedereen in die tuin kijken. Dat was voor die tijd gewoon, denk ik!! Er stonden struiken en planten in een border die best wel wat onderhoud nodig hadden, en er liep een krom klinkerpad met buxus naar de deur toe. Dat heb ik enige jaren geleden al aan gepakt omdat mijn moeder toentertijd bijna niet binnen kon komen in de rolstoel. Bovendien was er een boom omgewaaid en toen besloten we om een recht buxusvak te maken van de bestaande buxus, en die te vullen met annabellen. Dat was allemaal heel goed gelukt. Rondom onze tuin kwam een beukenhaag die onze tuin toch wat intiemer zou maken.

Wij hebben een groot raam aan de voorkant van het huis, en voor een rijtjeswoning ook best wel een aardig grote voortuin, en als we op de bank zitten, kijken we dus ook altijd in die tuin. Dus die tuin wil ik passend hebben bij mijn huis. Helaas denkt niet iedereen er zo over en maken ze er soms een behoorlijke bende van (wat ze zelf moeten weten, maar ik hoef er niet tegenaan te kijken). Daarom hadden we de beukenhaag al aardig hoog laten groeien, op deze manier waren we ervan verzekerd dat we een mooi uitzicht hadden. Er zijn nog steeds mensen die even terloops opmerken dat de haag toch wel hoog is. In een dorp moeten ze duidelijk nog even wennen aan dit soort afscheidingen,

Zo zag het er in het voorjaar uit....





En in de zomer, was het een grote witte bloemenmassa!!




Het was best wel mooi, en toch zijn we de afgelopen weken weer bezig geweest in de voortuin. We hadden dus dat buxusvak wat gevuld was met annabellen. Maar de buxus ging hier en daar dood, en de annabellen die erin stonden waren prachtig hoor, maar ieder jaar weer lagen ze na de eerste zomerbui helemaal plat. Wat ik ook deed om ze omhoog te binden, het werd gewoon een zooitje. Bovendien kon ik niet zo goed bij de beukenhaag als ik die moest knippen. Dus, daar hebben we de afgelopen weken veel over nagedacht, en vervolgens het plan uitgevoerd.

De buxus die nog mooi was wilde ik eerst nog op een andere manier hergebruiken, maar het kwam gewoon niet uit. Dus dan maar alles eruit, en opnieuw beginnen.

Omdat de tuin nu lekker afgeschermd is door die haag wilde ook een plekje om te zitten. Nu ben ik niet zo om aan de straat te gaan zitten, maar door de beukenhaag zitten we heel erg beschermd, en is er niemand die mij daar ziet zitten. Vooral in het voor- en najaar schijnt daar het zonnetje nog weleens lekker, terwijl het aan de achterkant koud is door de schaduw.
Dus alles bij elkaar optellend hebben we ervoor gekozen om boerengrind in de tuin te plaatsen met een klein buxus vak waar drie sterke lime lights inkomen. Maar in het midden van de tuin hebben we een oude perenboom met grillige takken gepoot. We wonen immers in de Betuwe!! Het is nog wel een beetje kaal, maar ik wil me nooit overhaasten. Ik wil het goed overdenken om zo te voorkomen dat ik ergens spijt van krijg.

Heb al wel een idee voor dat zitten met een kopje koffie..., maar daar moeten we nog even voor op pad.




De beukenhaag is nu nog steeds bruin, maar langzaamaan laten de dode blaadjes los, en komen springen de nieuwe bladknoppen open.
Ik kan nu ook veel makkelijker bij de beuken, en de leilinden om ze te snoeien.
We hebben voor de conference gekozen, omdat deze wel mooie grillige takken had, maar ook niet al te breed, want hij moest door een smal poortje en onder de leilinden door de tuin in gebeurd worden.





Inmiddels begint de boom zijn bloesemknoppen te krijgen, en zal ik straks toch even een wit geraamte voor het raam hebben.




In het hoekje van de tuin staat nu de gietijzeren franse vaas, waar een takkenbol met mos op ligt.
En die zorgt daar voor een mooie sobere aanvulling van de tuin.

Later in het seizoen zal ik hier zeker nog wel wat foto's van maken.






43 opmerkingen:

  1. Ja, ik kan me (bijna) alles voorstellen bij wat je schrijft. Prachtig inderdaad, die annabellen, maar als ze gaan liggen is het moois eraf en dan krijg je ze ook niet meer goed. Hier idem dito.
    Ik vind het een smaakvolle verandering in je tuin. Die perenboom is geweldig!
    Ik schreef "bijna", want: ik hoor mijn moeder vroeger nog zeggen, nou, bij die en die kun je wel zien wie er woont....die tuin ziet er niet uit en de ramen zijn niet gewassen. O, wat had ik daar een hekel aan...
    De buitenkant zegt niks over de personen zelf...al zie ik natuurlijk ook liever mooi bijgehouden tuintjes.
    Ahum....het lijkt wel een preek, zie ik nu teruglezend :-)
    Hi, hi.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik bedoel meer dat de tuin vaak een aanvulling is op de binnenkant. En natuurlijk zijn die mensen niet minder!

      Verwijderen
  2. Je hebt het zo mooi opgelost en wanneer je uitkijkt op andermans rommel, is een beukenhaag ideaal. Hier staan ook annabellen (strong) in de voortuin. Meestal gaat dat wel goed, als ik er maar touw omheen bind om de bloemen in het gareel te houden. Bovendien worden ze opgevangen door siergrassen, die ernaast staan. Daar ben ik wel blij mee, want zo'n rij annabellen is een mooi gezicht.

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je tuin word schitterend denk ik, het ziet er nu al veelbelovend uit.
    Daar kun je heerlijk in het zonnetje zitten.
    Maar ik ben het helemaal met Janny eens, de tuin zegt meestal niets over de bewoner, als het echt een zootje is is het wat anders maar er kunnen zoveel redenen zijn waarom de tuin niet keurig bijgehouden is!
    Geniet van het mooie weer!
    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de tekst een beetje aangepast, want je begrijpt net als janny niet helemaal wat ik bedoel.

      Verwijderen
  4. Heel leuk, toevallig zaterdag ook een Conference geplant, iets jonger en in de achtertuin, had ze al eerder geplant maar dat bleken later toch ander soort te zijn..

    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk toch als he er even kunt zitten...daar is een tuin ook voor toch?..ziet er prachtig uit hoor !...liefs fijne week Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat zit je heerlijk vrij Lia, ik snap heel goed dat je de heg wat hoger laat groeien.
    De pereboom is prachtig, wat zal dat mooi staan met de bloesem er aan.
    Ik vind je tuin er nu al heel mooi uit zien.
    Die vaas is zo nooi met die mos/takkenbol, goed idee.
    Groetjes Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Onze beukenheg is ook heel hoog...ik krijg vaak commetaar...waarom onze heg zo hoog is...ik kijk liever tegen een groene muur, dan tegen een geparkeerde auto...of rotzooi van een ander...
    Ik zie dat je je tekst aangepast hebt...ik had het vanmiddag al gelezen, maar je hebt gelijk...vaak zie je aan de tuin al...wat je binnen kunt verwachten...
    Ik ben jaloers op je mooie boom...
    Je tuin sluit mooi aan bij je interieur...rustig.
    Fijne avond.

    Groetjes,
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijke beschutte voortuin zo. Ik hou zo van beuken en buxus, en nog steeds van annabellen ;). Geniet lekker van je prachtige tuin.

    Groetjes Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het ziet er prachtig en stijlvol uit! Precies zoals je inrichting...haha!
    Ik zou het zelf niet zo willen omdat ik er van houd om van me af te kijken, ik zou me zo opgesloten voelen! Ik zie graag mensen lopen en heb gelukkig niet vaak geparkeerde auto's voor de deur!
    Ik zie je al zitten in je tuin....op een heerlijke ligstoel snoepend van je peertje...
    Veel plezier er van!

    groetjes Trijnie
    ( wat was dat trouwens een schattig boeketje van je kleinzoon!)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Toch snap ik je helemaal hoor! Een voortuin zegt vaak iets over de bewoners en dan niet alleen of het binnen net zo'n zooi is als in de voortuin maar ook wel stijl ze hebben. Is de voortuin strak, zal het binnen niet opeens brocante met veel frutsels zijn, denk ik dan.

    Helaas heb ik nu geen echte voortuin (wel 2x een voetpad die met trapjes en beukhaag aan elkaar verbonden zijn) maar wel een heel leuk uitzicht op groen pleintje met lage en hele hoge beukhaag en omdat wij wat hoger liggen dan de overburen, zie je niets van de auto's die aan de andere kant van de haag staan. Perfect uitzicht wat mij betreft en voelt toch ook als een beetje privé voortuin ... alleen loopt er af en toe iemand doorheen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Echt mooi hoor zo'n mooie grillige perenboom in je tuin. Ik heb een paar jaar geleden de hortensia's uit de tuin gehaald (wat niet meeviel overigens, die dingen waren zo groot geworden, niet normaal meer voor onze kleine tuin). Het zal er vast prachtig uitzien met de bloesem straks (zal vast niet lang meer duren) dat ook de haag maar snel weer mooi groen mag worden ;-)

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Lia, ik begrijp je helemaal met de hoge beuk en de annabellen. Ook ik krijg regelmatig opmerkingen over de hoge beuk, zeker in de winter vinden veel mensen er niks aan. Maar ja ik ben dan ook eigenwijs zal ik maar denken, kan niet wachten tot al het prille groen tevoorschijn komt. Vorig jaar hebben wij ook opnieuw bedacht hoe en wat? Besloten tot grote grijze vierkante tegels in combinatie met klinkers omdat ook wij regelmatig in de voortuin zitten. De oude tuintafel die eigenlijk voor het grofvuil daar stond is uiteindelijk donkergrijs geverfd, bankje erbij en zitten maar. Wij wonen in een huurhuis met een terracotta kleur voordeur (blehhh) maar om in stijl te blijven koop ik altijd oranje ja ja violen in de franse grote vazen, wat toch heel mooi staat met al het grijs. Ach en zo is het ook leuk voor koningsdag zal ik maar denken. Zal nog wel foto's op IG zetten. Ik kijk uit naar meer foto's van jouw tuin.
    Liefs en groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat heb je dat weer leuk aangelegd zo. Die perenboom zo mooi. Wat hou ik er van. De problemen net de Annabelle herken ik. Wij hebben hem ook in de tuin. Met veel ondersteuning. Maar als hij op zijn mooist is en het gaat regenen dan worden ze topzwaar. Heel zonde. Maar Lia wat zul jij straks genieten in je tuin.
    Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi zo,n voortuin, een beetje klassiek en formeel, maar daar houd ik heel erg van. Nu in ons nieuwe huis hebben we ook een voortuin, nl. een overtuin. In Friesland heb je nog oude huizen met een tuin aan de overzijde van de straat. IJlst is bekend om zijn overtuinen aan het water. Het is traditioneel, soms alleen gras, men bleekte vroeger de was erop. En tegen het huis aan is er een stoepje van Friese geeltjes, ook heel traditioneel, met hardstenen grijze palen en een zware zwarte ketting om aan te geven dat dit bij het huis hoort. Er is geen stoep, je loopt gewoon op de klinkerstraat. De overburen hier zijn in het zicht, maar dat is niet erg, het zijn prachtige oude panden. Ik ben heel erg benieuwd naar jullie voortuin, je hebt de dromen in je hoofd en langzaam krijgt het vaak zijn vorm. Ga er vast nog wel een blogbericht van maken. De sfeerfoto,s van je voortuin zien er geweldig uit, dus het zal helemaal goed komen.

    groetjes Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Goedemorgen Lia,

    Heerlijk om zo bezig te zijn in je tuin.
    Wij hebben vorig jaar onze voortuin vernieuwd, en dat was ook echt nodig.
    Nieuwe bestarting, buxusvakken grind, en sobere aankleding.
    Nu heeft het dus tijd nodig om te groeien, maar dat gaat goed komen.
    Jullie voortuin ziet er ook heel mooi uit.
    Kan me voorstellen, dat je daar wel een heerlijk plekje kunt vinden om een kopje koffie te drinken, en van de zon te genieten!
    Je boom zal straks ook vast heel trots zijn mooie peren laten zien.
    Laat je daar dan ook nog een mooie foto van zien?

    Fijne dag,
    Liefs Vittoria :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ook dit ziet er weer smaak-en stijlvol uit. Ben benieuwd waar je op gaat zitten als de zon schijnt... groetjes Renata

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat heb je toch een enorme "goede" smaak. Het was mooi en het is nu weer mooi. Helemaal mijn smaak ook. En ja, wij hadden in de stad ook een beukenhaag in de voortuin tegen inkijk en wij keken ook mooi in het groen. Weer geweldig gedaan door jullie. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Je voortuin is mooi geworden en zo heb je ook veel minder werk. Wat zal het een mooi gezicht zijn als de perenboom gaat bloeien. Zelf heb ik vorig jaar voor mijn verjaardag een sierappel gekregen en die loopt al weer mooi uit. Geniet van je nieuwe voortuin en het zonnetje.

    Groetjes, Hanny Volker

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik snoei mijn Annabellen elk jaar ,stukgrof gaas erover als ze nog kaal zijn en je hebt voldoende houvast .Dat grind krijg je misschien spijt van, staat vreselijk leuk maar een berg werk, hebben hier al het grind vervangen door oude waaltjes, werd gek van het onkruid en het blad in het grind. Veel succes met je tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat fijn dat je nu een ook plekje in de voortuin hebt kunnen creëren waar je straks met een kop koffie van het zonnetje kunt genieten! Heerlijk zo’n beschutte voortuin. Ik houd ook van privacy, heerlijk om van je eigen tuin te genieten i.p.v andere storende dingen. Ik had het in jouw geval ook zo aangepakt, helemaal wanneer de kamer aan de straatkant gesitueerd was. Nu heb je een prachtig uitzicht geheel in jouw stijl. Ondanks het al mooi was en ik het probleem van de Annabel herken, hebben jullie een mooie verandering aangebracht! Geniet er van!

    Fijne week!
    Liefs helena

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat is het mooi geworden in jullie voortuin Lia, dat grind vind ik super mooi. Er zijn zoveel soorten grind, en bij heel veel soorten wil je meteen naar je zonnebril grijpen, maar deze is mooi, heel fijne kleuren. En je perenboom, wat een juweel. Hier hebben we in de achtertuin een perenboom, een gieser wildeman, en daar komen nu ook al flink de bloesem in.
    Jullie tuin past heel erg goed bij jullie inrichting van het huis nu. Heel mooi en sober. Ik vind het geweldig.
    Fijne avond,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  22. leuk, zo'n perenboom. En die buxushagen, tja, het ergst vind ik nog al het blad dat gaat vallen; je komt er niet van af (wij hebben heel veel beukenhaag), maar als de hagen groen zijn ben je het zo weer vergeten :-). Leuke tuin hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtig....zit wederom te genieten......Wij hebben ook een ruime voortuin....leuk maar ha het huis had wel iets meer naar voren gemogen ;) Volgens mij staat ons huis net zo als die van jou........wij hebben ook pas later in de middag achter zon.

    Hoor ook veel die buxus hebben waar een knagend diertje in zit.........gelukkig is die hier nog niet gespot.....afkloppen....;)

    Fijne avond

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dat ziet er al mooi uit. Helaas moesten wij de perenboom afzeggen die wij besteld hadden we kregen hem niet achter het huis en om een kraan te huren wordt het wel erg duur en hebben gekozen voor 2 jongere bomen. Ik vindt de tuin ook een aanvulling van de inrichting van je huis..

    Je hebt daar straks een mooi plekje om een heerlijk kop koffie te drinken.
    Liefs, Marjonel

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Mooi geworden Lia, het geeft ook wel weer een bepaalde rust. Ik heb daar zelf ook steeds meer behoefte aan. Geniet maar van jullie leuke en sfeervolle tuin, zowel aan de voor als aan de achterkant. Het kan dan misschien niet groot zijn, sfeervol des te meer!

    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een schitterende voortuin, ik snap je helemaal met die beukenhaag, zelfs hier op het platteland begrijpen mensen niet waarom wij bij de dijk en tussen de buren een hoge beukenhaag hebben, ik hoef geen voorbij rijdende auto's te zien en het houd ook een hoop wind en kou tegen, ik houd van groen om me heen en hoef niet zo nodig bij anderen op het erf te kijken, ik ben erg gesteld op mijn privacy en de dieren hier kunnen op deze manier ook niet de weg op wandelen, een win-win situatie dus haha!
    Je perenboom vind ik geweldig, helemaal mijn ding!
    Liefs, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Mooi met de stoere perenboom.......ook de vaas maakt het geheel af zoals hij daar staat! Voor mij geld dat ook...ik zie een voortuin en vaak komt dat idd overeen ( als het goed is) met hoe mensen het binnen hebben. Zoals een tuin zegt ook inrichting vaak iets over een karakter...je kunt er veel uithalen vind ik. Is het chaos in je huis......dan ook vaak in diegene zelf....
    Geniet van je mooie uitzicht!

    Liefs Dinka

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Je tuin was al mooi, maar is nu ook prachtig geworden.
    Leuk die perenboompjes...
    Ik heb ook net de annabellen er om dezelfde reden uitgehaald en er boerenhortensia's voor teruggezet!
    Prachtig, hier ga jij veel van genieten deze zomer!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat een mooie voortuin! Het is prachtig geworden! Staat bij ons ook op het verlanglijstje.. nog niet eerder aan een perenboom gedacht, maar het is erg leuk! precies een mooi sober sfeertje wat bij het huis past.
    Groet, Leonie

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Je hebt een prachtige tuin Lia! Verheug mij erop om meer te zien.

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Je tuin was inderdaad al heel mooi maar kan me voorstellen dat je na zo'n regenbui gek wordt van die hangende annabellen.
    Ook nu hebben jullie de tuin mooi aangepakt met grind en een prachtige perenboom.
    Wij hebben om het huis ook grind liggen en daaronder worteldoek...dus geen last van onkruid.
    Geniet van jullie mooie tuin!

    Fijne avond verder,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hoewel het een erg mooi plaatje geeft, die buxus met Annabellen, kan ik je ook begrijpen dat je wel weer eens een ander plaatje wil zien vanuit je woonkamer. Het is nu helemaal in stijl van je huis, rustig en sober. En de Perenboom geeft het stoere, door zijn grillige vorm.
    Wij hebben de laatste twee jaar ook alle buxus uit de tuin verwijderd, op twee grote bollen na (maar of die blijven??). Ik was het snoeien beu, heel veel-bukkend- werk en daarna het opruimen van die springende blaadjes...grrrr. Ik liep dagen daarna nog krom, haha. De Annabellen hebben we verplaatst naar de zijkant van de tuin en daar staan ze net wat meer beschut voor een regenbui.
    Je hoge beukenhaag vind ik persoonlijk heel mooi, je zit lekker vrij. Maar ik kan me ook voorstellen dat mensen die langs wandelen, niet lekker kunnen 'gluren-bij-de-buren, hihi. Wij hebben geen voortuin, dus bij ons 'gluren' de wandelaars soms gewoon ongegeneerd naar binnen...Tja, wij hebben geen plek voor zo'n heerlijke beschutte beukenhaag...
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ik vond de buxus met de Annabellen prachtig, maar dit is ook mooi!
    Straks nog een heerlijke groene beukenhaag!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wij hebben jaren geleden volledige partijen buxus met rozen en vaste planten weggedaan en vervangen door grind ( dolomiet ) , onze voortuin is 20 op 20 meter , nu zijn het gewoon grote buxuspartijen in wolken gesnoeid met een paar bomen , oogt veel rustiger , minder werk en een grote taxushaag vooraan .
    Niemand begreep waarom wij zo'n mooie voortuin hebben opgegeven , ik ben helemaal met je mee.
    Ik vind het prachtig !
    Groetjes
    Christel , Garcya's place

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Mooi hoekje geworden. Soms is het gewoon ook leuk om te veranderen. Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ik ben gek op Annabellen! Ik ben echt van plan om deze nog een keer in onze voortuin te planten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Wij gaan dit jaar onze tuin al wat aanleggen. Nu is het vooral nog zand, en hier en daar een plukje onkruid of gras :-)
    Wat gaan wij blij zijn dat we er eindelijk aan kunnen beginnen. Ondertussen doe ik nog wat ideetjes op.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ooww ik vond he tuin zoals die was ook erg mooi hoor, maar ik snap het van de annabellen. Ik vind ze prachtig, maar dat is de reden dat ik ze niet wil.
    Groetjes Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Ik vind je tuin nu al prachtig. En inderdaad in de stijl van jullie inrichting. Je hebt ook een hele mooie vorm boom uitgekozen. Dat worden vele lekkere kopjes koffie daar!

    Lieve groet, Hilgonda

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Mooi geworden ! Alles wat jullie doen is mooi doordacht en altijd weer mooier dan het was.
    Onze voortuin moet ook helemaal leeg en dan iets nieuws erin maar ik ben een beetje inspirratieloos
    ten aanzien van dit project. En al je naar een tuincentru gaat voor ideeen willen ze je tuin direct
    vol hebben met bloemen terwijl ik het net al jij ook wat soberder wil maar dan toch wel gezellig.
    Misschien toch ook grind en dan buxusvak erin ...hmmmm... toch weer een idee opgedaan hier .

    Lieve groet Gea

    BeantwoordenVerwijderen

Van reacties word ik blij,
Dank je wel.....
Liefs Lia